Forumdelen sponsras av

Epson-projektor, röd och blå missfärgning av bilden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Epson-projektor, röd och blå missfärgning av bilden

Jag undrar om det är någon som har någon idé om varför bilden på min projektor, en Epson EH-TW6100w, har blivit missfärgad efter byte av lampa? Bilden har blivit röd i överkant och blå i nederkant. Jag har precis gjort mitt andra byte av lampa i projektorn och med den gamla lampan fans bara en minimal hint av det som nu är väldigt tydligt. Den nya lampan är av samma typ som den den ersätter. Det är en originallampa men i ett hus som ej är original. Bifogar bild för att visa problemet.
Någon som har någon uppfattning om vad det beror på och vad jag kan göra åt det?

/Jonny

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Swipsoft: Det ser ut som ett polariseringsfilter (polarizer) har fått sig en smäll och förskjutits något. Detta kan alltid ha varit där men den nya lampan och dess färska ljusstyrka gör det tydligare.

Det kan också beror på att huset inte är original och inte placerar lampan exakt rätt i förhållande till optical engine.

Så kan det givetvis vara en kombination av båda. Polriseringsfiltret sitter inte exakt och icke-original gör det hela värre.

Det finns en del som öppnat sina gamla 6100:or när garantin gått ut och justerat filtren. Skadar ju inte att goggla och kolla runt. Men har du tre år kvar på kvittot, sätt tillbaka originallampan och reklamera istället.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Tack så mycket för hjälpen! Tyvärr är både garantin och originallampan borta sedan länge. Jag har googlat lite grundat på ditt tips och kommit fram till att jag förmodligen kommer att få öppna burken och se om jag kan lösa det. Blir spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Har hört att det även kan bero på damm/smuts på någon del i projektorn. (Hittar inte länken jag lyckades googla fram för någon vecka sedan) Jag har nämligen samma fel på min Epson tw3200, enbart rött nere i kanten. Återkom om du lyckas fixa det!

Xeon 6c/12t x5670 @ 4 GHz | GTX 1070 | 10GB DD3 | Asus P5X58D-E| Fractal Design R3