Iscsi HP Proliant dl380 Suse eller Fedora

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Iscsi HP Proliant dl380 Suse eller Fedora

Hej
När jag försöker installera openSuse Leap eller fedoras senaste, då blir det problem med att installera på hårddisken. På gamla openSuse 13.1 och fedora 14, där hittar den iscsi hårdiskarna direkt. På iscsi valet i installationen på ex openSuse Leap, så vet jag inte vad jag skall fylla i, för att den skall hitta hårddiskarna, eller måste det till extra drivrutiner i starten för att installationen skall hitta iscsi hårddiskarna??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Nicklas76:

Hej
När jag försöker installera openSuse Leap eller fedoras senaste, då blir det problem med att installera på hårddisken. På gamla openSuse 13.1 och fedora 14, där hittar den iscsi hårdiskarna direkt. På iscsi valet i installationen på ex openSuse Leap, så vet jag inte vad jag skall fylla i, för att den skall hitta hårddiskarna, eller måste det till extra drivrutiner i starten för att installationen skall hitta iscsi hårddiskarna??

Förklara gärna mer kring din setup. Vadå iscsi-hårddiskar? Iscsi är ett nätverksprotokoll som används t.ex. om man ansluter till ett SAN över ethernet.

Om du istället pratar om hårddiskar som är monterade i din DL380 så är det väl SAS om det är en någorlunda ny modell eller någon äldre SCSI om det är en gammal modell.
Hursomhelst så har den väl säkerligen någon variant av HPs Smartarray RAID-kontroller, så det handlar ju då bara om att ha drivrutiner för den (borde inte vara några konstigheter) så märker du sedan inte av så särskilt vad det är för typ av diskar utan ser bara RAID-volymerna i OSet.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Jo det är vanlig scsi hårddiskar hp smartarray raid-kontroller, , men jag undrade om den gick att komma åt via iscsi. Som jag har förstått, så kommer det inte gå. Men eftersom den hittar scsi hårdiskarna i Suse 13.1, då borde det kunna gå att kopiera ut drivrutinerna från den dvd:n?? följdfråga blir var hittar jag dem drivrutinerna?? Jo det är Raid 0 på scsi diskarna.