Permalänk
Inaktiv

Längd på antennkabel?

Jag är inte så bevandrad när det kommer till ljud/bild.
Finns det någon speciell längd, varvid signalerna försämras?

Jag har i dagsläget följande scenario inkopplat:
Från vägguttaget i vardagsrummet till tvn i vardagsrummet.

Scenariot jag vill åstadkomma:
Att både tvn i vardagsrummet samt tvn i sonens rum skall ha möjlighet till tv-kanaler.
Jag har bara basutbudet när det kommer till tv-kanaler. Så ingen digitalbox eller liknande kommer att behövas.
Om man räknar längd för kabeldragningen om man ska dra det vid listerna tex. så blir det allt som allt ca 20-25m kabel.

Som jag fattat det kommer jag behöva någon splitter för att dela ut signalerna till två tv-apparater.
Kommer jag behöva någon förstärkare eller liknande för dessa 20-25m som kommer behövas dras från vardagsrummet in till sonens sovrum?
Har jag glömt något jag kommer behöva för att åstadkomma ovanstående scenario?

Permalänk
Medlem

Det ska absolut inte vara några problem med 20-25meter kabel..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

Det ska absolut inte vara några problem med 20-25meter kabel..

Tack för input. Är det gränsfall för min del? Vart brukar det i regel börja försämras (om alls) för antennkabel och längd?

Permalänk

man kan ha rätt lång kabel. Själv har jag dragit kabel direkt från antennen på taket ner till tv:n. Skulle gissa på att det är en ca 25-30 meter.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OpWildChild:

man kan ha rätt lång kabel. Själv har jag dragit kabel direkt från antennen på taket ner till tv:n. Skulle gissa på att det är en ca 25-30 meter.

Tack till er båda för svar på min fråga. En mindre sak att tänka i i vardagen.
Stort tack till er båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Tack för input. Är det gränsfall för min del? Vart brukar det i regel börja försämras (om alls) för antennkabel och längd?

Nejdå, det tror jag verkligen inte.. Titta på hyreshus, där går det ju koax från källaren upp till t.ex 8 våningen för TV-uttagen, så 25m är inga som helst problem

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att en splitter delar signalen -3dB, dvs halva effekten "förloras" till varje TV (och dessutom lite exrra förluster i själva splittern.

Jag hade problem med signalen till nedervåningen från min på-taket-antenn:
Det kan ju mycket väl bero på skador på kablar eller kontakter i väggarna.)

Det löste sej med en billig antennförstärkare från Kjelle, som jag placerade på vinden, dvs nära antennen innan effekten gått förlorad.

Permalänk

Öppnar upp, och Lånar tråden lite. och ropar på @Laxpudding
då du kan så mycket om detta.
Har själv haft liknande där jag haft den ena tv n i sovrummet på en 21meter lång kabel draget fint längs med lister (detta var en kabel jag för 18 månader sedan köpte hos kjell o co, den var billig, typ 150:- finns inga markeringar eller text på kabeln, den har dock fungerat felfritt i 18 månader.

för ca 2 veckor sedan började speciellt HD kanalerna att bete sig konstigt, med hack som att det var dålig signal, och idag försvann de helt.

När jag gör sökning på tv n inkopplad med den antennkabeln, så hittar den alla kanaler förutom HD kanalerna.
Tog en annan kortare kabel jag hade liggande ( ca 12m), bara för att testa, och så är det när jag kopplar in den o söker så hittas och fungerar alla kanalerna även HD.

skall nämna kanske att jag har tv via Boxer, via Antenn.

Min slutsats då blir att kabeln har efter 18 månader blivit defekt, är detta vanligt? har den livslängd, eller har jag bara haft otur.?
den har inte blivit rörd, dragen i eller på något sätt manipulerats, så det känns konstigt.
har även följt o kollat att jag inte någonstans har av misstag dragit in en nubb i själva kabeln

Skall åka o köpa ny kabel imorgon, skall jag satsa på en dyrare bättre antennkabel, denna gång
finns det skillnader?
vad skall jag i så fall fråga efter..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blacksheep: Ingen antennexpert, men en lång kabel dragen tvärs genom en bostad utsätt för mycket slitage. Blir påkörd av dammsugare, trampas på när den ligger mot en tröskel, tuggas på av husdjur och så vidare. Är konstruktionen mindre robust till att börja med kan det mycket väl uppstå glapp. Bara kabelns egna tyngd när den hänger kan få kontaktänden att till slut börja glappa.

Permalänk

@Laxpudding:
Tack för svar!, Du har så rätt så...
ett par timmar efter jag skrev inlägget tänkte jag att jag kanske borde kolla ändarna för kabelbrott, och det var nog just detta som hade hänt, ena kontaktänden var inte rätt längre där den skulle vara, och med en liten tång, rakbladskniv och 4 minuter så var det återställt till att fungera

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.