Permalänk
Medlem

Asus RT-AC66U - 5G problem

Ja, som trådrubriken lyder så kan jag numera inte längre ansluta till 5G via routern.
Har fungerat fint i ca ett år, men igår slutade det helt.
Har kollat inställningar i routern men hittar inget att anmärka på.
När man letar efter 5G nätverket med mobiler/datorer så finns det helt enkelt inte.
Har routern redan gjort sitt, eller är det en inställning?
Routern har den senaste firmware.

Permalänk
Medlem

Jag har inte den routern men ofta finns det en knapp på själva routern där man kan stänga av/sätta på wifi. Tänkte om du råkat komma åt den knappen av misstag.

Finns appar såsom wifi analyzer man kan lägga in på mobilen för att se om det överhuvudtaget finns någon signal. Men det kanske var just det du gjorde när du letade med mobiler/datorer.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret!
Jag kan komma åt internet via routerns 2,4G
Så det är endast 5G som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Laddade ner manualen och den verkar inte ha någon sådan knapp ändå.
Däremot har den en "reset button" som återställer fabriksinställningarna.
Tänkte om det är en inställning som blivit fel borde den ju återställas om man gör en fabriksåterställning.

Antennerna sitter fast ordentligt?
Annars vet jag inte riktigt. Kan ju gått sönder också.

Permalänk
Medlem

Tackar ronnylov för att du svarar och engagerar dig!
Tyvärr var det inget av dina förslag som löste problemet.
Har även lagt en förfrågan hos tillverkaren men har inte fått svar därifrån än.
Men...
Hittade att andra också har stött på detta problemet (engelskt forum) och det visade sig att det var mjukvaran som spökade. Lösningen var att återställa till fabriksinställningen och att resetta routern.
Nu har jag 5G och surfar i över 250M/bits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frank69:

Tackar ronnylov för att du svarar och engagerar dig!
Tyvärr var det inget av dina förslag som löste problemet.
Har även lagt en förfrågan hos tillverkaren men har inte fått svar därifrån än.
Men...
Hittade att andra också har stött på detta problemet (engelskt forum) och det visade sig att det var mjukvaran som spökade. Lösningen var att återställa till fabriksinställningen och att resetta routern.
Nu har jag 5G och surfar i över 250M/bits.

Härligt!

Då var jag i alla fall på rätt spår med reset-knappen, åtminstone delvis
Kanske kommer någon firmware-uppdatering från tillverkaren så att detta inte händer igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Härligt!
Då var jag i alla fall på rätt spår med reset-knappen, åtminstone delvis
Kanske kommer någon firmware-uppdatering från tillverkaren så att detta inte händer igen?

Japp, du har helt rätt där.
Ett viktigt steg i rätt riktning.
De som har drabbats är irriterade över att en så stor tillverkare kan släppa en firmware som inte håller måttet.
Borde ligga ute som Beta ett tag innan den släpps.
Troligtvis är det bara nördar som drabbas... då vi ju uppdaterar i tid och otid.
Vanliga Svensson uppgraderar inte om det inte är ett absolut måste.

Permalänk
Medlem

Asus verkar inte ha någon vidare kvalitetsavdelning. Nya firmware har ofta buggar.
Bättre att köra med Merlin. Samma som orginal + lite extra.
Även om man inte har tänkt använda någon av Merlins extra grejor så är de bättre eftersom de baseras på de releaser av Asus som har visat sig vara stabila.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prelatur:

Asus verkar inte ha någon vidare kvalitetsavdelning. Nya firmware har ofta buggar.
Bättre att köra med Merlin. Samma som orginal + lite extra.
Även om man inte har tänkt använda någon av Merlins extra grejor så är de bättre eftersom de baseras på de releaser av Asus som har visat sig vara stabila.

Jo men det spelar mindre roll om du kör Merlin eller ASUS-orginal avseende behov av fabriksåterställningar.

Poängen för många är att få "häcken ur vagnen" och göra den här återställningen!!

RMerlin om detta MYCKET viktiga:
https://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defau...

Massvis med trådar och gnöl om "skit" som man löser med en återställning, kontaktar man ASUS support är det också det första de rekommenderar INKL senaste firmware. Återställningen gör man då efter att man lagt på det nya firmwaret.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frank69:

Tackar ronnylov för att du svarar och engagerar dig!
Tyvärr var det inget av dina förslag som löste problemet.
Har även lagt en förfrågan hos tillverkaren men har inte fått svar därifrån än.
Men...
Hittade att andra också har stött på detta problemet (engelskt forum) och det visade sig att det var mjukvaran som spökade. Lösningen var att återställa till fabriksinställningen och att resetta routern.
Nu har jag 5G och surfar i över 250M/bits.

Som gammal sur gubbe vill jag påpeka att du inte har 5G, du kör Wifi på 5GHz bandet. 5G är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Asus respons:

" - Tack för ditt mail.

Testa att bara göra en reset på routern och se om det löser problemet.

Såhär gör du en reset,

1. Håll ned reset knappen i 30 sekunder.
Denna knappen står det antingen RESET på eller så är det en cirkel med två pilar.
2. Efter dessa 30 sekunder så släpper du reset knappen och väntar ungefär 3 minuter på att routern startar om.
3. Öppna sedan din webbläsare och skriv in antingen 192.168.1.1 eller router.asus.com i adressfältet.
4. Här ska du logga in med användarnamnet admin och lösenordet admin.
5. När du kommit in så får du göra router installationen.

Första steget i routerinstallationen är att sätta ett användarnamn och lösenord för att logga in på routern.
Skriv det du vill ha och glöm inte bort detta. Glömmer du bort det så måste man nollställa igen.

Efter du skrivit in användarnamn och lösenord så kommer du välja anslutningstyp.
Välj "Automatiskt IP" såvidare inte din internetleverantör har sagt statisk.
Samma gäller för DNS inställningar om det efterfrågas.

Nästa steg är trådlösa inställningar.
Här ska du välja det SSID(WiFi namn) som du vill ha på ditt trådlösa nätverk.
Du ska också skriva in nätverksnyckel(WiFi lösenord).

När du skrivit in det du vill ha så trycker du dig vidare.
Du bör då se en översikt av inställningarna där du kan trycka på slutför.

När routern är konfigurerad bör den fungera som den ska."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frank69:

Ja, som trådrubriken lyder så kan jag numera inte längre ansluta till 5G via routern.
Har fungerat fint i ca ett år, men igår slutade det helt.
Har kollat inställningar i routern men hittar inget att anmärka på.
När man letar efter 5G nätverket med mobiler/datorer så finns det helt enkelt inte.
Har routern redan gjort sitt, eller är det en inställning?
Routern har den senaste firmware.

Jag har en Asus AC66U, 5 år gammal.
Eftersom det inte hade kommit en FW på väldigt länge tänkte jag installera in den senaste nu för några dagar sen.
Igår va både 2.4 och 5ghz led knapparna svart på routern och wifi fanns inte somm signal alls. jag starta om routern efter 2 minuter väntan, då började det funka igen sakta.
Nu idag så va det samma sak, inga signaler, lyserna släckt. Fick igån 2.4 genom omstart. men 5an förblir okontaktbar..
Hur ser det ut för din router idag fick du till den?

-jag funderar på göra en reset nu idag, sen kanske ladda in en annan FW om det inte blir bättre... annars köper jag en ny bara men vill gärna vet hur det gick för dig..

MVH

Visa signatur

ASUS Z270E Strix Gaming | H115i cooler , Core i7-7700k @4,2Ghz | ASUS GTX 1080 ROG Strix | SSD Samsung 850 PRO,128 GB | SSD M.2 Samsung 950 PRO 256GB | DDR4 Corsair Dominator 3200mhz | ASUS Xonar Essence STX | PSU, Corsair AX 1200i| Chassi, Phanteks Evolve Tempered Glass | | Asus 24" 144hz 3D Ready.

Permalänk

Jag har också haft mycket problem med att få 5G att fungera senaste tiden med min asus router. Testat att resetta, men det försvinner efter någon dag eller så. Hittar bandet både på mobilen och tv'n så jag förstår inte riktigt vad som händer.

Permalänk
Avstängd

@Moblos @Andreasg1981 Ni kan prova att flasha in Merlin firmware.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Moblos @Andreasg1981 Ni kan prova att flasha in Merlin firmware.

Jag testade att installera in Merlin och har inte haft ett enda problem hittills 👍😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z270E Strix Gaming | H115i cooler , Core i7-7700k @4,2Ghz | ASUS GTX 1080 ROG Strix | SSD Samsung 850 PRO,128 GB | SSD M.2 Samsung 950 PRO 256GB | DDR4 Corsair Dominator 3200mhz | ASUS Xonar Essence STX | PSU, Corsair AX 1200i| Chassi, Phanteks Evolve Tempered Glass | | Asus 24" 144hz 3D Ready.

Permalänk
Medlem

Samma här typ mobil och TV ser inte 5Ghz bandet har dock AC-68U men det är väll samma mjukvara till båda antar jag.

Testade precis att lägga in SSID namnet och lösenordet manuellt (som om det vart ett dolt nätverk) i Tvin, värkar som det fungerar

Edit: Tyvärr inte Tvin tappade uppgifterna efter att den vart avstängd och jag orkar inte göra om proceduren in igen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frank69:

Asus respons:

" - Tack för ditt mail.

Testa att bara göra en reset på routern och se om det löser problemet.

Såhär gör du en reset,

1. Håll ned reset knappen i 30 sekunder.
Denna knappen står det antingen RESET på eller så är det en cirkel med två pilar.
2. Efter dessa 30 sekunder så släpper du reset knappen och väntar ungefär 3 minuter på att routern startar om.
3. Öppna sedan din webbläsare och skriv in antingen 192.168.1.1 eller router.asus.com i adressfältet.
4. Här ska du logga in med användarnamnet admin och lösenordet admin.
5. När du kommit in så får du göra router installationen.

Första steget i routerinstallationen är att sätta ett användarnamn och lösenord för att logga in på routern.
Skriv det du vill ha och glöm inte bort detta. Glömmer du bort det så måste man nollställa igen.

Efter du skrivit in användarnamn och lösenord så kommer du välja anslutningstyp.
Välj "Automatiskt IP" såvidare inte din internetleverantör har sagt statisk.
Samma gäller för DNS inställningar om det efterfrågas.

Nästa steg är trådlösa inställningar.
Här ska du välja det SSID(WiFi namn) som du vill ha på ditt trådlösa nätverk.
Du ska också skriva in nätverksnyckel(WiFi lösenord).

När du skrivit in det du vill ha så trycker du dig vidare.
Du bör då se en översikt av inställningarna där du kan trycka på slutför.

När routern är konfigurerad bör den fungera som den ska."

Har du testat att uppdatera rutern igen (till senaste) sedan och det fungerar då även efter?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kanske har funit en fungerande lösning, äntligen :D

Som jag skrivit tidigare så har jag inte en rt-ac66U utan rt-ac68U men det kanske fungerar på båda. Jag har haft problem med att mina enheter av de som kan (mobilen och TV) se 5ghz inte har hittat mitt 5ghz band oavsett rests och uppdateringar på rutern, men de har inga problem med att hitta grannens.

Hittade en video på om man hade problemet på MAC och att man då skulle byta kanal som rutern använder för att datorn inte kanske kan "se" den kanalen som rutern automatiskt väljer.
Jag testade det och än så länge har det fungerat (4dagar och en omstart) utan några problem!

Det jag gjorde:
Bytte kanal från automatisk (100) till 52 (bara tog den på måfå för att testa, så se vilken som passar/fungerar för dig bäst själv).
Och bytte Kanalbandbredd till 20/40/80MHz.
Det var allt

Lycka Till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.