Virtualbox VM - åtkomst till hosfilsystem med MMAP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Virtualbox VM - åtkomst till hosfilsystem med MMAP

Jag har satt upp en VM med ubuntu och rtorrent för att använda till bittorrent. Både host och VM kör Ubuntu Server 14.04. Virtualbox är version 5.0.

Själva upplägget med rtorrent + openvpn funkar bra och var enkelt att sätta upp.
Mitt problem är att filsystemet som VMen skall läsa torrentfiler från, skriva sina sessions till och ladda ned material till, ligger på hosten.

Jag har försökt att använda virtualbox inbyggda "folder sharing". Det funkar utmärkt såtillvida att filerna syns och VMen/användaren kan skriva/läsa/radera filer i filsystemet.

Det är när rtorrent försöker skriva till den utdelade foldern som jag får följande felmeddelande "Storage error: [File chunk write error: Invalid argument.]".

Tyvärr får jag även ett liknande fel när jag testar att mounta samma katalog via smbmount.

När jag googlar på det så verkar det som att de flesta torrentklienter använder en funktion som kallas MMAP, vilket VB-shares inte har stöd för. (och gissningsvis inte CIFS heller)

Någon som har en idé om hur jag kan komma runt problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Jag kör mer eller mindre exakt den setup:en och använder VBox's inbyggda fildelning. Vad kör du för torrent client? Transmission fungerar för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

@tPelleplut: jag kör rTorrent (libtorrent) eftersom den är textbaserad och resurssnål. Och för att det är deen jag alltid kört tidigare när jag använt fysisk maskin. Har även testat Deluge, men inte Transmission.

Ah, går transmission inte att köra som User? Jag skulle helst se att två olika användare kunde köra samtidigt. Detta för att de skall bevaka varsin torrentkatalog och sedan ladda ned till var sin katalog.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Gabrioth:

Ah, går transmission inte att köra som User? Jag skulle helst se att två olika användare kunde köra samtidigt. Detta för att de skall bevaka varsin torrentkatalog och sedan ladda ned till var sin katalog.

Borde nog gå. Den kör som en daemon och sedan kör man den frontend man vill till den, jag kör oftast bara "transmission-remote" till den som är en textbaserad cli. Men du borde kunna starta fler kopior av daemonen som övervakar fler kataloger. Annars kan du ju alltid köra script när en fil är nedladdad om du maskinellt kan avgör vad du skall göra med filen.

Ser ju tyvärr nu när jag söker på den att dokumentationen inte direkt är toppen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

@tPelleplut: Skall testa hur det går att få igång nedladdning först bara.