Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Blästrad finish ser väldigt bra ut. Har ni bestämt er om det fortsatt blir en svart topp på den vita? Tror att den blästrade finishen som topp på en vit låda hade sett grymt ut!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Blästrad finish ser väldigt bra ut. Har ni bestämt er om det fortsatt blir en svart topp på den vita? Tror att den blästrade finishen som topp på en vit låda hade sett grymt ut!

Att ha en mer och en mindre matt yta som möts i toppen har varit ett designval som hängt med sedan de första designkoncepten. Vi är inte sämre än att vi kan ändra oss men det ska mycket till. Visar det sig att majoriteten av våra kommande backers önskar sig något annat så kommer vi naturligtvis lyssna.

Permalänk
LOUQE

Efter kylartestet har vi blivit kontaktade av användare som med samma kylare och CPU får betydlig högre temperaturer.

Vi bestämde oss för att prova själva i ett "vanligt" stängt chassi (dock ej SFF), vi gjorde testet med L9x65:an och fick överraskande resultat. ~13% högre temperaturer och en långsammare avsvalning.

Är det någon här som har någon av de testade fläktarna ovanpå en 7700k i sin burk idag som skulle kunna testa och ge oss en datapunkt till?

Permalänk
Avstängd

Jag ser en potentiell säkerhetsrisk. Katter gillar ju värme. Tror ni att en katt skulle trivas med att lägga sig på det varma utblåset längst upp och därmed överhetta hela datorn?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag ser en potentiell säkerhetsrisk. Katter gillar ju värme. Tror ni att en katt skulle trivas med att lägga sig på det varma utblåset längst upp och därmed överhetta hela datorn?

Temperaturerna skulle säkert stiga, men jag tvivlar på att hela datorn överhettar. Luften letar sig ut i sidorna istället om det är stopp i toppen, men såklart med sämre cirkulation och högre temperaturer som följd.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
LOUQE
Skrivet av BrytaPlanka:

Haha! Det är en riktigt mysig plats!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Haha! Det är en riktigt mysig plats!

Ni får designa en tophat som är helt perforerad runt om för ventilation ut via sidorna och sen ovanpå fäster ni en mjuk och fluffig bädd för våra katter att mysa på Var kloka att se till att materialet inte släpper igenom vätska, ifall någon skulle ha en säng-vätar-katt.
Kanske kan bli ett bra PR-trick! Gör ett par stycken och skicka med ut till era reviewers (obs, katt ingår ej) kan ni skriva i manualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ni får designa en tophat som är helt perforerad runt om för ventilation ut via sidorna och sen ovanpå fäster ni en mjuk och fluffig bädd för våra katter att mysa på Var kloka att se till att materialet inte släpper igenom vätska, ifall någon skulle ha en säng-vätar-katt.
Kanske kan bli ett bra PR-trick! Gör ett par stycken och skicka med ut till era reviewers (obs, katt ingår ej) kan ni skriva i manualen

Då hade jag köpt tre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Enig, det är mycket pengar.

Jag hade köpt det men isåfall för sida, botten och eventuellt topp beroende på hur jag hade riktat flödena.

Jag köpte ett par nya filter till mitt Ncase förra månaden, kostade 506 kr och därefter tillkom tull på 143 kr, därför tyckte jag inte spontant att 350 kr var någon faslig kostnad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE

DreamHack!

Vi kommer att vara närvarande i Webhallens monter på DreamHack i Jönköping från den 1:a december. Vi tar med oss en Ghost av varje färg (resten skickas ut i världen för review). Hur bestyckar vi dem bäst för demo?

En helt utan komponenter och en maxad? Vad skulle ni helst se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

DreamHack!

Vi kommer att vara närvarande i Webhallens monter på DreamHack i Jönköping från den 1:a december. Vi tar med oss en Ghost av varje färg (resten skickas ut i världen för review). Hur bestyckar vi dem bäst för demo?

En helt utan komponenter och en maxad? Vad skulle ni helst se?

Maxad som i i9 7980XE med Asrock X299E-ITX och 240mm AIO (eller custom?) på det? Störd prestanda i ett så litet format vore grymt

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Hur lång tid behöver vi vanliga konsumenter vänta? Om ni börjar visa upp det i december lär lanseringen vänta? Har ni föresten några tester med olika AIO vattenkylare på gång?

Permalänk
Medlem

Håller med det pellen säger. Tryck i det bästa ni kan tänka er som finns på marknaden idag. Skulle troligen vara något som höjer ögonbrynen med tanke på storleken.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av pellen:

Maxad som i i9 7980XE med Asrock X299E-ITX och 240mm AIO (eller custom?) på det? Störd prestanda i ett så litet format vore grymt

Skrivet av Freffo:

Håller med det pellen säger. Tryck i det bästa ni kan tänka er som finns på marknaden idag. Skulle troligen vara något som höjer ögonbrynen med tanke på storleken.

OK, låter inte klokt men säkert effektfullt, och ett 1080 ti såklart?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Hur lång tid behöver vi vanliga konsumenter vänta? Om ni börjar visa upp det i december lär lanseringen vänta? Har ni föresten några tester med olika AIO vattenkylare på gång?

planen är att lansera i god tid före DreamHack, så snart vi får leveransen av de nya enheterna (fortfarande sannolikt onsdag) så sätter vi igång en countdown!

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Grymt! Vilka AIO kylare har ni testat? Någon spec ni rekomenderar? Kommer det enbart att gå att köpa chassit via kickstsrter?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Grymt! Vilka AIO kylare har ni testat? Någon spec ni rekomenderar? Kommer det enbart att gå att köpa chassit via kickstsrter?

Vi har testat tre stycken AIOs, samtliga Corsair, inte för att vi har någon preferens här utan det var vad som fanns på hyllan vid inlöpstillfället. Här skulle vi kunna göra betydligt mer för att kunna rekommendera och diskutera olika lösningar.
-h105
-h100i v2
-h60i v2

Initialt kommer Ghost att säljas via Kickstarter. Går det tillräckligt bra där så kommer vi känna oss trygga i att lådan förtjänar en plats i hyllorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har testat tre stycken AIOs, samtliga Corsair, inte för att vi har någon preferens här utan det var vad som fanns på hyllan vid inlöpstillfället. Här skulle vi kunna göra betydligt mer för att kunna rekommendera och diskutera olika lösningar.
-h105
-h100i v2
-h60i v2

Initialt kommer Ghost att säljas via Kickstarter. Går det tillräckligt bra där så kommer vi känna oss trygga i att lådan förtjänar en plats i hyllorna.

Skulle gärna se att ni testar med NZXT Kraken också

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Möjligheter för vattenkylning av GPU + CPU vore trevligt att utforska.
I en så liten låda bör man kanske ha monoblock för att kyla även MB?

Det finns expanderbara aio typ Fractal design celcius och Alphaocool eiswolf.

Hur mycket utrymme finns i botten under ett 100mm sfx agg? Plats för 120mm radiator + slim fläkt?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av bluppblupp:

Skulle gärna se att ni testar med NZXT Kraken också

Beställt!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dagwed:

@PaChalski: Möjligheter för vattenkylning av GPU + CPU vore trevligt att utforska.

Hur mycket utrymme finns i botten under ett 100mm sfx agg? Plats för 120mm radiator + slim fläkt?

Håller helt med! Att få till det vore magiskt! Just nu finns inte tiden att experimentera med en sån setup. Kanske ett live-bygge under DreamHack, nåt kommer man behöva göra under tre dagar där Nån som ska dit och som är bra på custom? Aldrig gjort något sånt själv? Mackan?

Utrymmet mellan främre gaveln och moderkortet är begränsande (122,5 mm) på höjden kan det gå men oklart hur slangarna skulle dras.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nikodemuz:

Det finns ett flertal 1080Ti som är 2 slot.

EVGA 1080Ti SC + SC black edition får båda plats. Dessa är dessutom bra kylare...

/N

Vi har ett EVGA 1080Ti SC på ingång också!

Permalänk
Medlem

skulle vilja prova lite custom vattenkylning i detdär chassit. Vore verkligen en intressant utmaning i kontrast mot mitt nuvarande bygge.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dagwed:

Intressant, jag har för mig att Fractals radiatorer är relativt höga, kommer de att fungera? kanske med andra fläktar.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Wasp:

skulle vilja prova lite custom vattenkylning i detdär chassit. Vore verkligen en intressant utmaning i kontrast mot mitt nuvarande bygge.

Det här är ett område som vi är pinsamt obevandrade i, vilka komponenter skulle ha bäst chans att passa? Vi har förstått att ett kortare grafikkort sannolikt behövs för att få in reservoaren i framkant på lådan på GPU-sidan. Sedan är det väl en vetenskap / hantverk i sig att få till alla kopplingar och böjar.

Klistrar in utrymmesbilden igen för er som enkelt vill se vad som finns att spela med.

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Radiator specification
Dimensions
284*122*31 mm

Fläkt + radiator = 56mm
Tyvärr har fractal design inga kyllblock för GPU.

Alphacool är 30mm+25mm= 55mm och har kylblock med kombinerad pump till gpu. Dock är deras cpublock med pump 68mm högt så det passar inte.

Är mycket tveksam till att man kan köra både cpu och gpu med bara en aio-pump.

Det bästa skulle ju vara att köra custom med en liten kombinerad pump/reservoar.

Men den minsta jag hittar som är vettig 147mm hög 78mm i diameter.
https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-100-revo-d5-pwm-incl-pump

Eventuellt skulle denna fungera även om den är i minsta laget.
https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-100-spc-60-mx-pwm-incl-pump
68x67x117mm

Svårt att kolla utrymme utan att ha grejerna och provmontera.
förmodligen enklare med separat pump + behållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det här är ett område som vi är pinsamt obevandrade i, vilka komponenter skulle ha bäst chans att passa? Vi har förstått att ett kortare grafikkort sannolikt behövs för att få in reservoaren i framkant på lådan på GPU-sidan. Sedan är det väl en vetenskap / hantverk i sig att få till alla kopplingar och böjar.

Klistrar in utrymmesbilden igen för er som enkelt vill se vad som finns att spela med.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/InnerSpace.PNG

Jag skulle nog välja att bygga ett reservoarlöstsystem. Alternativt en avlång "skiva" tänk utskuret plexi som reservoar. Samt använda 13mm hardtubing så det går att ha löjliga böjar för att få plats i chassit. Softtubing viker sig ju gärna vid för snäv böjdradie. Samt kanske en fractal design kelvin som man skrotar slangar/radiator från så man får pump samt cpu-block i ett. Då slipper man också ha en pump gömd någonstans. Ang grafikkort så finns det löjligt kompakta 1080:in. Men tyvär inga ti:s.
Skicka gärna pm om ni skulle vilja få ihop ett vattenkylt bygge. Ska också till dreamhack i vinter.

Permalänk
Medlem

@Wasp: Zotac har ett 1080ti mini med fullblock.

Permalänk
Medlem

Jamen sedär. Fan vad produkter utvecklas för miniformat:)

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt om detta redan svarats på men, är priset satt ännu? Kommer ni sälja dem eller bara gå via återförsäljare (kommer att köpa som företag)?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.