köpa moppe, vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

köpa moppe, vad ska man tänka på?

Tjenare!

Kanske är fel forum att fråga på men jag provar iaf

Kompisarna skaffade moped förra säsongen, men han inte köra så mycket. Nu har dem dock tagit fram dem och suget blir bara större och större att skaffa en egen. Visst får jag åka med men det är inte lika kul som att köra själv!

Fyller 16 om en månad, så det finns tid att önska sig en moppe. Nu till problemet:
Jag vet inte mycket alls om mopeder, har hört att man ska sky kinamopeder som pesten, är det en myt? jag vill lägga så lite pengar som möjligt då jag lär få låna pengarna av päronen, och vill inte ligga ute med typ 15000 kr. Jag har redan en hjälm, men mopederna är ett stort jäkla träsk för mig. Man vill ju ha en moped som inte kostar alldeles för mycket men som samtidigt har bra andrahandsvärde. Vad ska man köpa? En Viarelli, Baotian, Kymco eller ska man köpa en Peugot? Yamaha? Jag är inställd på en begagnad, men hur många mil kan den ha gått som max? Vore ju surt med att pröjsa massvis för reparationer osv. Jag måste även ta körkort, men som jag förstått det går det att göra rätt snabbt. Men vart i Stockholmsområdet kan man ta det billigast? Generella tips är väl egentligen vad jag söker. Det är alltså en moped klass 1, eller eu moppe jag söker.

Tack på förhand!

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Är själv 15 och mopedägare.

Dom populäraste Crossmopederna eller "Supermotard" är
Rieju
Derbi
Aprillia (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Gilera (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Yamaha

På min skola så har ungefär 70% av alla ink mig en Rieju mrt årsmodell 14+. Riktigt bra mopeder och fungerar i vårt och tort. Men Derbi och Yamaha är minst lika bra. Yamaha och Rieju använder samma slags motor (AM6), fördelen med AM6 är att det finns oändligt med reservdelar då motorn funnits i över 10 år.

Men skall du köra trimmat, köp Rieju eller Yamaha då dessa mopeder går riktigt slöt orginal. Derbi, Aprilia och Gilera går riktigt gött orginal med plugg i, men inte fullt lika bra trimmad.

Min ena polar kör Rieju Drac 05, rätt ful men fungerar även den riktigt bra (AM6) och är relativt billiga idag.

Självkör man en Rieju MRT 2016, visst den var dyr ny (30k) men min polare som har sin Rieju drac köpte den för 8000, och har lagt 7000 på saker som gått sönder med mera. Så det är en skön prisklass att lägga sig på 15-20k.
Rieju MRT årsmodell 15-16 brukar gå för en 20k, så det är värt att tänka på.

Miltalet är bara en siffra, allt handlar om hur man hanterar mopeden och att man servar den med ny olja och så. Om man sköter om sin moped så kan den hålla hur länge som helst. Har en polare som köpte sin moped med 3200 mil på mätaren, nu är mätaren på 3800 och still going strong.

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C