Använda mobilt bredband i telefonen

Permalänk

Använda mobilt bredband i telefonen

Hej!

Råkade ut för en säljare idag som påstod att man kunde köpa ett mobilt bredband från t ex. Tre och sedan använda detta i min telefon. Detta för att det är billigare i många fall att köpa mobilt bredband löst istället för ett som ingår i teleabonnemanget.

Min fråga: fungerar detta verkligen? Kommer jag att kunna ringa samtidigt som jag använder det mobila bredbandet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna ringa men du kommer kunna använda tjänster så som Skype & Whatsapp.

Eventuellt kan du skicka SMS också mot en taxa. Jag skulle inte rekommendera en sådan lösning. Kanske om du har en telefon med dual-sim så att du kan surfa på bredbandet och ringa på ett annat.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaskalle:

Hej!

Råkade ut för en säljare idag som påstod att man kunde köpa ett mobilt bredband från t ex. Tre och sedan använda detta i min telefon. Detta för att det är billigare i många fall att köpa mobilt bredband löst istället för ett som ingår i teleabonnemanget.

Min fråga: fungerar detta verkligen? Kommer jag att kunna ringa samtidigt som jag använder det mobila bredbandet?

Tack på förhand!

Beror på vilken mobil du har, många mobiler har så att man kan ha dubbla SIM och välja vilket som ska användas för data och vilket för samtal.

Kommer inte ihåg men jag tror någon operatör har så att man kan slå ihop datan på alla sina abonnemang för 50kr/mån, men då måste båda abonnemangen vara hos samma operatör.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Kommer inte ihåg men jag tror någon operatör har så att man kan slå ihop datan på alla sina abonnemang för 50kr/mån, men då måste båda abonnemangen vara hos samma operatör.

Det är operatören 3 som just har det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Ok, då verkar det ju stämma som jag fick höra av säljaren. Finns det någon fördel att slå ihop datamängderna om man har en telefon med plats för dubbla SIM?

Kan jag ha olika operatörer på de två SIM-korten om jag har plats för det?

Tycker det verkar konstigt att detta inte är ett upplägg man har hört talas om förut då det oftare är mycket billigare att köpa ett mobilt bredband än det som följer med teleabonnemanget. Tankar kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaskalle:

@jnsson: Ok, då verkar det ju stämma som jag fick höra av säljaren. Finns det någon fördel att slå ihop datamängderna om man har en telefon med plats för dubbla SIM?

Kan jag ha olika operatörer på de två SIM-korten om jag har plats för det?

Tycker det verkar konstigt att detta inte är ett upplägg man har hört talas om förut då det oftare är mycket billigare att köpa ett mobilt bredband än det som följer med teleabonnemanget. Tankar kring detta?

Asså, det där med o slå ihop datamängden, du behöver inte ens ha dubbla SIM telefon för det. Du kan ha ett telefonabonnemang, och ett mobilt bredbandsabonnemang och när du slagit ihop så använder du bara ditt telefonabonnemangs SIM, då de båda är ihopslagna. Men för att svara på frågan, Ja, du kan ha 2 olika operatörer, det är mest så som dubbla SIM korts telefoner använder. Jag har en telefon med dubbla SIM och så här ser det ut i inställningarna för dubbla SIM t.ex:

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@kolaskalle: Det finns inga fördelar så som jag ser det iaf. Köp ett abb med rejäl datamängd istället. Typ Hallon eller Vimla.

Permalänk
Medlem

Jag använder ett mobilt bredband (20GB från Tele2 som delas på två telefoner), och ett gammalt studentabonnemang med gratis sms och väldigt billiga samtal som av någon anledning aldrig gått ut.
Funkar utmärkt i en Xiaomi Mi4c.
Ligger på totalt 220kr/mån totalt (120kr för min mig då bredbandet delas)

Permalänk

@biorrith: Det blir nog just Vimla eller Hallon för mig.

Tack för alla bra svar allihop!