Permalänk
Medlem

Lön IT-tekniker?

Hej!

Jag ska och löneförhandla för mitt första jobb som IT-tekniker på fredag. Jag har ingen arbetslivserfarenhet inom IT men en hel del privat erfarenhet. Har utfört arbetsprov galant enligt dem.

På hemsidor som denna: http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
Och denna:
http://allastudier.se/jobb-o-lön/?q=It+tekniker

Står det löner mellan ca 26000 och 33000 / månaden. Det är med erfarenhet dock.

Vad är ett rimligt pris jag kan sätta på mig själv? Vad får ni som är it-tekniker betalda ca? Hur många års erfarenhet?

Jag har aldrig löneförhandlat förut så jag känner mig helt lost.

Permalänk
Medlem

skriv ner lite vad du kan så kanske det är enklare att säga. erfarenhet beror helt på.
du kan ju vara linux guru utan att ha jobbat en dag i ditt liv bara uber nörd. sen vart du bor spelar rätt stor roll också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad innebär den typen av IT-tekniker som du ska vara? Det är en rätt bred och odefinerad term, iaf vad jag vet. Kanske får läsa på..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

skriv ner lite vad du kan så kanske det är enklare att säga. erfarenhet beror helt på.
du kan ju vara linux guru utan att ha jobbat en dag i ditt liv bara uber nörd. sen vart du bor spelar rätt stor roll också.

Linuxguru är kanske att ta i, men jag är väldigt duktig på det jag gör där. Bor i Uppsala.

Skrivet av CCWarlock:

Vad innebär den typen av IT-tekniker som du ska vara? Det är en rätt bred och odefinerad term, iaf vad jag vet. Kanske får läsa på..

Jag ska ha hand (tsm med en kollega) om företagets fysiska och virtuella serverpark. Även it-support för deras anställda samt lite annat orelaterade arbetsuppgifter. Men först och främst servrarna och supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den där statistiken på lönestatistik.se skulle jag starkt ifrågasätta, enligt dem är den lägst betalda IT-teknikern en 22åring med 6 års erfarenhet och 10 700 i lön i privata sektorn.

22-6 = började alltså jobba som 16, ok sure men detta betyder att han bör haft 0 löneutveckling eller började jobba för runt 9 500 i månaden med standard 2% utveckling..

De har sedan ingen definition på vad det är eller om de bara går på titel iom att en IT-tekniker kan ha allt från bara grundskola och hamnat där till högskoleutbildning etc.

Den andra verkar relativt rimlig.

Men varför använda skit när SCB har allt?
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Lonedatabasen/

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Linuxguru är kanske att ta i, men jag är väldigt duktig på det jag gör där. Bor i Uppsala.
Jag ska ha hand (tsm med en kollega) om företagets fysiska och virtuella serverpark. Även it-support för deras anställda samt lite annat orelaterade arbetsuppgifter. Men först och främst servrarna och supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle väl själv siktat på 30.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hej!

Jag ska och löneförhandla för mitt första jobb som IT-tekniker på fredag. Jag har ingen arbetslivserfarenhet inom IT men en hel del privat erfarenhet. Har utfört arbetsprov galant enligt dem.

På hemsidor som denna: http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
Och denna:
http://allastudier.se/jobb-o-lön/?q=It+tekniker

Står det löner mellan ca 26000 och 33000 / månaden. Det är med erfarenhet dock.

Vad är ett rimligt pris jag kan sätta på mig själv? Vad får ni som är it-tekniker betalda ca? Hur många års erfarenhet?

Jag har aldrig löneförhandlat förut så jag känner mig helt lost.

Beror lite på var du jobbar, vilken stad, samt vad du ska göra.
Gick själv in på 26000 som konsult i Stockholm, första jobbet efter utbildning, hade nada praktiskt erfarenhet förutom lite labb på skolan och hemma.
Är det provanställning och kommer du i så fall skriva nytt kontrakt när du blir fast? Då kan du lägga dig lägre i början, om ditt kontrakt bara övergår till fast efter viss tid om inte uppsägning görs, så lägg dig lite högre, runt 30 skulle jag testat om jag visste att jag fick jobbet.
Ska även säga att jag efter 6 månader blev fast anställd av företaget och gick upp till 29000, ångrar mig som tusan i efterhand och har nog lägst betalt på företaget av de som jobbar med samma sak.
Jobbar dock bara som nätverkstekniker, men jobbar med drift.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du kommer vara anställd direkt hos företaget du ska utföra jobbet på? Det är positivt, då slipper du mellanhanden som ska ha sin del av kakan.

Lönerna verkar variera oerhört, sitter själv på 21k/mån med 2års erfarenhet i ryggen som systemkonsult. Utför rätt avancerat arbete, och snitt fakturerar cirka 80-100k/månad. Så förvänta dig inte för mycket.

Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 23-25k är nog normalt för en utan erfarenhet. Men det är väldigt varierande. Är det inom offentliga sektorn tror jag man kan räkna med att starta på 21-23k.

Det är väldigt svårt men 23-25k kan du nog höfta om. Det skulle jag anställt en på som är i ditt läge.

Permalänk
Avstängd

Som flera har sagt, det beror på hur det ser ut där du bor.

Skrivet av Trackmaster:

Jag skulle säga 23-25k är nog normalt för en utan erfarenhet. Men det är väldigt varierande. Är det inom offentliga sektorn tror jag man kan räkna med att starta på 21-23k.

Det är väldigt svårt men 23-25k kan du nog höfta om. Det skulle jag anställt en på som är i ditt läge.

Detta är en rimlig utgångspunkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det låter som mitt första jobb inom IT

Lönerna skiljer sig ganska mycket beroende på var man bor.
I Dalarna. Som systemtekniker med erfarenhet ligger vi mellan 30-37 normalt.
Det finns en arbetsgivare som betalar lite mer i regionen då de sätter samma löner som i Stockholm. De ligger mellan 35-45 enligt vad jag hört. Denna arbetsgivare trissar också upp de andra lönerna så tror ingen systemtekniker med gott rykte går in under 37 idag. I Dalarna!!

Med systemtekniker menar jag att vi sköter serverdrift, klientplattformen, molntjänster. Det kan vara spetskompetens som storage, SCCM, VMWare, NetBackup, Office365 osv.

Nu hamnar du under denna kategori. Sitter med en lönelista här för en stor arbetsgivare i Dalarna nu. De som jag anser ligger på din nivå har mellan 22-28. Alltså junior som fokuserar huvudsak på first line support och kanske har siktet upp att jobba mer med serverdrift i framtiden om man har ambitionen. Du jobbar främst i ADUC och med klientsupport, PC, Skrivare. Och kanske hjälper någon systemtekniker med att sätta upp någon server, patchhantering osv osv.

I ditt läge skulle jag försöka köpa mig in. Det viktigaste är att komma in och få jobba med rätt saker. Och det går fort att komma upp i lön om du visar framfötterna och byter jobb ett par gånger.

Så fokusera inte så mycket på lönen just nu. Hellre att du begär 22 och får jobbet än att du begär 27 och de väljer någon annan "lovande" som är villig att jobba billigt.

Permalänk
Medlem

Jag är på telefonen så kan inte citera alla. Men för att sammanfatta så bor jag i Uppsala, jag har ingen utbildning inom IT men flera års erfarenhet av servrar / drift. Har gjort arbetsprov och gjort bra ifrån mig enligt dem själva.

Jag är även 22år, och jobbet är inom privat sektor på ett företag som förväntar sig att expandera ganska rejält de närmsta åren.

Som jag förstår det ska jag alltså sikta in mig på 25000 någonstans? Jag blir anställd direkt hos företaget så ingen mellanhand.
Vill inte börja för högt, men att hamna i situationen där jag blir betald "för lite" vill jag såklart inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Det låter som mitt första jobb inom IT

Lönerna skiljer sig ganska mycket beroende på var man bor.
I Dalarna. Som systemtekniker med erfarenhet ligger vi mellan 30-37 normalt.
Det finns en arbetsgivare som betalar lite mer i regionen då de sätter samma löner som i Stockholm. De ligger mellan 35-45 enligt vad jag hört. Denna arbetsgivare trissar också upp de andra lönerna så tror ingen systemtekniker med gott rykte går in under 37 idag. I Dalarna!!

Med systemtekniker menar jag att vi sköter serverdrift, klientplattformen, molntjänster. Det kan vara spetskompetens som storage, SCCM, VMWare, NetBackup, Office365 osv.

Nu hamnar du under denna kategori. Sitter med en lönelista här för en stor arbetsgivare i Dalarna nu. De som jag anser ligger på din nivå har mellan 22-28. Alltså junior som fokuserar huvudsak på first line support och kanske har siktet upp att jobba mer med serverdrift i framtiden om man har ambitionen. Du jobbar främst i ADUC och med klientsupport, PC, Skrivare. Och kanske hjälper någon systemtekniker med att sätta upp någon server, patchhantering osv osv.

I ditt läge skulle jag försöka köpa mig in. Det viktigaste är att komma in och få jobba med rätt saker. Och det går fort att komma upp i lön om du visar framfötterna och byter jobb ett par gånger.

Så fokusera inte så mycket på lönen just nu. Hellre att du begär 22 och får jobbet än att du begär 27 och de väljer någon annan "lovande" som är villig att jobba billigt.

Jag skipper "first line support" och går direkt på servrarna och driften. Vi ska migrera tjänster och jag ska sköta scripts och automatisera. Sen kommer det till lite support och annat orelaterad till IT. I framtiden är tanken att jag ska hålla på med lite front-end också.

Eller det kanske räknas som first line? Är inte så insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

idag får man runt 22.000kr innan skatt som ny på en arbetsplats där du utför ett enklare jobb som t.ex. it tekniker men försök givetvis förhandla till dig högre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Jag är på telefonen så kan inte citera alla. Men för att sammanfatta så bor jag i Uppsala, jag har ingen utbildning inom IT men flera års erfarenhet av servrar / drift. Har gjort arbetsprov och gjort bra ifrån mig enligt dem själva.

Jag är även 22år, och jobbet är inom privat sektor på ett företag som förväntar sig att expandera ganska rejält de närmsta åren.

Som jag förstår det ska jag alltså sikta in mig på 25000 någonstans? Jag blir anställd direkt hos företaget så ingen mellanhand.
Vill inte börja för högt, men att hamna i situationen där jag blir betald "för lite" vill jag såklart inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen erfarenhet eller utbildning inom området så skulle jag säga max. 25000kr, men räkna mer åt 23000kr hållet. Ha bara inte för höga förhoppningar om hög lön.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är ändå sikta dig in lågt för ingen kommer anställa dig som obeprövad systemtekniker 30k+. Är du duktig kommer du dock avancera snabbt.

Och var ödmjuk. Du är 22 och detta är som jag tolkar det ditt första jobb inom IT. Är du tekniskt duktig så är nästa steg för dig att förstå verksamheter och att ha rätt arbetssätt. Struktur och rätt prioriteringar. Detta får man av erfarenhet. Med erfarenheten kommer också lönen.

På ett konsultföretag i regionen får de som gått Yrkeshögskola inom IT-infrastruktur och LIA på företaget i fråga ingångslön 25 000:-. Men då är de inte helt okända för företaget. Så bli inte besviken om du landar runt 22-23 000:-.

Permalänk
Medlem

Så, en liten uppdatering då!

Löneförhandlingen är klar, och vi har förhandlat att jag först har en provanställning med ca 23 000kr/månaden, som sedan automatiskt går över i en fast anställning där jag kommer ligga på ca 27 500kr /månaden.

Väldigt mycket bättre än förväntad, och jag är själv helt klart nöjd med detta. Tack för alla tips jag fick av er!

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Gött! Det ökar snart

Permalänk

Lönestatitstiken verkar konstig där, med mina vänner så ligger alla minst 5000kr över sitt yrke och alla är under 25 år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra. Bra att du fått löfte om högre lön när det övergår i fast, annars kan en sådan ökning vara svår att uppnå. Ofta blir det bara någon standardökning på nån procent om man inte byter jobb.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Gratulerar, man blir lite avundsjuk när man själv inte har lyckats något vidare på den fronten.. Dags att ställa lite krav snart känner jag