Handla etiska teknikprylar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larri:

Härligt med så mycket svar. Dystert bara med så lite egentliga konkreta förslag. Det visar väl just på att det bara finns ett egentligt val på den här marknaden: oetiskt eller inget :/ hoppas på förändring i framtiden här.

Definiera oetiskt i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är man ute efter att veta hur energieffektivt ett system är så tycker den är mer relevant än den första grafen. Då när man startar datorn, använder ett program/spel, renderar något, etc. så är det ju samma mängd av beräkningar som görs oavsett processor plattform, och oavsett vad du mätte så skulle den troligen se lika dan ut oavsett uppgift. Den visar hur energieffektiv en processor är att utföra en viss uppgift jämfört med andra, ju lägre stapel ju mindre energi går åt när du använder datorn.

Den första visar ju bara min/max momentan förbrukning och tar ingen hänsyn till hur mycket man hinner utföra under mätperioden.

Visst finns det en relevans i den (främst i professionella sammanhang), men i regel när man använder en datorn gör man inte syssla där processorn påverkar hur snabbt det blir klart. Du varken surfar, spelar eller skriver snabbare för det är sysslor du är "flaskhalsen" på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag resonerar att det är bättre att köpa dyrare och bättre produkter än att köpa sämre och billigare produkter.
Exempelvis, köp hellre ett gtx 1080 och kunna ha det i 3 år jämfört med att köpa ett 1050ti som du uppgraderar efter redan 1 år.
Jag la över 20k på min laptop för 4 år sedan och jag tror att jag kan ha den ett par år till. Under dessa 6 år så skulle jag istället kunnat gå runt på 3 olika 6000krs datorer som jag bytt ut varannat år. Men det hade helt klart varit sämre för miljön och jag hade haft mycket sämre datorer under iaf dom första 2 inköpen.

Permalänk
Medlem

@Json_81: Nej, men när beräkningarna är klara (vilket görs snabbare med en nyare processor av samma klass) så går processorn ner i lägre effektläge snabbare => mer energi effektivt.
Spelar ingen större roll vad det är som skall göras ändå, sen har ju nyare processorer fler inbyggda hårdvaruavkodare vilka i sin tur drar ner energiförbrukningen när de används jämfört med en processor som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag är en person som vill vara en medveten konsument i bästa möjliga utsträckning. I mataffären är det enkelt... Men köper jag en TV, dator eller övrig elektronik finner jag det nästan omöjligt.

Har ni några tips på hur man handlar sånt utan att stötta massa barnarbete/oetiska arbetsförhållanden och miljöförstörelse?

Förstår din grej min vän. Det är svårt att hitta tyvärr, men jag vet att min gamla Füjitsu Siemens-laptop har en märkning då de använde så mycket återvunna saker det gick. Som t.ex plast, metall osv.
Förövrigt, kan du alltid teckna dig som elabonnent hos Telge Energi. Mitt avtal är 100% vind.
Det är ju inte lika billigt som kol/kärnkraft. Men du sparar jorden lite koldioxidutsläpp iallafall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Json_81: Nej, men när beräkningarna är klara (vilket görs snabbare med en nyare processor av samma klass) så går processorn ner i lägre effektläge snabbare => mer energi effektivt.
Spelar ingen större roll vad det är som skall göras ändå, sen har ju nyare processorer fler inbyggda hårdvaruavkodare vilka i sin tur drar ner energiförbrukningen när de används jämfört med en processor som inte har det.

Njae.
Handlar det om spel kommer ingen av dem gå ner i vila.
För surf och enklare sysslor är det så korta tider att det är försumbar skillnad som den inte är nedklockad.
De hårdvaruavkodare som skiljer är rätt få scenarion där det gör nytta.

Jag motsäger inte att det kan skilja rätt mycket, men för de vanligaste användningsområden på en hemdator går det inte att räkna hem det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag har inte sagt att valmöjligheten skall tas bort, jag förvånas bara över frenesin hos fanatiska EKO/ETIK/FAIR-anhängare. Självklart skall man få välja att ge av sitt överflöd till fattiga mellanhänder om man vill, det vore ju hemskt annars

Gissar att jag lider av att vara gammal och inte "välsignats" med dagens "uppfostran" i skola och andra inrättningar.

Har nog snarare med att vara gammal än att ha fått en viss uppfostran. Vi som är unga bäddar bara för vår egen framtid, samt våra barns. Det är fullt rimligt att ge blanka fan och försöka roffa åt sig så mycket man kan om är på sin ålders höst och skiter i framtida generationer

I övrigt intressant att frågan tas upp angående teknik. Jag har aldrig ägnat en tanke åt det, samtidigt känns det som att det nog är rätt svårt att göra etiska val när det är produktionskedjor i så pass många steg som det är. Man kan väl börja med att undvika saker producerat hos Foxconn (där industriarbetarna begår självmord lite hela tiden), undrar dock om deras konkurrenter är mycket bättre...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Även om någon säger "handla här eller där om du vill ha fairtrade / rättvist etc", hur vet man att det faktiskt stämmer? Finns det någon sorts stämpel eller certifikat, och hur vet man att man kan lita på det?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag försöker själv leva så minimalistiskt som möjligt, när bryter sig ur den mentalitet som samhället har lärt dig där vi ska konsumera till förbannelse. Så kommer du bli mycket lyckligare... Du kommer ha mer pengar över, mer energi och mer tid till viktigare saker.

En jävligt skön känsla att gå förbi affärer och ha känslan att man har allt, det är en frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

barnarbete och minimala löner går inte komma ifrån då det flesta produkter tillverkas i Tawain, Kina, Japan etc, där de har löner på typ 2000 svenska kronor.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Intel har startat sitt Conflict Free så att de vid tillverkningen av sina processorer inte stödjer krigsherrar i Kongo där många sällsynta metaller kommer från.

Själv försöker jag att undvika att handla varor från Israel pga konflikten med Palestina.
Intels processorer i Skylake och Kaby Lake var utvecklade i Israel.

AMDs GPU:er tillverkas av Samsung, där arbetare dött i chip-fabriker efter att ha exponerats för farliga kemikalier och företaget inte viljat ens erkänna att det var deras fel.

Det går inte att välja 100% etiskt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Art köpa nytt bara för att nått man har är gammalt i tron om att man sparar pengar eller gör nått för miljön är helt uppåt väggarna galet resonerat och visar bara på vilseledande reklam man fallit för.

Bäst för plånboken och miljön är att använda grejerna så länge det går tills dom tjänat ut sen byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Har nog snarare med att vara gammal än att ha fått en viss uppfostran. Vi som är unga bäddar bara för vår egen framtid, samt våra barns. Det är fullt rimligt att ge blanka fan och försöka roffa åt sig så mycket man kan om är på sin ålders höst och skiter i framtida generationer

Haha, ja, visst, var och en blir salig på sin tro. Problemet i världen är ganska enkelt att identifiera; överbefolkning. Nu finns det ingen politisk vilja att göra något åt det och det medför en massa sub-optimeringar vad gäller "damage control". Men det är i slutänden helt meningslöst. Kalla mig förstockad, negativ och liknande, men löser man inte det problemet då är det ingen mening att peta i småsaker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Själv försöker jag att undvika att handla varor från Israel pga konflikten med Palestina.
Intels processorer i Skylake och Kaby Lake var utvecklade i Israel.

Läs lite historia så kanske du inser att ditt ställningstagande inte är så självklart...

Permalänk
Medlem

@videopac:
Skulle nog vilja vända på det och säga att överbefolkningen om något är en anledning till att vi behöver kyla ned vår konsumption och hitta mer hållbara lösningar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

@UMJ: Haha 15g guld då hade du fått se cpu stölder utav helvete och är inte i närheten av det

Skrivet av PlogarN97:

Exempelvis 2600k har ett TDP på 95w
7600k har ett TDP på 91w.
Skickades från m.sweclockers.com

förbrukningen på 2600k beror mycket på oc med och kan nog max klockad nå runt 100w extra och kliva mot 200-220w så är kanske + 40watt mot 7600k på max oc och äldre är väl generellt hungrigare även om det inte är natt och dag i dom flesta fall men går ju inte alltid att säga så heller som ta t.e.x en pentium 3 som är snålare än typ alla cpu idag men går man tillbaks 1-2 gen med likvärdiga cpu är oftast nya effektivare är väll ett vettigt sätt att se det och har bättre strömsparar funktioner

Men skulle säga det är två sätt att se det på köp strömsnålt som är miljösmart p.g.a förbrukningen som är variabeln man kan kontrollera annars är det så att man bör köpa nått bra som håller länge så man slipper byta så oftas som t.e.x en i7 av s modell vore kanske smart som är stark och strömsnål kombination som håller länge eller underklockad K modell

I övrigt kan man nog räkna med det är nån neger i Kongo eller så som utvunnit metaller under dåliga förhållanden till på komponent nivå säkert kan involvera andra dåliga saker som barnarbete o.s.v och hur man än vrider och vänder på det kommer delarna inte vara etiska rakt igenom och kommer aldrig bli det och bästa är att inte ha elektronik alls

Sen i övrigt tycker jag mest etiska/miljövänliga/eko är mer saker för att lura dumma konsumenter som ta en prius t.e.x som är mindre miljövänlig än en större vanlig bil p.g.a frakt av alla delar för att få ihop den som gör större miljöavtryck än en bil som drar dubbla mängden bränsle vilket även går att dra paralleller till mat och andra saker och är ofta bara placebo miljötänk som låter och ser bra ut och skulle bli samma med etisk elektronik att om det kommer så är det mer för att lura dumma konsumenter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

@videopac:
Skulle nog vilja vända på det och säga att överbefolkningen om något är en anledning till att vi behöver kyla ned vår konsumption och hitta mer hållbara lösningar.

Finns inget hållbart med skenande befolkningsökning så det har inget med vår konsumtion att göra. Man måste i slutänden inse att exponentiell (eller åtminstone ökande) befolkningstillväxt inte är hållbart vad man än gör. Så om man tror att man kan lösa problemen genom att minska konsumtionen så skulle jag säga att man är helt fel ute, det är ett plåster på en avskuren pulsåder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

@UMJ: Sen i övrigt tycker jag mest etiska/miljövänliga/eko är mer saker för att lura dumma konsumenter som ta en prius t.e.x som är mindre miljövänlig än en större vanlig bil p.g.a frakt av alla delar för att få ihop den som gör större miljöavtryck än en bil som drar dubbla mängden bränsle vilket även går att dra paralleller till mat och andra saker och är ofta bara placebo miljötänk som låter och ser bra ut och skulle bli samma med etisk elektronik att om det kommer så är det mer för att lura dumma konsumenter

Du menar alltså att min BMW ActiveHybrid 7L INTE är ett bra miljöval?!

Men det är ju som jag sagt i tidigare inlägg; det rör sig om en frivillig skatt i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Definiera oetiskt i detta sammanhang.

Rimliga löner, goda arbetsförhållanden, inget barnarbete, miljökompenserat och dylikt. Så många goda punkter som möjligt samtidigt givetvis.

Visa signatur

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI + RTX 4080
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Finns inget hållbart med skenande befolkningsökning så det har inget med vår konsumtion att göra. Man måste i slutänden inse att exponentiell (eller åtminstone ökande) befolkningstillväxt inte är hållbart vad man än gör. Så om man tror att man kan lösa problemen genom att minska konsumtionen så skulle jag säga att man är helt fel ute, det är ett plåster på en avskuren pulsåder.

Så, vad är ditt förslag för att minska befolkningsökningen då?

Man kan inte minska befolkningen på kort-medellång sikt om man inte antingen gör som Kina och inte tillåter folk att skaffa så många barn de vill ha, alternativt börjar avrätta mer människor. På lång sikt så hjälper utbildning, spridning av preventivmedel och liknande men det hjälper inte så mycket på rätt många år hur man än gör.

Alltså får vi göra vad vi kan för att de människor som finns nu och som kommer att finnas framöver ska klara sig så bra som möjligt. Vilket innebär bland annat att minska konsumtionen och att försöka få den konsumtion som finns att påverka så lite som möjligt. Att köpa begagnat är i princip alltid bra ur dessa aspekter. Att minska sin elkonsumtion kan förstås också vara väldigt bra, även om vi i Sverige har väldigt ren el, men det innebär ändå ytterst sällan att det är en nettovinst för miljön att köpa nytt trots lägre förbrukning, i alla fall när det gäller elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Rimliga löner, goda arbetsförhållanden, inget barnarbete, miljökompenserat och dylikt. Så många goda punkter som möjligt samtidigt givetvis.

Generellt sett så är det få tillverkare som sticker ut ur mängden.

Det man egentligen kan göra som konsument idag är att aktivt undvika tillverkare som blir uthängda för ``dåligt uppförande´´.

Och vill du göra en miljö insats så är det som tidigare personer sagt köp begagnat, använd det så länge som möjligt.
Elkonsumtionen av en dator är ett minimalt miljöproblem kontra tillverkning av ny hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Så, vad är ditt förslag för att minska befolkningsökningen då?

Man kan inte minska befolkningen på kort-medellång sikt om man inte antingen gör som Kina och inte tillåter folk att skaffa så många barn de vill ha, alternativt börjar avrätta mer människor. På lång sikt så hjälper utbildning, spridning av preventivmedel och liknande men det hjälper inte så mycket på rätt många år hur man än gör.

Alltså får vi göra vad vi kan för att de människor som finns nu och som kommer att finnas framöver ska klara sig så bra som möjligt. Vilket innebär bland annat att minska konsumtionen och att försöka få den konsumtion som finns att påverka så lite som möjligt. Att köpa begagnat är i princip alltid bra ur dessa aspekter. Att minska sin elkonsumtion kan förstås också vara väldigt bra, även om vi i Sverige har väldigt ren el, men det innebär ändå ytterst sällan att det är en nettovinst för miljön att köpa nytt trots lägre förbrukning, i alla fall när det gäller elektronik.

Endera får man leva i en fantasivärld och tro att det löser sig av sig självt (det har ju gått bra hittills, right?) eller så får man vara beredd att göra något. Det finns säkert många lösningar, även naturen kan ju tillhandahålla sådana (pandermier, naturkatastrofer etc.) men människan kan ju också bara viljan finns (krig, mass-steriliseringar etc.)

Man löser inte stora problem med små åtgärder, inte på kort tid (och då menar jag några generationer).

Då kan man ju lika gärna hoppas på att vi kommer att lösa problemen genom att kolonisera universum. Inte mig emot, jag gillar science fiction, men så värst realistiskt är det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Du menar alltså att min BMW ActiveHybrid 7L INTE är ett bra miljöval?!

Men det är ju som jag sagt i tidigare inlägg; det rör sig om en frivillig skatt i princip.

Haha ja dom är bra exempel på miljöval om man ser till miljön man sitter i men annars inte så mycket

Problemet är att hur man än ger fördelar för goda förändringar kommer det exploitas och problemet är lite som du skulle köpa ekologiska vingummi och gelatinet är från grisar som sprungit fritt från sverige och kan vara trebenta grisar som sprungit fritt i Prypjat och blivit fraktade och upphackade i sverige och blev godis i Brasilien som sen fraktas och packas av barnarbetare i malaysia

påsarna kommer från nordkoreanska barnarbetare så man kan ha mer giftiga ämnen i plasten och gäller bara att exportera det till rätt eu land som inte har restriktioner för just det giftiga ämnet och man kan sälja dom i resterande eu länder som ECO go GREEN vingummi vi tänker på miljön och mänskliga rättigheter edition i regnbåge färger som visar allas lika värda för dubbla priset och vi skänker en del till barnen det är populärast att tycka synd om för dagen

och är omöjligt att se hela ledet och hur man än vrider på det med skatter eller frivilligt betala extra så är det inte ett sätt att lösa problemen utan man måste helt enkelt se över hela systemet som inte skulle gå för det är för stora ekonomistiska intressen bakom och är möjligen om man köper på lokal nivå man kan slippa sådant men annars är det nog svårt med allt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hans Rosling uppskattade att världens befolkning skulle stabilisera sig på 10-11 miljarder invånare.
Men det är tveksamt om ens hälften av det är hållbart i längden.

Skrivet av videopac:

Läs lite historia så kanske du inser att ditt ställningstagande inte är så självklart...

Mycket har hänt i historien så jag kan inte säga exakt vad du syftar på.
Det har varit mycket ont blod, men inget som har hänt kvalificerar sig som någon som helst ursäkt för vad den starkare sidan gör mot civilbefolkningen nu.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Hans Rosling uppskattade att världens befolkning skulle stabilisera sig på 10-11 miljarder invånare.

Mycket har hänt i historien, men det är inte någon som helst ursäkt för vad som händer nu.

Varför skulle det stoppa vid 10-11 miljarder? Och vad skulle krävas för att nå dit?

Man kan inte fördöma Israel för det som deras arabiska grannar ställt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man kan inte fördöma Israel för det som deras arabiska grannar ställt till.

Nej, men man kan fördöma Israel för vad Israel faktiskt gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Mycket har hänt i historien, men det är inte någon som helst ursäkt för vad som händer nu.

Först och främst vet jag inte hur överbefolkning blev en del av ämnet? Vi har i stunden mer än tillräckligt med yta och tillgängliga resurser för allas välmående. Det är ju effektiviseringen och fördelningen av dessa resurser som skapat oetiska förhållanden för de utsatta, inte att möjligheten inte finns. Och frågan om hur man köper etiskt på denna marknad kvarstår.

Men för att svara på detta så talas det här förmodligen om en populations bärförmåga.

http://ehinger.nu/undervisning/images/stories/biologi-1/ekolo...

En bärförmåga brukar oftast nås där mortaliteten och antalet födda jämnar ut till plus minus noll, och i det planar populationstillväxten ut. Det här mönstret på bilden är också det vi ser hos stort sett alla arter i naturen. Ibland slår populationsstorleken över bärförmågan en del innan den planar ut på en lägre nivå, men att den åker ner till 5-6 miljarder är inte speciellt troligt. Med tanke på att vi också kontinuerligt effektiviserar och i det skapar mer resurser med samma utgångspunkt så är det snarare sunt att anta att bärförmågan blir något högre än vi kan räkna på baserat på det vi ser i naturen. Som ett exempel har vi industriella revolutionen, som fick populationerna näst intill överallt att explodera i storlek. Samma kan åstadkommas men i mindre drastiska storleksordningar igenom att vi blir bättre på vad vi gör, genmanipulerar odlingar och dylikt.

Oavsett vilket så hoppas jag att vi får se en annan mer etisk marknad i framtiden, men jag tror inte att klyftorna kommer att minska ju fler vi blir precis

Visa signatur

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI + RTX 4080
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Nej, men man kan fördöma Israel för vad Israel faktiskt gör.

Ok, vad är det som de gör som är så hemskt? Vad gör Palestina som är så gott?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Endera får man leva i en fantasivärld och tro att det löser sig av sig självt (det har ju gått bra hittills, right?) eller så får man vara beredd att göra något. Det finns säkert många lösningar, även naturen kan ju tillhandahålla sådana (pandermier, naturkatastrofer etc.) men människan kan ju också bara viljan finns (krig, mass-steriliseringar etc.)

Man löser inte stora problem med små åtgärder, inte på kort tid (och då menar jag några generationer).

Då kan man ju lika gärna hoppas på att vi kommer att lösa problemen genom att kolonisera universum. Inte mig emot, jag gillar science fiction, men så värst realistiskt är det inte.

Men det där är inga argument. Vi vet att befolkningsökningen är ett problem (mycket på grund av hur vi utnyttjar våra resurser idag) och vi gör saker för att motverka det, vilka verkar fungera med tanke på hur kurvorna ser ut framöver, men effekterna dröjer förstås (Rosling nämndes ovan och han är/var värd att lyssna på). Det innebär inte att vi inte borde göra vad vi kan för att motverka andra hot mot vår existens. Bara för att en sak inte löser hela problemet betyder inte att den inte kan vara en del av lösningen. https://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_fallacy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Ok, du kan kliva ner från dina höga hästar nu. Miljökompensera? Är du på riktigt? Vad betyder ens detta. Vem eller vad ska man ge pengar till?

Var köper du kläder? Köper du saker från asien överhuvudtaget? Det är tack vare internationell handel som du sitter med en iphone i handen för en ynklig kostnad. Inget hindrar dig från att skänka pengar till ändamål som du tycker gör vettiga saker.