Forumdelen sponsras av

Prisutvecklingen på OLED TV / köpråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Prisutvecklingen på OLED TV / köpråd

Är ute efter ny TV. Kollat lite på LGs 2016 OLED som nu går att få till rätt bra pris. Priserna ligger dock fortfarande över prisläget på black friday som nu var ett tag sedan och 2017 modellerna kommer ju om någon månad. Kan man räkna med att det går att göra något eggstra bra klipp i påsk eller ska man bara försöka pruta?

Någon som har OLED och spelar konsoll på den och är nöjd? Det enda minuset i tester verka vara dålig ljusstyrka, stör detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Ingen vet. Kanske kanske inte. Ja det är reor i påsk. Om de kan nå lägre priser än BF kan man undra. Kanske.

Antagligen inte rea på just den modellen du bill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

@cracko: Du kan titta på prisjakt och se hur prisutvecklingen har varit under tidigare påskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av cracko:

Är ute efter ny TV. Kollat lite på LGs 2016 OLED som nu går att få till rätt bra pris. Priserna ligger dock fortfarande över prisläget på black friday som nu var ett tag sedan och 2017 modellerna kommer ju om någon månad. Kan man räkna med att det går att göra något eggstra bra klipp i påsk eller ska man bara försöka pruta?

Någon som har OLED och spelar konsoll på den och är nöjd? Det enda minuset i tester verka vara dålig ljusstyrka, stör detta?

Kolla upp det där med inputlag också om du ska ha den till konsolspelande. Har hört (obs: hört, ingen supersäker källa) att de inte ska vara någon höjdare på den fronten.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av cracko:

Mediamarkt sålde en del 1080P OLEDs från LG för 9999kr för ett par dagar sedan, det är rätt så överkomligt skulle jag säga! Det är ganska mycket delay på våran när vi kör konsol, det spelar inte oss någon större roll men jag kan tänka att de som kör FPS skulle bli rätt så frustrerade.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Staz: Det ska inte vara allt för hög latens om du kör spelläget. 50-60 ms på de äldre modellerna jämfört med 100-150 ms om man bara pluggar konsolen rakt in utan att ändra till spelläge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Finns ett gäng med låg latens (gjorde endast en snabb googling)
https://displaylag.com/best-low-input-lag-tvs-gaming-by-gamer...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@cracko: https://www.nordichardware.se/bloggar/att-leva-med-oled-4k-hd...

Vad gäller priserna så gissar jag på att det kommer komma på någon rea under våren/sommaren. Som sagt eftersom att nya OLED serien är påväg ut. Kommer ju inte vara några sub 10k priser, men kanske 12-13k i bästa fall. Är min gissning iaf. Om det är 55" modellerna vi pratar om.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det har så länge jag följt branschen (sedan 2003) inte varit några utpräglade rea-lägen på våren. Modellerna från förra året säljer nu slut och kan till och med stiga lite i pris. Då och då dyker det upp tillfälliga partier, någon container som snurrat runt i Europa och enstaka modeller kan slumpas ut på våren.

Men alla parter förbereder för årets nya modeller och prisnivåerna kommer att ligga 50-100% högre och sjunka lite fram till höstens reor. Snart är det sämsta tiden på året att köpa ny TV. Snart är det säsong igen – ifall man orkar hålla sig till slutet av november.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Laxpudding:

Det har så länge jag följt branschen (sedan 2003) inte varit några utpräglade rea-lägen på våren. Modellerna från förra året säljer nu slut och kan till och med stiga lite i pris. Då och då dyker det upp tillfälliga partier, någon container som snurrat runt i Europa och enstaka modeller kan slumpas ut på våren.

Men alla parter förbereder för årets nya modeller och prisnivåerna kommer att ligga 50-100% högre och sjunka lite fram till höstens reor. Snart är det sämsta tiden på året att köpa ny TV. Snart är det säsong igen – ifall man orkar hålla sig till slutet av november.

Ja det verkar ju tyvärr vara så. Uppenbarligen är black friday inte bara bluff utan ett bra tillfälle att köpa. Flera TV jag kollat på ligger idag över priset för typ 4 månader sedan på black friday. Kanske har planat ut den här tiden. Får väl se hur det blir när de nya modellerna verkligen släpps i april.