Ni som gjort ögonoperation värt? besvär? rekommenderat?

Permalänk
Medlem

Jag opererade mina för fem år sedan, hade enorm smärta i ögonen typ kändes som jag hade en kniv i ögat i två dagar. kunde inte gå ut ur mitt mörklagda rum på 4 dagar och fick göra återbesök på ena ögat då det helt enkelt läkte tillbaka till samma fel som innan.

trots detta rekommenderar jag det. slutresultatet var värt det helt enkelt. Har lite torra ögon om vintern och är väldigt känslig för tex hacka lök och anant som svider (mer än innan), svårt att säga om det är pga operationen eller något annat dock, i vilket fall som helst var det värt det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Var tvungen att googla vad det är
Astigmatism ofta kallat brytningsfel.

Jag hade det innan OP och det var nästan helt åtgärdat med OP.
Nu såhär 10 år senare har jag något försämrad syn jämfört med den falkblick jag upplevde efter OP. Fick det också bekräftat när jag kollade synen när jag tog MC kort att min syn inte är mer eller mindre perfekt längre. Men det är inget jag tänker på om jag inte gör ett syntest.

okok, tänkte om detta känns igen och i så fall till vilken grad?

Bild ungefär som jag hade sett dessa ljus

Permalänk
Medlem

Jag hade velat, men jag är 30 nu men min närsynhet fortsätter att bli värre år för år... När kommer den stabiliseras egentligen? Är det inte meningen att den ska ha stabiliserat runt 30...

Permalänk
Medlem

Hej, gjorde lasek för en vecka sedan. Sved satan första 3 dagarna sen ingenting.
Men ser fortfarande jätte suddigt. Knappt första raden hos optikern liksom.
Hur lång tid tog det för er som gjort liknande innan man ser skarpt och bra igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag hade velat, men jag är 30 nu men min närsynhet fortsätter att bli värre år för år... När kommer den stabiliseras egentligen? Är det inte meningen att den ska ha stabiliserat runt 30...

Sluta glo på skärmar så kanske det inte blir sämre?

Många får sämre o sämre syn för våra ögon är inte gjorda för att titta på små saker nära som mobiler..

Permalänk
Medlem

Hade varit guld att få göra ett linsbyte som jag troligtvis behöver då jag är över 40 år,nackdelen är att det kostar 75,000 på memira.
Eller räcker det med vanlig laser? någon som vet.
Har inget stort synfel typ 1,75 på ena och 1,5 på andra.

Permalänk
Medlem

Personlig upplevelse:

Hade varit närsynt sedan länge, hade glasögon som ung, bytte till linser sen fan fick jag nog. Kollade ögonlaser och hittade 4 varianter där den bästa av de kallades "no cut". Endast laser som fräter bort yttersta lagret, sen justeras linsen till korrekt värde och sedan får det läka. Ingen risk för att en flärp går upp eller liknande. Tar lite lägre tid att läka men efter en vecka eller så är man 100%. Ska finnas en annan variant nu som gör flärp men ytterst litet från sidan, justerar och sedan läker lite fortare. Den kan heller inte gå upp tydligen men inte kollat in den.

När jag gjorde operationen fanns något som heter bruttolöneavdrag som jag tog del av men även utan det hade jag genomfört operationen.

Redan efter en vecka utan linser var det fan värt friheten.

Vill dock tillägga att de har en marginal på 0.5 +/- som "kan" gå fel. En kollega gjorde senare samma operation och hade lite strul för det landade inte riktigt exakt, så det finns en risk men tror att de justerar gratis om det skulle hamna alltför tokigt.

I alla fall, för mig personligen är det det bästa val jag gjort i livet, eller ja, andra bästa. Som tips för åldrar:

Ögonen slutar växa kring 20-25 så gör en kontroll om du är inom spannet, och sen en till kontroll ett år senare. Är det ingen skillnad, kör på! Skulle du lasra tidigt och sedan växer det vidare kommer det såklart bli lite närsynt igen.

Runt 40+ börjar det gå åt andra hållet så fixar du perfekt syn nu, kommer du troligtvis senare bli långsynt istället men det är bara något som sker med ålder och att bortse från egentligen. Iaf lär du garanterat ha det bra mycket bättre mellan 25 och 40 iaf! Får la se hur man åldras

Permalänk
Medlem

Genomförde behandling (FS-Lasik) för snart ett år sedan. Antagligen de bäst spenderade pengarna någonsin, otrolig känsla att vakna upp och kunna se!

Jag hade inte ont öht, varken under operationen (dock en oerhörd obehagskänsla) eller efteråt. Jag var dock väldigt torr i ögonen under en månads tid ungefär, så jag fick köpa mer ögondroppar än de som Memira gav mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cases:

Hej, gjorde lasek för en vecka sedan. Sved satan första 3 dagarna sen ingenting.
Men ser fortfarande jätte suddigt. Knappt första raden hos optikern liksom.
Hur lång tid tog det för er som gjort liknande innan man ser skarpt och bra igen?

Gjorde min 2007. Har fortfarande perfekt syn på båda ögonen vilket är ett under

Min upplevelse var följande:
Dag 1-4, gick inte att öppna ögonen i ljusa rum, tog 4 olika dropp 4 gånger per dag. Enligt instruktioner i badrummet med alla ljuskällor avstängda/blockerade.
Dag 5-25. Var väldigt ljuskänslig så hade solglasögn på mig inomhus. "My vision is augmented". Och första dagarna såg jag bara handen tydligt framför mig. Men för varje dag som gick sedan så var det som om skärpan förbättrades med 2 meters avstånd tills den efter ca 1 månad var helt återställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Gjorde min 2007. Har fortfarande perfekt syn på båda ögonen vilket är ett under

Min upplevelse var följande:
Dag 1-4, gick inte att öppna ögonen i ljusa rum, tog 4 olika dropp 4 gånger per dag. Enligt instruktioner i badrummet med alla ljuskällor avstängda/blockerade.
Dag 5-25. Var väldigt ljuskänslig så hade solglasögn på mig inomhus. "My vision is augmented". Och första dagarna såg jag bara handen tydligt framför mig. Men för varje dag som gick sedan så var det som om skärpan förbättrades med 2 meters avstånd tills den efter ca 1 månad var helt återställd

Samma för mig, låg med solbrillor och fördragna fönster i närmre en vecka tror jag. Såg därefter riktigt illa i några veckor, men sen blev det riktigt bra. Tror det snart är 5 år sen jag gjorde min, är fortfarande nöjd.

Permalänk
Medlem

Gjorde FS-Lasik för några månader sedan. Supernöjd! Viktiga är att droppa dom vanliga (receptfria) i ögonen ofta. Ofta ser man suddigt/suddigare för att man får oerhört torra ögon. Hjälpte mig oerhört.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Skulle vilja göra en ögonoperation för att slippa glasögonen. Vet dock inte hur väl det fungerar för mig som är översynt med en viss astigmatism. Har två bekanta som gjort operation och som varit väldigt nöjda men efter att en av dem beskrev proceduren blev jag ärligt talat skrämd. Dels att man måste vara vaken och dels hur han beskrev att allt blev helt svart när de lossade på hornhinnan.

Att bli blind är nog en av mina största rädslor så risken att det misslyckas har fått mig att avstå. Ovanpå det är jag oerhört känslig runt mina ögon och klarar knappt själv ge mig ögondroppar när sådana behövs pga allergier. Kan inte använda linser av samma skäl, att sätta in och plocka ur dem går bara inte. Samtidigt hatar jag mina glasögon som jag inte kan leva utan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En jag känner skulle göra ett linsbyte och hade bokad operation och allt för att vid dagen på operation bli nekad pga av att han skelade lite.
Kollar man inte sånt innan ? verkar ju inte så seriöst direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skulle vilja göra en ögonoperation för att slippa glasögonen. Vet dock inte hur väl det fungerar för mig som är översynt med en viss astigmatism. Har två bekanta som gjort operation och som varit väldigt nöjda men efter att en av dem beskrev proceduren blev jag ärligt talat skrämd. Dels att man måste vara vaken och dels hur han beskrev att allt blev helt svart när de lossade på hornhinnan.

Att bli blind är nog en av mina största rädslor så risken att det misslyckas har fått mig att avstå. Ovanpå det är jag oerhört känslig runt mina ögon och klarar knappt själv ge mig ögondroppar när sådana behövs pga allergier. Kan inte använda linser av samma skäl, att sätta in och plocka ur dem går bara inte. Samtidigt hatar jag mina glasögon som jag inte kan leva utan.

Är samma för mig, extremt nojjig för ögonen.
Men det som fick mig att genomgå det ändå var följande.

- En kompis hade gjort det på samma klinik 4 månader innan och han var nöjd och förklarade hur hela processen var.
- Kliniken hade en räkmacka in till St Görans Ögonklinik om något skulle gå fel. Dom var, då i varje fall, bäst på jorden när det gällde ingrepp med ögon.
- Jag fick träffa alla som jobbade på kiniken innan så kalrt, fick ett stort förtoende för dom. Och dom berättade i detalj hur allt skulle ske.
- Fick även veta att du får lugnande tabletter som jag ändå upplevde gav effekt. Samt att dom hade en sköterska under hela processen vars enda uppgift var att hantera dig och hur du mådde. Dvs, hon skulle se till att du inte fick panik eller liknande och hon talade med dig som ett pro hela tiden.
- Jag fick min läkares journummer så att jag kunde ringa honom dygnet runt första dagarna om det skulle vara något kritiskt.

Men, kan annars rekommendera det som många gör, och det är att ta ett öga åt gången. Har för mig att du gör ett öga, och sedan det andra när det första har läkt klart.
Är vanligt bland folk som måste ha sin syn i arbetet och inte kan leva utan den i en månad (blir ju dyrt att tappa inkomst så länge). Vanligt bland taxiförare och liknande. Då åker dom runt med en ögonlapp haha.
Men även lika vanligt bland patienter som inte vågar ta båda samtidigt. Du har ju en redundans då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Gjorde min 2007. Har fortfarande perfekt syn på båda ögonen vilket är ett under

Min upplevelse var följande:
Dag 1-4, gick inte att öppna ögonen i ljusa rum, tog 4 olika dropp 4 gånger per dag. Enligt instruktioner i badrummet med alla ljuskällor avstängda/blockerade.
Dag 5-25. Var väldigt ljuskänslig så hade solglasögn på mig inomhus. "My vision is augmented". Och första dagarna såg jag bara handen tydligt framför mig. Men för varje dag som gick sedan så var det som om skärpan förbättrades med 2 meters avstånd tills den efter ca 1 månad var helt återställd

Har inte varit så värst ljuskänslig, mest datorljus i så fall.
Men som sagt är ju bara i dag 7 än så länge, men va skönt att höra att det blir bättre 😃 man bli ju lite skraj.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Är samma för mig, extremt nojjig för ögonen.
Men det som fick mig att genomgå det ändå var följande.

- En kompis hade gjort det på samma klinik 4 månader innan och han var nöjd och förklarade hur hela processen var.
- Kliniken hade en räkmacka in till St Görans Ögonklinik om något skulle gå fel. Dom var, då i varje fall, bäst på jorden när det gällde ingrepp med ögon.
- Jag fick träffa alla som jobbade på kiniken innan så kalrt, fick ett stort förtoende för dom. Och dom berättade i detalj hur allt skulle ske.
- Fick även veta att du får lugnande tabletter som jag ändå upplevde gav effekt. Samt att dom hade en sköterska under hela processen vars enda uppgift var att hantera dig och hur du mådde. Dvs, hon skulle se till att du inte fick panik eller liknande och hon talade med dig som ett pro hela tiden.
- Jag fick min läkares journummer så att jag kunde ringa honom dygnet runt första dagarna om det skulle vara något kritiskt.

Men, kan annars rekommendera det som många gör, och det är att ta ett öga åt gången. Har för mig att du gör ett öga, och sedan det andra när det första har läkt klart.
Är vanligt bland folk som måste ha sin syn i arbetet och inte kan leva utan den i en månad (blir ju dyrt att tappa inkomst så länge). Vanligt bland taxiförare och liknande. Då åker dom runt med en ögonlapp haha.
Men även lika vanligt bland patienter som inte vågar ta båda samtidigt. Du har ju en redundans då

Får väl kontakta en klinik och fråga lite. Att ta ett öga i taget är ändå något jag måste göra pga mitt arbete.

Svårt veta vilken klinik som är bäst att vända sig till dock. Din beskrivning låter ju lite betryggande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Får väl kontakta en klinik och fråga lite. Att ta ett öga i taget är ändå något jag måste göra pga mitt arbete.

Svårt veta vilken klinik som är bäst att vända sig till dock. Din beskrivning låter ju lite betryggande.

Ser att du befinner dig i stockholm enligt din profil.
Kan rekommendera följande läsning. Därefter kan du bilda dig en egen uppfattning.
Dom verkar vara bäst i Stockholm just nu, om man går på rekommendationer och mitt enkla googlande

Sabbatsberg betyg
Hemsida med frågor och svar

Något som inte framkommer men som jag tycker att du ska fråga dom är "vad har jag för försäkring eller säkerheter från er sida om något går åt pipsvängen?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Sluta glo på skärmar så kanske det inte blir sämre?

Många får sämre o sämre syn för våra ögon är inte gjorda för att titta på små saker nära som mobiler..

Sluta glo på skärmar!? Då kan jag lika gärna byta glasögon några gånger om året istället xD