Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

@Pachalski

Några frågor om TopHat och priser som kickstarter backer.

Har medium TopHat höjden ändrats till 27mm, eller stannar den på 26mm?

Som early bird kickstarter så fick jag med en TopHat utan extra kostnad. Fick mail angående färgval precis som många andra efteråt. Men när jag lägger till en extra TopHat så ökar inte priset något, troligtvis en bugg.
Funderar på om jag ska ha en till och vill veta vad en extra TopHat kostar som kickstart backer? Eller är det enbart "TopHat super-pack Upgrade" som man kan välja till ett reducerat pris på 49 euro?

Det är ingen bugg; det du beställer är inte en tophat, utan enbart färgen på den tophat du tidigare beställt. Vill du ha fler tophats av samma storlek får du lägga en separat beställning på louqe.com, använder du samma mailadress ska det inte tillkomma någon extra fraktkostnad. Se tidigare frågor och svar på denna sida för referens.

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski: Antar att ni missat mitt PM , men som de flesta sagt så bör ni ev kunna ordna några bilder här på Swec med verklighetstrogna färgbilder.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Geeks Gaming

@Freffo: alla top hats har ökat med en mm. Så ja tophaten är nu 27 istället för 26.

Permalänk
Medlem

@suzieq Då hänger jag med!

@TheMadPanda Härligt, då blir det medium istället. ^^

Tusen tack för svaren!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av martinot:

Gott! Kommer man kunna köpa med någon tillsammans med leverans av S1 av er?

De kommer tillverkas i samma land (även om L12:orna nu redan står klara), så kanske vore det en bra lösning. Låt mig återkomma i frågan, vi kommer iaf inte att sälja dem utan det kommer gå via Noctua.

Skrivet av martinot:

Jo, detta hade jag helst gjort innan val av färg. Mycket svårt att se på dessa bilder och gissa hur det blir i verkligheten. Hade underlättat enormt om har kvar denna lösningen.

Glöm inte heller bort Göteborg och Malmö (det finns en värld utanför Stockholm också)!

Vi träffar Webhallen (inköps- och försäölningschef) imorgon. Förhoppningsvis leder det till att vi får ställa ut en eller två där.

Skrivet av Freffo:

@Pachalski

Några frågor om TopHat och priser som kickstarter backer.

Har medium TopHat höjden ändrats till 27mm, eller stannar den på 26mm?

Som early bird kickstarter så fick jag med en TopHat utan extra kostnad. Fick mail angående färgval precis som många andra efteråt. Men när jag lägger till en extra TopHat så ökar inte priset något, troligtvis en bugg.
Funderar på om jag ska ha en till och vill veta vad en extra TopHat kostar som kickstart backer? Eller är det enbart "TopHat super-pack Upgrade" som man kan välja till ett reducerat pris på 49 euro?

@Freffo

Precis, samtliga TopHats har ökat en mm i höjd, inte hunnit uppdatera hemsidan än dock.

Om du fått tillgång till shoppen med det valet så ligger det noterat att du ska ha en TopHat i våra register, låt mig dubbelkolla, PM:a mig mailadress så kollar jag upp detta.

Skrivet av andra94:

@PaChalski: Antar att ni missat mitt PM , men som de flesta sagt så bör ni ev kunna ordna några bilder här på Swec med verklighetstrogna färgbilder.

Lysande idé, jag kolla PM.

Permalänk
Medlem

Med risk för att jag gör bort mig totalt så skulle jag ändå vilja höra @laxpudding åsikt här, worst case så lär man sig nått nytt.

Finns det inte en risk med att välja färg baserat på digitala foton, om man tänker kalibrering i hela kedjan?
I teorin kan väl en fotograf fiffla bäst dom vill med inställningarna i kameran, kompression/filformat, till att användaren sedan godtyckligt har dragit i reglagen på sin skärm?

Permalänk
Administrativ avgift

@BasseBaba: Därav vill vi gärna ha ett fotograf paket med båda proffesionella och mobiltagna bilder såsom dom jag länkade innan , därav får vi en bra verklighetsbaserad bild på färgerna(Även med felkalibrerade skärmar so on)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det finns ju faktiskt tydliga standarder för färghantering så det finns ingen ursäkt att ett företag inte ska följa dom. sRGB är färgrymden som gäller på nätet och många mobiltelefoner har ett läge som följer den standarden ganska bra. Alltså, när någon fotar med kamera i ena änden av ledet (med kalibrerad vitbalans utifrån gråkort) och någon kollar på bilden på sin mobil i andra änden av ledet så ska bilden vara väldigt nära verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Finns det inte en risk med att välja färg baserat på digitala foton, om man tänker kalibrering i hela kedjan?
I teorin kan väl en fotograf fiffla bäst dom vill med inställningarna i kameran, kompression/filformat, till att användaren sedan godtyckligt har dragit i reglagen på sin skärm?

Japp. Även om fotografen har ett kalibrerat system och satt kalibreringen att följa en standard likt sRGB och du i andra änden har en skärm som återger sRGB som det ska, så säger det fortfarande inget om hur samma färg (lack i detta fall) beter sig under den ljuskälla du tänker ställa chassit i. Men visst, det blir mer tydligt ifall "rött" drar mot orange eller rosa till exempel.

Om det nu är så viktigt vill säga.

Inom bil- och textilindustrin har man väldigt hög prioritet kring detta. https://jalopnik.com/rolls-royce-has-a-lamp-that-lets-you-see...

Du behöver se färgen med egna ögon, under de ljusförhållanden den ska vistas i för att hitta helt rätt. Sedan gäller det att precisionen i lacken matchar också. Vet inte ifall det är Rolls Royce-nivå som utlovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

- Ash förblir en mörkgrå variant

Det har varit lite olika teorier om Ash. Kommer den vara i färgen som syns i senaste bilderna från Supplier 2, eller blir slutfärgen lite ljusare enligt det man ser i nyare renderingar (email, några på hemsidan)?

En annan sak.

Precis som några andra orginal backers så skulle jag få en extra tophat gratis utöver den vanliga (2st totalt). Men jag gjorde nog misstaget att bara ta x1 på den, eftersom jag samtidigt uppgraderade till ett "super pack". Vet inte om ni automatiskt hade tänkt lägga till en extra tophat i efterhand? Men jag borde nog ha valt x2 där, misstänker jag.

Men med andra ord, tror jag är en tophat short. Ser inget sätt att fixa det annat än ni gör någon magi. Alternativt lägger jag en separat order och betalar för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack4285:

Det har varit lite olika teorier om Ash. Kommer den vara i färgen som syns i senaste bilderna från Supplier 2, eller blir slutfärgen lite ljusare enligt det man ser i nyare renderingar (email, några på hemsidan)?

En annan sak.

Precis som några andra orginal backers så skulle jag få en extra tophat gratis utöver den vanliga (2st totalt). Men jag gjorde nog misstaget att bara ta x1 på den, eftersom jag samtidigt uppgraderade till ett "super pack". Vet inte om ni automatiskt hade tänkt lägga till en extra tophat i efterhand? Men jag borde nog ha valt x2 där, misstänker jag.

Men med andra ord, tror jag är en tophat short. Ser inget sätt att fixa det annat än ni gör någon magi. Alternativt lägger jag en separat order och betalar för den.

Vad är det för tophat extra du pratar om? Det har jag inte sett något alls om? Jag är mer original backer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Vad är det för tophat extra du pratar om? Det har jag inte sett något alls om? Jag är mer original backer.

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det fungerade. Men av någon anledning så fick jag en extra tophat, som jag tror har att göra med att jag var med på båda kickstarterkampanjerna. Med brasklapp för att det var några andra villkor inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack4285:

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det fungerade. Men av någon anledning så fick jag en extra tophat, som jag tror har att göra med att jag var med på båda kickstarterkampanjerna. Med brasklapp för att det var några andra villkor inblandade.

Jag var med på båda jag med. Och tog den special deal som bara var öppet i en timme andra gången. Men aldrig sett ngt om 2 tophat. Säker på du inte fått de om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Man skulle få med en "överraskning" om man var original backer, och det spekulerades ett tag i fall det skulle vara en extra tophat, vilket det med största säkerhet inte kommer bli utan snarare dammskydd eller liknande.
Någon deal med XS + hatt + extra hatt har jag inte sett någonstans.

Permalänk
Medlem

Original backer här också, och även jag vill minnas att "överraskningen" skulle bli dammfilter?

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Jag var med på båda jag med. Och tog den special deal som bara var öppet i en timme andra gången. Men aldrig sett ngt om 2 tophat. Säker på du inte fått de om bakfoten?

Nej, jag har fått ett email där det står att jag är berättigad 2 hattar. Men jag kommer som sagt inte ihåg varför.

Skrivet av elBenko:

Man skulle få med en "överraskning" om man var original backer, och det spekulerades ett tag i fall det skulle vara en extra tophat, vilket det med största säkerhet inte kommer bli utan snarare dammskydd eller liknande.
Någon deal med XS + hatt + extra hatt har jag inte sett någonstans.

Så kanske det är också. Tänker inte spekulera mera, @PaChalski får förtydliga om det krävs.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att priset på en extra tophat nu är uppe i 400sek så är det nog orimligt att det blir ”bonusen”.

Hade själv gärna slagit till på alla 3 storlekar för att kunna laborera, men 800:- ger ett stort prispåslag.

Det konstiga är, men jag kanske fattar fel, är att man lite straffas om man tog ett paket med en tophat med?

Super pack går på 89 EUR för 3, vilket ger ett mer humant pris på typ 30 EUR styck.

Men om man redan har en tophat med, och ska köp 2 extra, hamnar man på 80 EUR....
I min mening borde det alltså funnits ett 2-pack tophats för 60 eur om man redan har en med i paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Med tanke på att priset på en extra tophat nu är uppe i 400sek så är det nog orimligt att det blir ”bonusen”.

Hade själv gärna slagit till på alla 3 storlekar för att kunna laborera, men 800:- ger ett stort prispåslag.

Det konstiga är, men jag kanske fattar fel, är att man lite straffas om man tog ett paket med en tophat med?

Super pack går på 89 EUR för 3, vilket ger ett mer humant pris på typ 30 EUR styck.

Men om man redan har en tophat med, och ska köp 2 extra, hamnar man på 80 EUR....
I min mening borde det alltså funnits ett 2-pack tophats för 60 eur om man redan har en med i paketet?

Som att uppgradera från den tophat du backade till 3 tophat, dvs en av varje, För typ 60€. Det valet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Som att uppgradera från den tophat du backade till 3 tophat, dvs en av varje, För typ 60€. Det valet finns.

Hmm jag måste missat det, får spana igen.

Edit: Tack! Oklart hur jag missade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hmm jag måste missat det, får spana igen.

Edit: Tack! Oklart hur jag missade det.

Tror inte det fanns tidigare. Tror det har lagts till. Fanns inte när jag valde heller i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Står €49 för mig 🤔 Har en gratis tophat inkluderat i mitt paket.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Det är en "reward addon". Jag är super early så antar det är billigare för oss tidigare backers?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Inno3D 5070 Ti | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Det är en "reward addon". Jag är super early så antar det är billigare för oss tidigare backers?

Verkar stämma! Nån mer än jag som tycker koppar-grillen ser ut som rose gold på val-sidan? Väntar på bra bilder innan jag beställer på grund av bl.a. såna här oklarheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Tror inte det fanns tidigare. Tror det har lagts till. Fanns inte när jag valde heller i alla fall.

Skrivet av Infiniti:

Skrivet av Infiniti:

Verkar stämma! Nån mer än jag som tycker koppar-grillen ser ut som rose gold på val-sidan? Väntar på bra bilder innan jag beställer på grund av bl.a. såna här oklarheter.

Tack för förtydligandet, skönt man inte blivit helt blind och glömsk ännu

Permalänk
Medlem

Om man bokar en Ghost S1 idag, när kan man förvänta leverans? Juli/Augusti, eller ännu senare?
EDIT: Sktisamma det var så snyggt. Beställde just Limestone + coppartop

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Om man bokar en Ghost S1 idag, när kan man förvänta leverans? Juli/Augusti, eller ännu senare?
EDIT: Sktisamma det var så snyggt. Beställde just Limestone + coppartop

10 Juli är senaste datumet. Kan bli senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur var det med kopparplattan, är det helt oskyddad ren koppar (som alltså kommer oxidera med tiden, vilket jag INTE vill) eller har den någon ytbehandling? Vågade inte ta en sån pga denna oklarhet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur var det med kopparplattan, är det helt oskyddad ren koppar (som alltså kommer oxidera med tiden, vilket jag INTE vill) eller har den någon ytbehandling? Vågade inte ta en sån pga denna oklarhet.

Det har varit snack om både och vad jag sett. Men det finns bara ett alternativ att välja mellan så jag vet inte vad de har bestämt sig för.

Permalänk
Medlem

@backfeed:

Lägg ett tunt lager klarlack = problem solved

Förstår dock alla frågor, det är lite tunt med information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@backfeed:

Lägg ett tunt lager klarlack = problem solved

Förstår dock alla frågor, det är lite tunt med information.

Tja kanske inte helt lätt för alla med noll skill i lackning och som bor i en lägenhet att lägga ett "tunt" lager klarlack å få en bra finish på det?