Permalänk
Medlem

Hur står sig denna tv:n idag?

Tja!

Funderar lite på hur min tv står sig idag:
http://www.philips.se/c-p/32PFL3805H_12/81-cm-32-tum-digital-...

Den har full hd och 2ms bl.a.

Kör just nu bara Nintendo Switch på den.

Har typ runt 5000 i budget, är det då värt att köpa en ny full hd tv eller köpa en 4k?
Och då kan jag också koppla in min dator till tvn (1070, i7-6700).

Jag är ju inte så kräsen med tanke på budgeten, vill bara att det ska vara en stor skillnad mot gamla tv:n och en hyfsat låg ms.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/46-50tum/hitachi-49hg...
Är ju 6 ms på den tex.

Så vad hade ni gjort? Ny full hd tv eller en 4k för runt 5 lax?

Permalänk
Bildexpert 📺

@pandana: Din gamla Philips verkar vara en 5-6 år gammal modell i en 3-serie, dvs lägsta budgetklass. Du funderar på en ny TV i samma budgetklass, fast ny, större och 4K. Exakt hur det skiljer sig är omöjligt att svara på om man inte jämför dem sida vid sida. Vänta dig ingen enorm skillnad någonstans, utöver det uppenbar som storleken på bilden.

Hitachin är en OEM-TV. Det är inte Hitachi som tillverkat den.

Millisekundsiffrorna kan strunta i. De saknar relevans.

Permalänk
Medlem

philips-49put6401

eller

lg-49uh603v

skulle kunna vara ett alternativ.

Kollar själv på tv i den prisklassen men inte helt säker än hur bra eller dålig kvaliteten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pandana:

Millisekundsiffrorna kan strunta i. De saknar relevans.

Tackar för svar.

Men varför saknar ms relevans?
Låg responstid är ju typ det som avgör vilken budget 4k tv det blir

Permalänk
Bildexpert 📺

@pandana: Millisekunder är hittepåsiffror. Finns ingen relevans i jämförelsen. Vill du ha mindre eftersläp ska du i första hand sikta på en gamingskärm som kör 144 Hz. Har skrivit mer ingående om det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

När du spelar spel, likt Switch, är den viktigaste egenskapen istället input lag, latenstiden av fördröjning. Denna siffra specas givetvis aldrig av tillverkarna eftersom det är en relevant parameter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bowseerz: Philips PUT6401 har jag varnat för flera gånger i forumet då den ger felaktig färgåtergivning. LG UH60_V-serien är väldigt enkel med fantastisk långsamma menyer och den har troligtvis också färgproblem samt låg kontrast.

Å andra sidan är det troligtvis vare sig särskilt mycket bättre eller sämre än TS utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pandana: Millisekunder är hittepåsiffror. Finns ingen relevans i jämförelsen. Vill du ha mindre eftersläp ska du i första hand sikta på en gamingskärm som kör 144 Hz. Har skrivit mer ingående om det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

När du spelar spel, likt Switch, är den viktigaste egenskapen istället input lag, latenstiden av fördröjning. Denna siffra specas givetvis aldrig av tillverkarna eftersom det är en relevant parameter.

Där ser man, har trott att ms och input lag var samma sak. Har en 144hz skärm till datorn redan.
Ska läsa din guide.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: En fråga, kanske något ot. Upplever "vågor" i bilden när jag kopplar in min dator till fhd tv:n (trådstart) vid hdmi. Kör the witcher 3, testat max 30 fps, max 60 och unlimited. Men får dessa "vågor" oavsett.

Detta existerar ej med mitt nintendo switch. Ser inga vågor överhuvudtaget när jag spelar Zelda.
Någon aning om varför jag upplever dessa vågor via pc men inte switchen?

Permalänk
Medlem

Har du testat en annan HDMI-kabel, verkar som att det hjälper många med samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandana:

Där ser man, har trott att ms och input lag var samma sak. Har en 144hz skärm till datorn redan.
Ska läsa din guide.

Ms (milisekund) är ett mått för tid, input lag är tiden det tar för signaler från källan (din Nintendo Switch) att synas på din skärm.
Det ms du tänker på at nog tiden det tar för en pixel i bilden att ändras. Spelar ingen jävla roll om pixlarna kan ändras på 2ms om det sen tar 100ms input lag. Dock enkelt försäljningsknep eftersom typ alla är lurade och inte fattar vad det betyder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@pandana: Kör du kanske 1080i, och inte 1080p? Kolla i nvidias inställningar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@pandana: "vågor" kan vara vad som helst. Det kanske är tearing du märker? Det vill säga att du behöver aktivera v-sync.