Skum bild på tvn när jag kollar på film/serie

Permalänk
Avstängd

Skum bild på tvn när jag kollar på film/serie

Hej!

Upplever att det är något konstigt med antingen tvn eller datorn då bilden får eftersläpningar eller vad man kan kalla det för.

Har datorn inkopplad till tvn via hdmi och när jag kollar på filmer eller serier så blir det typ pixliga eftersläpningar i vissa scener. Använder vlc samt plex och då är bilden lika konstig.

Har testat att byta hdmi sladd samt kört med dvi och det gjorde ingen skillnad, kan även tillägga att jag har de senaste drivrutiner
Har även testat med 720p och 1080p utan några resultat. Bilderna är ifrån 720p material.

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Du behöver ankra nivåerna för svart och vitt i bilden. Som det är nu står TV:n och datorn på olika nivåer.

Har skrivit om det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Fire_is_all: Du behöver ankra nivåerna för svart och vitt i bilden. Som det är nu står TV:n och datorn på olika nivåer.

Har skrivit om det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Okej tack!

Ska testa att ställa in svart o vitt när jag kommer hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Fire_is_all: Du behöver ankra nivåerna för svart och vitt i bilden. Som det är nu står TV:n och datorn på olika nivåer.

Har skrivit om det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Har testat att ändra det på både dator och på tvn utan några framsteg.

Det verken minskar eller ökar.

Dock så känns det mer som att det händer när det är något rör sig och sedan försvinner det tills det rör sig igen, samma sak när det är scen byte då är det som att bilden från föregående bildruta är kvar i bakgrunden eller liknande svårt och förklara för att det försvinner efter någon sekund.

Permalänk
Medlem

Källan är väl sönderkomprimerad?
Sedan kanske bilden är felinställd och/eller så är bilden av TVn överexponerad.
Eller missförstår jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Källan är väl sönderkomprimerad?
Sedan kanske bilden är felinställd och/eller så är bilden av TVn överexponerad.
Eller missförstår jag?

Tror inte att det har med tvn att göra, har ändrat på alla möjliga inställningar utan att bilden blir bättre eller sämre.

För någon månad sen så var allt super sen så började jag lägga märke till det mer och mer.

Det spelar ingen roll om det är en film via netflix som jag kollar eller om det är en film via plex,vlc samma resultat.

Permalänk
Medlem

kolla också att din tv inte har en massa 'bildförbättrande' finesser påslagen då det kan ha precis omvänd verkan vid vissa typer av bildmaterial och tex. accentuerar kompressionsartefakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_is_all:

Tror inte att det har med tvn att göra, har ändrat på alla möjliga inställningar utan att bilden blir bättre eller sämre.

För någon månad sen så var allt super sen så började jag lägga märke till det mer och mer.

Det spelar ingen roll om det är en film via netflix som jag kollar eller om det är en film via plex,vlc samma resultat.

Nej, det var vad jag tänkte också.
Låter som att hårdvaran som spelar upp inte pallar trycket. Tyvärr har jag inte mycket till råd att ge. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig.
Ge mer detaljer som exakta specifikationer exempelvis, så länge.

Permalänk
Medlem

Du har testat med en annan media player?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbe605:

Du har testat med en annan media player?

Japp 3 olika och det blir ingen skillnad.

Börjar att få lite smått panik på detta

Permalänk
Avstängd

Det är som sagt så som att föregående bildruta syns jätte svagt och den försvinner efter en halv sekund kanske och så fort det blir en ändrig i bilden så stannar det gamla kvar och det syns bäst i mörka delar.

Permalänk
Avstängd

Kollar jag på samma serie på surfplatta eller mobilen så är allt kanon.
Och även om jag slår igång youtube på tvn så är allt bra.

Använder ett gtx 1070 fe om det hjälper något.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Det bör finnas ett halvdussin inställningar som påverkar detta. Vad är det för TV?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Fire_is_all: Det bör finnas ett halvdussin inställningar som påverkar detta. Vad är det för TV?

Det är en samsung UE46F6515SB

Har ändrat fram och tillbaks utan att det påverkas. Dock händer det andra saker men inget som har minskat eller ökat problemet

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Tillverkarna flyttar runt menyer hela tiden och det skiljer sig från år till år. Du behöver matcha nivåerna och signalformat som du skickar från grafikkortet.

Ifall grafikkortet står på Output Color Format: RGB bör den ställas till Output Range: Full för att ställa in datornivåer 0-255
I Samsungen bör du ändra Black Level till Normal för att ställa in TV:n på 0-255-nivå.

Andra kombinationer kan också fungera, men börja i den här änden.

Samsungens Brightness/Ljusstyrka-reglage reglerar också de nivån för svart men den ska sällan röra sig ett par steg från sitt default-värde som brukar vara 45 eller 50. Kolla så inte den står högt, till exempel för att man tror tt "Ljusstyrka" faktisk betyder "Ljusstyrka" när reglaget på en TV i själva verket påverkar var du har svart i bilden. Tidernas sämsta namn på ett reglage som borde heta "Black level"...

Ifall det trots Full/Normal/Brightness-på-50 ändå får samma problem kan problemet ligga någon annanstans, troligtvis i Nvidia-drivrutinen likt att det har dragits i någon av de Color Settings-reglage som finns där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Fire_is_all: Tillverkarna flyttar runt menyer hela tiden och det skiljer sig från år till år. Du behöver matcha nivåerna och signalformat som du skickar från grafikkortet.

Ifall grafikkortet står på Output Color Format: RGB bör den ställas till Output Range: Full för att ställa in datornivåer 0-255
I Samsungen bör du ändra Black Level till Normal för att ställa in TV:n på 0-255-nivå.

Andra kombinationer kan också fungera, men börja i den här änden.

Samsungens Brightness/Ljusstyrka-reglage reglerar också de nivån för svart men den ska sällan röra sig ett par steg från sitt default-värde som brukar vara 45 eller 50. Kolla så inte den står högt, till exempel för att man tror tt "Ljusstyrka" faktisk betyder "Ljusstyrka" när reglaget på en TV i själva verket påverkar var du har svart i bilden. Tidernas sämsta namn på ett reglage som borde heta "Black level"...

Ifall det trots Full/Normal/Brightness-på-50 ändå får samma problem kan problemet ligga någon annanstans, troligtvis i Nvidia-drivrutinen likt att det har dragits i någon av de Color Settings-reglage som finns där.

Tack för hjälpen!

Ändrade output color range: full den var på limited nu blev bilden lite lenare för ögonen, ska dock testa att ominstallera drivrutinerna imorgon.

Kom på nu att det kunde ha hänt i samband med drivrutinerna som jag updaterade för någon månad sedan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Jag tror Nvidia defaultar på Limited/16-235 ut och då måste man ändra detta. På många datorskärmar med HDMI kör de fast nivå 0-255 utan möjlighet att ändra. Men på en TV ska det fungera att ändra.

Rent tekniskt - för videouppspelning - är det mer korrekt att låta grafikkoret stå på Limited och ställa TV:n på Low för 16-235-omfång som är normalt för digital video. Men om man tänkt använda TV:n mer som en datorskärm i största allmänhet är det bättre att köra 0-255-nivåer.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:

Tack, bra att veta!

Men om jag kör på low på tv blir allt en smula för mörkt, har normal för tillfället men ska mixa lite i inställningarna på low då det är mycket bättre bild. På normal blir det svarta rätt grå aktigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Sätter du TV:n på Low (16-235-nivå) och skickar Full (0-255) från datorn blir det för mörkt eftersom du talar om för TV:n att svart ska vara på digital 16, när grafikkortet sätter svart på 0. Alla nyanser av mörkgrått från 1-16 kommer då klippas och bli samma helsvarta.

Kolla gärna länken igen: http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Det kanske blir mer "aha!" nu när du börjar få grepp om hur det hänger ihop.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: nu börjar jag nappa när jag läser igenom det som du länkade

Men då vet jag iaf vad man ska gå på när det behövs.

Tack åter igen för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

Ännu en sak som jag stör mig på.

https://youtu.be/IwXqMbIsF7U

Det blir suddigare och suddigare bild och sen försvinner det och och blir en fin bild sedan börjar det om igen.

Blir typ någon sorts av eftersläpningar eller liknande?

Vad kan orsaka detta?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Det där är troligtvis dina dåliga källfiler och hur de är komprimerade med keyframes. Har alltid funnits där men blir extra tydligt när bilden inte är rätt inställd.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag bryter mig in men jag upplever ett liknande fel. Inga fyrkantiga artifakter, men snarare som brus i kontrasten på TVn, som om den dynamiska kontrastförbättraren skulle gå i taket?
Detta sker bara ibland, på lite olika medier men främst via den inbyggda android netflixappen.
Har försökt stänga av allt som har med Dynamiska värden och efterbehandling av kontrast, men likförbannat händer det ibland.
Det är en Sony TV KDL-65W855C jag har.
Har ni något tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_is_all:

Ännu en sak som jag stör mig på.

https://youtu.be/IwXqMbIsF7U

Det blir suddigare och suddigare bild och sen försvinner det och och blir en fin bild sedan börjar det om igen.

Blir typ någon sorts av eftersläpningar eller liknande?

Vad kan orsaka detta?

Från dina bilder ser det ut som att du spelar upp en fruktansvärt hårt komprimerad film. När man komprimerar video så förstör man i viss mån bilden för att kunna få ner storleken. Man kan förstöra mer eller mindre beroende på hur liten fil man vill ha. Inga trix i världen kan tvätta bort detta helt. Skaffa en film på bluray och ha som referens så ska du se att det är något helt annat. Sedan har du nog lite knepiga inställningar, och de får du hjälp med, men personligen tycker jag att det är jobbigt när man börjar se sånt här. Ögonen letar efter felen. Så även om du kommer tillbaka till samma nivå som det var innan detta hände så kommer du att se felen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

@giplet:
Jag vet att vissa filmer/serier kan vara hårt komprimerade och att kvalitén blir sämre.

Saken är ju att det är exakt samma problem när jag kollar från netflix

Och kollar jag på exakt samma saker på surfplattan eller på mobilen så är allt bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Kan vara mpeg-block och/eller brusreduceringen som är aktiv. Det kan också orsakas av bildinterpoleringen. En Samsung-TV bör stå i Film-läget, då stängs mycket onödiga "förbättrare" av.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: har testat i film läge även i spel läge utan någon större skillnad, har även suttit i över 3 timmar och pillat med insällningarna, har slagit på och av en massa förbättringar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fire_is_all: Ok - om vi säger så här: Jag har aldrig träffat på en Samsung (och jag har grottat ned mig sisådär 50+ olika exemplar av Samsung-TV) som på pin kiv ger en bild som ser ut sådär. När det inträffar är det vanligtvis en felmatchning video/data-nivåer och Brightness/Ljusstyrka som står fel. Det tar mig en fem, tio till femton minuter att ordna beroende var det bråkar.

Dock har jag bränt många timmar på att försöka ordna upp sådana problem från en dator som källa. Det vill säga något är fel med datorn. Det kan vara allt från märkliga drivrutiner, inställningar i drivrutiner, felaktiga avspelningsprogram, skumma codec-paket, inställningar i programvaran, inställningar till codec-paket, felaktig färgprofil i Windows etc. Jag har sett det mesta och förmodligen ändå bara skrapat på ytan.

Däremot har samma TV inte haft några problem med samma filer från till exempel dedicerad mediaspelare eller ännu mer tydligt: Blu-ray från en Playstation eller liknande. Det finns inte alls samma lista av potentiella felkällor där. Så försök dubbelkolla med något mer pålitligt än en random 720p-tankning och se hur det blir där.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: förstår att det finns många alternativ som man kan ändra på, ska köra igång något från ps4an så får vi se hur det ser ut.

Själv då misstänker jag att det är något fel med grafikkortet eller drivrutinerna. Då detta problem har uppstått nyligen har haft tvn i över 2 år och aldrig haft något bekymmer med bilden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire_is_all:

@Laxpudding: förstår att det finns många alternativ som man kan ändra på, ska köra igång något från ps4an så får vi se hur det ser ut.

Själv då misstänker jag att det är något fel med grafikkortet eller drivrutinerna. Då detta problem har uppstått nyligen har haft tvn i över 2 år och aldrig haft något bekymmer med bilden.

Backa till de drivrutiner som du hade innan problemet uppstod.