Köpa nas eller köra freeNAS på Intel D2500CC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gästrikland
Registrerad
Jan 2010

Köpa nas eller köra freeNAS på Intel D2500CC?

Jag har länge sneglat på att köpa en NAS men har väl inte bestämt mig för någon speciell.
Men i dag slog det mig att jag har ett Intel D2500CC Dual Atom kort liggandes sedan tidigare laborationer med pFsense.
Är det något som skulle fungera att köra en freeNAS setup på?
Jag har nämligen inte någon erfarenhet av freeNAS, så vet inte riktigt hur bra hårdvara som krävs.
Tänkte väl använda den för att mest spara bilder, dokument & kanske några filmer.

Never say sorry. It's a sign of weakness

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Jag kan varmt rekommendera Synologys NAS-serie. De är väldigt lättanvända.

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhoneXS 64GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Nysaan:

Jag har länge sneglat på att köpa en NAS men har väl inte bestämt mig för någon speciell.
Men i dag slog det mig att jag har ett Intel D2500CC Dual Atom kort liggandes sedan tidigare laborationer med pFsense.
Är det något som skulle fungera att köra en freeNAS setup på?
Jag har nämligen inte någon erfarenhet av freeNAS, så vet inte riktigt hur bra hårdvara som krävs.
Tänkte väl använda den för att mest spara bilder, dokument & kanske några filmer.

Om jag inte är helt fel ute så kan du bara ha 4GB minne på den? Freenas har 8GB som minimum krav.
Men i övrigt så finns det många som kört äldre versioner av freenas på D2500CC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gästrikland
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av xp1ratex:

Om jag inte är helt fel ute så kan du bara ha 4GB minne på den? Freenas har 8GB som minimum krav.
Men i övrigt så finns det många som kört äldre versioner av freenas på D2500CC.

Har sett att andra har stoppat i 6 & 8 GB ram och kört det utan problem, har dock aldrig provat själv.
Intel specs säger dock max 4 GB, det hade jag missat.
Tack för att du påpekade det, sista jag tänkte på var freeNAS systemkrav

Never say sorry. It's a sign of weakness

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1300/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340