Permalänk

Komplett dator för csgo

Eftersom att jag knappt kan något om datorer så skulle jag vilja ha hjälp. Jag vill köpa en komplett dator för ungefär 11k, är mest tänkt för csgo, så cpu baserat, har tänkt att lägga på en dator med bra prestanda för just cs.

Permalänk
99:e percentilen

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Alling: Umm, en Samsung 60 hz, typ 23-24 tum.

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Jag satsar däremot på en 1060, och en komplett dator, alltså ihopbyggd från början för att jag inte kan bygga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gabriel Harg:

@Alling: Umm, en Samsung 60 hz, typ 23-24 tum.

Då behöver du få in en 144 Hz-skärm i din budget (vilket bör vara görbart). Du kan inte köpa en ny dator till CS:GO och sitta med en sketen 60 Hz-skärm.

Du behöver inte ha ett enormt chassi; satsa istället på ett litet (max mATX) som är lätt och smidigt att ha med sig samt tar mindre plats hemma. Om du inte vill bygga själv gör de seriösa butikerna det åt dig för ca 800 kr. Återkommer med förslag till kundvagn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Apropå 144hz skärm för CSGO så köpte jag en
https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h#m...
förra veckan, jag letade och undersökte ett bra tag och kom fram till att det var det mest värdefulla alternativet under rea priset.
Efter att ha ägt den en vecka så kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd, dock så kommer färgerna vid leverans vara ganska horribla, men efter justering så är de ändå ganska bra för en TN panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Apropå 144hz skärm för CSGO så köpte jag en
https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h#m...
förra veckan, jag letade och undersökte ett bra tag och kom fram till att det var den mest värdefulla alternativet under rea priset.
Efter att ha ägt den en vecka så kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd, dock så kommer färgerna vid leverans vara ganska horribla, men efter justering så är de ändå ganska bra för en TN panel.

Måste instämma med dig, köpte denna skärm förra veckan också och är hur nöjd som helst. Kom ihåg att AMD radeon kort är bättre till skärmen för free sync.

Och till TS: inet har flera guider på sin hemsida med filmer hur man bygger ihop en dator. Jag hade inte byggt en på ca 9år nu och fick färska upp minnet lite när jag satte ihop min dator Eric som skrivit i tråden satt ihop till mig.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gabriel Harg:

Jag satsar däremot på en 1060

Får jag fråga vilka fakta du baserar det beslutet på?

Skrivet av Gabriel Harg:

Jag satsar däremot på en komplett dator, alltså ihopbyggd från början för att jag inte kan bygga.

Alla kan bygga! Du sparar pengar på det också!

Videor som visar hur lätt det är:

Dold text

Instruktionsvideos:

Dold text

Skrivet av Alling:

Då behöver du få in en 144 Hz-skärm i din budget (vilket bör vara görbart). Du kan inte köpa en ny dator till CS:GO och sitta med en sketen 60 Hz-skärm.

Inga problem att få in skärm i budgeten.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Jag har resultat av vänner, osv, men satsar på en ganska stark dator som håller länge. Men jag vet att du kan ännu mer än vad jag kan eftersom att jag har sett dig på massor av andra inlägg, och ser att du är expert på dator komponenter osv. Så litar ganska mycket på dig.

Permalänk

Vad har DDR4 minne för effekt på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort är gjorda för DDR4 minne.
DDR4 är snabbare minnen än DDR3. Det är dom vassaste minnena.
Snabbare minne gör att datorn blir något snabbare.

Det blir alltså en viss prestandahöjning.
Hur mycket det gör är svårt att säga. Men det finns säkert tester på det.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Är det bättre att investera på ett bättre grafikkort istället för ett bra DDR4 minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gabriel Harg:

Är det bättre att investera på ett bättre grafikkort istället för ett bra DDR4 minne?

Vad menar du med bra minne? Det finns flera saker som kan vara bättre eller sämre med ett visst minneskit.

Det som skiljer är:

  • Garantier

  • Kvalitetskontroll

  • Hastigheten (MHz)

  • Latensen (CL)

Beror även på vilka grafikkort du tänker på.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad menar du med bra minne? Det finns flera saker som kan vara bättre eller sämre med ett visst minneskit.

Det som skiljer är:

  • Garantier

  • Kvalitetskontroll

  • Hastigheten (MHz)

  • Latensen (CL)

Beror även på vilka grafikkort du tänker på.

Jag menar ett DDR4 minne som är snabbare (bättre), men jag undrar om det lönar sig att investera i ett snabbare grafikkort med minska på DDR4 minne kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gabriel Harg:

Jag menar ett DDR4 minne som är snabbare (bättre), men jag undrar om det lönar sig att investera i ett snabbare grafikkort med minska på DDR4 minne kostnaden.

Beror som sagt vilket grafikkort du tänker på.

Generellt GPU>CPU>RAM>SSD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Beror som sagt vilket grafikkort du tänker på.

Generellt GPU>CPU>RAM>SSD

Ja, men jag ska spela csgo mest, så CPU, men ett grafikkort som är bättre än det du föreslog, vilket som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gabriel Harg:

Ja, men jag ska spela csgo mest, så CPU, men ett grafikkort som är bättre än det du föreslog, vilket som helst.

Om du fortfarande vill använda Freesync så blir det antingen R9 Fury eller 390X. Alternativet är G-Sync eller att skippa addaptive sync helt.

390/X

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du fortfarande vill använda Freesync så blir det antingen R9 Fury eller 390X. Alternativet är G-Sync eller att skippa addaptive sync helt.

Vad är Freesync, G sync och allt det där. Vad har man för fördel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gabriel Harg:

Vad är Freesync, G sync och allt det där. Vad har man för fördel?

Det är tekniker som används för att eliminera screentearing. Inget som bör användas i CS dock...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är tekniker som används för att eliminera screentearing. Inget som bör användas i CS dock...

Jo men cs har ju mycket screentearing generellt, så är det inte bra dp med Freesync och den skiten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CS har inte mycket tearing, utan det är för att du just nu sitter med en 60hz skärm. Byt till 144hz och tearingen försvinner!
Jag har över 3k timmar GO och vet vad man vill ha. Jag skulle köra en i5, ett 480 4gb räcker gott och väl, man kör ändå inte max settings på go. Ifall du i framtiden vill lära dig om överklockning, för att få ut max av din processor. Så skulle jag gå på en k processor.
Jag byggde min dator, ganska likt din för ca 3 år sedan och den ligger fortfarande låst på stadiga 300fps.
Bör även tilläggas att jag från början hade ett gtx 760 med ynka 2gb ram, men samma fps med det!

Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Gabriel Harg:

Vad är Freesync, G sync och allt det där. Vad har man för fördel?

De förklarar bättre än vad jag kan om vad det är...
G-Sync:

FreeSync:

Dold text
Skrivet av Gabriel Harg:

Jo men cs har ju mycket screentearing generellt, så är det inte bra dp med Freesync?

Adaptive Sync tekniker (G-SYNC/Freesync) har för hög latens för CS.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Vilka olika ghz på processorer finns det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gabriel Harg: Finns många :). Högre ju bättre och normalt också dyrare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Glömde ram först, nu blev den lite över 11k, men bör prestera grymt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10347537/

Permalänk

Vad är den där Gigavyte delen för datorkomponent?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gabriel Harg:

Vad är den där Gigavyte delen för datorkomponent?

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort. Insåg nu dock att jag glömde ram, 8 eller 16 gb blir bra

Permalänk
Medlem

CS:Go är enkeltrådad. Kör en processor med så hög klockfrekvens som det bara går. i3:an torde du kunna få upp i högst frekvens.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3