Handla etiska teknikprylar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men det där är inga argument. Vi vet att befolkningsökningen är ett problem (mycket på grund av hur vi utnyttjar våra resurser idag) och vi gör saker för att motverka det, vilka verkar fungera med tanke på hur kurvorna ser ut framöver, men effekterna dröjer förstås (Rosling nämndes ovan och han är/var värd att lyssna på). Det innebär inte att vi inte borde göra vad vi kan för att motverka andra hot mot vår existens. Bara för att en sak inte löser hela problemet betyder inte att den inte kan vara en del av lösningen. https://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_fallacy

Jodå, skall vi gå tillbaka till stenåldern så får vi helt enkelt se till att befolkningsmängden går tillbaka till samma nivå som gällde då.

Vad jag pekar på är att det krävs så stora förändringar för att nå målen att det är dessa man måste koncentrera sig på. Det duger inte med lite krimskrams i periferin. Som att köpa varor märkta "etiskt/eko/whatever". Visst kan man göra det också, men det är inte lösningen. Men jag tvekar på att vi kommer fram till något här. Studsar vi detta bara fram och tillbaka så låter jag det vila här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag är en person som vill vara en medveten konsument i bästa möjliga utsträckning. I mataffären är det enkelt... Men köper jag en TV, dator eller övrig elektronik finner jag det nästan omöjligt.

Har ni några tips på hur man handlar sånt utan att stötta massa barnarbete/oetiska arbetsförhållanden och miljöförstörelse?

Kul att se att detta efterfrågas av konsumenter och inte bara inom den professionella sfären! Jag jobbar på TCO Development vilka står bakom TCO Certified som är en hållbarhetsmärkning för just IT produkter. Istället för att jag skriver en lång utläggning om vad vi gör för att åstadkomma förändring inom de områden du efterfrågade rekommenderar jag dig att kika på vår introduktionsvideo till vår certifiering.

A better world - one product at a time

TL;DR Ställ krav på att produkten du köper är TCO Certifierad om möjligt.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion med mycket bra input.

Jag tror att den stora delen sett till elektronik handlar om att göra medvetna val, ta hand om utrustningen och byt inte om det inte finns ett behov. Vilket är svårt när det handlar om teknik då området i sig är mycket snabbt.

Jag sitter själv i en position där jag är i inre konflikt, då jag å ena sidan vill köpa nytt för att ta del av de fördelar det medger å andra sidan nyttja det jag kan i min befintliga dator. Både för att det blir snällare mot plånboken och mindre åverkan på miljön.

Bygger jag ett nytt system å andra sidan kommer det säkerligen vara tillräckligt för mig i många år, då jag idag sitter på en Q9450. Men det beror ju också på vad som händer inom området. Mitt Antec P180 Mini har tjänat mig väl och skulle få fortsätta göra det om det inte vore så att datorn behöver bli mindre och mer av en inredningsdetalj än vad den en gång varit. Teknik ska helst vara transparent, funktionalitet ska medges men det får inte störa i övrigt.

Ge mig ett gjutjärnschassi som kan gå i arv i generationer(inte ordbildligt talat)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ok, du kan kliva ner från dina höga hästar nu. Miljökompensera? Är du på riktigt? Vad betyder ens detta. Vem eller vad ska man ge pengar till?

Var köper du kläder? Köper du saker från asien överhuvudtaget? Det är tack vare internationell handel som du sitter med en iphone i handen för en ynklig kostnad. Inget hindrar dig från att skänka pengar till ändamål som du tycker gör vettiga saker.

Miljökompensation brukar främst handla om att man ser till att minimera skadorna på lokala miljön samt kompensera för koldioxidutsläppet. Ekologiskt tänk.
Det konceptet finns i väldigt många industrier (och jag stöttar det), så jag vet inte varför det plötsligt är helt orimligt att ens tänka sig att det kan existera även här? Framför allt så vet jag inte varför jag ska kliva ner från några hästar, då jag inte uppmanat dig att göra något alls. Jag frågar om tips hur jag kan minimera mitt egna avtryck i frågan utefter omständigheterna jag tilldelats.

Ja, det innebär högre kostnader. Anledningen att jag frågar är ju just för att jag hellre sitter med en dyr telefon som framför allt inte skapats under horribla arbetsförhållanden än en billig telefon som gjorts av slavarbetande barn. Jag har försökt tidigare, men gett upp då jag inte sett några större möjligheter till detta. När det kommer till kläder köper jag ekologiska/fairtrade plagg om jag hittar snygga sådana. Och donationer gör jag redan, samt jobbar för välgörenhet. Du gör vad du vill, så låt mig göra desamma.

Visa signatur

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI + RTX 4080
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Miljökompensation brukar främst handla om att man ser till att minimera skadorna på lokala miljön samt kompensera för koldioxidutsläppet. Ekologiskt tänk.
Det konceptet finns i väldigt många industrier (och jag stöttar det), så jag vet inte varför det plötsligt är helt orimligt att ens tänka sig att det kan existera även här? Framför allt så vet jag inte varför jag ska kliva ner från några hästar, då jag inte uppmanat dig att göra något alls. Jag frågar om tips hur jag kan minimera mitt egna avtryck i frågan utefter omständigheterna jag tilldelats.

Ja, det innebär högre kostnader. Anledningen att jag frågar är ju just för att jag hellre sitter med en dyr telefon som framför allt inte skapats under horribla arbetsförhållanden än en billig telefon som gjorts av slavarbetande barn. Jag har försökt tidigare, men gett upp då jag inte sett några större möjligheter till detta. När det kommer till kläder köper jag ekologiska/fairtrade plagg om jag hittar snygga sådana. Och donationer gör jag redan, samt jobbar för välgörenhet. Du gör vad du vill, så låt mig göra desamma.

Ok fair enough. Har du kollat vad diverse intresseföreningar rekommenderar? Alltså allting tillverkas i asien under liknande förhållande så finns inte någon direkt variation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ok fair enough. Har du kollat vad diverse intresseföreningar rekommenderar? Alltså allting tillverkas i asien under liknande förhållande så finns inte någon direkt variation.

Jag har inte riktigt hittat något vis för mig att välja bland de bättre varorna, men ett par svar i den här tråden hjälper. Har du något tips på en sådan här intresseförening? TCO såg jag omnämnt lite högre upp i tråden

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag har inte riktigt hittat något vis för mig att välja bland de bättre varorna, men ett par svar i den här tråden hjälper. Har du något tips på en sådan här intresseförening? TCO såg jag omnämnt lite högre upp i tråden

Kolla upp http://www.epeat.net/

https://www.greenbiz.com/news/2006/07/23/environmentally-frie...
"Compared to traditional computer equipment, all EPEAT-registered computers have reduced levels of cadmium, lead, and mercury to better protect human health. They are more energy efficient, which reduces emissions of climate changing greenhouse gases. They are also easier to upgrade and recycle. In fact, manufacturers must offer safe recycling options for the products when they are no longer useable."

En gammal artikel (06) så vet inte hur det ser ut idag. Men om man kollar på saker som energi-effektivitet etc så är skillnaden väldigt liten. Överlag bryr sig inte konsumenter av elektronik speciellt mycket om det är eco friendly och närproducerat (som mat exempelvis) utan istället saker som pris, prestanda, design etc. Har aldrig träffat något som har en ekologisk dator.

Så du kan köpa en vanlig dator, tv etc. med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Kolla upp http://www.epeat.net/

https://www.greenbiz.com/news/2006/07/23/environmentally-frie...
"Compared to traditional computer equipment, all EPEAT-registered computers have reduced levels of cadmium, lead, and mercury to better protect human health. They are more energy efficient, which reduces emissions of climate changing greenhouse gases. They are also easier to upgrade and recycle. In fact, manufacturers must offer safe recycling options for the products when they are no longer useable."

En gammal artikel (06) så vet inte hur det ser ut idag. Men om man kollar på saker som energi-effektivitet etc så är skillnaden väldigt liten. Överlag bryr sig inte konsumenter av elektronik speciellt mycket om det är eco friendly och närproducerat (som mat exempelvis) utan istället saker som pris, prestanda, design etc. Har aldrig träffat något som har en ekologisk dator.

Så du kan köpa en vanlig dator, tv etc. med gott samvete.

Jag bryr mig nog i första hand om arbetsförhållanden och undvikande av lidande och slavarbete i produktionskedjan. Miljöaspekten är något jag prioriterar lågt i jämförelse med detta. Framför allt tror jag dessa frågor om huruvida en processor är 10% effektivare knappast har något större miljöavtryck i Sverige. Även transporten är försumbar i förhållande till effekterna när man utvinner av material, återvinning och effektivisering av produktionskedjan etc. Så det är ju en mindre viktig del om du frågar mig, men det är också bara min åsikt.

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem

För att dock vara lite krass och bitter Skrapar man på ytan så är "fin-märkningar" ofta inte så ädla och objektiva som man kan tro. I praktiken brukar det helt enkelt vara ett gäng personer som säljer klisterlappar utifrån sina egna politiska åsikter och prioriteringar, åsikter som kan diskuteras.

Man kan argumentera att en märkning åtminstone är bättre än ingenting. Men om en mobiltelefon är F!-märkt då? Eller SD-märkt? Är det fortfarande bättre än ingenting då? Är den vanliga mobilen bredvid nödvändigtvis ett sämre val? Inte alltid särskilt självklart.

Edit: Ändrade mitt exempel till en IT-produkt i linje med tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

För att dock vara lite krass och bitter Skrapar man på ytan så är "fin-märkningar" ofta inte så ädla och objektiva som man kan tro. I praktiken brukar det helt enkelt vara ett gäng personer som säljer klisterlappar utifrån sina egna politiska åsikter och prioriteringar, åsikter som kan diskuteras.

Man kan argumentera att en märkning åtminstone är bättre än ingenting. Men om mjölken på ICA är F!-märkt då? Eller SD-märkt? Är det fortfarande bättre än ingenting då? Är den vanliga mjölken som står bredvid nödvändigtvis sämre på något? Inte alltid särskilt självklart.

Det är sant att det inte riktigt finns objektiva kontroller angående märkningarna. När jag handlar i mataffären har jag dock sett ett par vetenskapliga studier angående skillnader på eko och vanligt när det kommer till saker som markanvändning, försurning, biotoxicitet och dylikt och baserar därför mina köp på dessa studier. Det finns vissa produkter jag anser är förhållandevis onödiga att köpa ekologiska i Sverige just på grund av detta. Skadan förhindrar i ett område syns i ett annat istället. När det kommer till märkningar inom IT så finns det ju knappt fairtrade-tankar alls att luta sig på. Men hellre klistermärket än inget, då det åtminstone ökar chansen att jag förändrar en fasansfullt destruktiv industri. Synd att jag både älskar och är beroende av dess nya produkter.

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem

Ja, ska jag säga nåt positivt så är ju en märkning åtminstone en avsevärt lättare utgångspunkt att ta ställning till än att sätta sig in i ämnet själv helt från scratch. Jag försöker avstå från att diskutera punkterna eko och vetenskaplighet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Men snälla, Energin som går åt till att tillverka nästan alla teknikprylar är otroligt mycket mer jämnfört med en energieffektivitet på 25-50%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Inte minst elektronik? Det finns ju i stort sett ingen debatt om hållbar elektronik.

Personligen anser jag att exempelvis Intel ska vara skyldiga att tillhandahålla moderkort under längre tidän de i dagsläget gör. Processorerna håller oftast längre än moderkorten och med tanke på hur lite som hänt sedan exempelvis Sandy Bridge så finns liten vits att byta ut något. Sedan vore det bra om Intel bestämmer sig för en sockel de använder i mer än en "generation" så att man inte behöver byta ut allt hela tiden. Socket 775, eller ja, i och med Core 2 lanserades, var ju riktigt bra på det området.

Skrivet av Naxos:

Jag försöker själv leva så minimalistiskt som möjligt, när bryter sig ur den mentalitet som samhället har lärt dig där vi ska konsumera till förbannelse. Så kommer du bli mycket lyckligare... Du kommer ha mer pengar över, mer energi och mer tid till viktigare saker.

En jävligt skön känsla att gå förbi affärer och ha känslan att man har allt, det är en frihet.

Kan ju vara bra att ha någon hobby man kan konsumera lite extra på, blir rätt spartanskt annars.
Men ja, fler bör nog konsumera mindre. Speciellt produkter som gör att våra resurser försvinner till andra länder/världsdelar.

Skrivet av snajk:

Så, vad är ditt förslag för att minska befolkningsökningen då?

Man kan inte minska befolkningen på kort-medellång sikt om man inte antingen gör som Kina och inte tillåter folk att skaffa så många barn de vill ha, alternativt börjar avrätta mer människor. På lång sikt så hjälper utbildning, spridning av preventivmedel och liknande men det hjälper inte så mycket på rätt många år hur man än gör.

Alltså får vi göra vad vi kan för att de människor som finns nu och som kommer att finnas framöver ska klara sig så bra som möjligt. Vilket innebär bland annat att minska konsumtionen och att försöka få den konsumtion som finns att påverka så lite som möjligt. Att köpa begagnat är i princip alltid bra ur dessa aspekter. Att minska sin elkonsumtion kan förstås också vara väldigt bra, även om vi i Sverige har väldigt ren el, men det innebär ändå ytterst sällan att det är en nettovinst för miljön att köpa nytt trots lägre förbrukning, i alla fall när det gäller elektronik.

Strafftullar för oansvariga länder vore kanske något. Gör det ohållbart att tillverka produkter i länder som varken kan eller vill ta ansvar för sitt. Jag hade gärna sett elektroniktillverkning i större skala i EU och helst Sverige. Finns så mycket risker med att låta exempelvis Kina ha ett finger i tillverkningen.

Nästa världskrig lär det vara få som överlever samtidigt, utvecklingen i världen har minst sagt gått i en trist riktning sedan Ryssland invaderade Ukraina vilket var något av ett startskott.

Men ja, utbildning och viss liberalisering i vissa frågor är nog allmänt en mycket bättre lösning. Kanske finns värre exempel men Japan med en åldrande befolkning är ju något av ett skräckexempel på ett land där för få föds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Detta stämmer dock inte. Är en väldig skillnad på fabriker runt om i Asien. Hur vet jag detta? Jo pga att vi från TCO Development besöker fabrikerna som producerar TCO Certified produkter. Så att påstå att allt som tillverkas i asien sker under liknande förhållanden är inte sant.

Utöver detta så finns det varumärken som har produktion i Europa så som Fujitsu vilket än mer sticker hål på tron om att allt produceras i asien.

Permalänk
Inaktiv

TCO var jättestora runt 2000 väl när skärmar skulle ha denna märkning, idag är jag mer tveksam till varifrån pengarna kommer och resa och fara?

Problemet med teknikprylar är att man ofta inte har så stora val och det är så mycket man ska ta hänsyn till. T.ex köpte jag en dator i delar förra helgen i panik, där jag med vissa val är mindre nöjd. (chassiet)
Nå tid är pengar och hur komponenterna påverkar vår miljö kom långt ner i listan, hade jag köpt ett chassi som hade 3 gånger så dålig miljöpåverkan, men hade varit bättre för mig så hade jag sovit bättre om nätterna.
Dessutom har en 140mm fläkt i chassit redan under första veckan börjat låta och jag ersatte den med en av de bättre och dyrare. Vilken miljöpåverkan den nya fläkten har kom långt ner, utan luftflöde och dB avgjorde mitt val.

Nå jag tror att det bästa folk kan göra är att tänka med plånboken, köp vilken mobil ni vill ha, men bara för att det kommer en ny version nästa år så behöver ni ej köpa en ny, samma sak med tv etc.
Och man behöver egentligen inte krångla till det mer än så. Jag vet flera miljönissar som åker utomlands med flyg minst 1 gång om året, upp till fjällen för skidor varje vinter, telefon byts så fort ett visst märke har släppt en ny modell etc..
Jaf tror att jag med min ekonomiska sparsamhet är bättre för miljön än dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Utöver detta så finns det varumärken som har produktion i Europa så som Fujitsu vilket än mer sticker hål på tron om att allt produceras i asien.

Ironiskt hur exemplet du använder är ett Japanskt företag.

@Frux
Finns standarder för just miljömarkeringar, visserligen omöjligen objektiva men iaf vetenskapliga. https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

TCO var jättestora runt 2000 väl när skärmar skulle ha denna märkning, idag är jag mer tveksam till varifrån pengarna kommer och resa och fara?

Problemet med teknikprylar är att man ofta inte har så stora val och det är så mycket man ska ta hänsyn till. T.ex köpte jag en dator i delar förra helgen i panik, där jag med vissa val är mindre nöjd. (chassiet)
Nå tid är pengar och hur komponenterna påverkar vår miljö kom långt ner i listan, hade jag köpt ett chassi som hade 3 gånger så dålig miljöpåverkan, men hade varit bättre för mig så hade jag sovit bättre om nätterna.
Dessutom har en 140mm fläkt i chassit redan under första veckan börjat låta och jag ersatte den med en av de bättre och dyrare. Vilken miljöpåverkan den nya fläkten har kom långt ner, utan luftflöde och dB avgjorde mitt val.

Nå jag tror att det bästa folk kan göra är att tänka med plånboken, köp vilken mobil ni vill ha, men bara för att det kommer en ny version nästa år så behöver ni ej köpa en ny, samma sak med tv etc.
Och man behöver egentligen inte krångla till det mer än så. Jag vet flera miljönissar som åker utomlands med flyg minst 1 gång om året, upp till fjällen för skidor varje vinter, telefon byts så fort ett visst märke har släppt en ny modell etc..
Jaf tror att jag med min ekonomiska sparsamhet är bättre för miljön än dessa.

Det är en väldigt stor skillnad på vad TCO Development gjorde år 2000 och vad vi gör nu. Då låg fokus enbart på prestandakrav. Idag inkorporerar även certifieringen en rad hållbarhetskrav som gör den mycket mer heltäckande än andra certifieringar.
Pengarna som driver företaget kommer från varumärkena som betalar för att certifiera sina produkter och då vi är en non-profit organisation strävar vi hela tiden efter att gå plus minus noll.
Vi är fortfarande väldigt stora på bildskärmar då uppskattningsvis 50% av världens modeller är certifierade idag. Skillnaden då mot nu är att alla tillverkare inte sätter vår logotyp på framsidan av deras produkter som de gjorde tidigare utan istället på baksidan där märkskylten över modellbeteckningen sitter. Så ta en titt på din skärm så är den förmodligen certifierad av oss!

Problematiken med att det är mycket att ta hänsyn till vid inköp av elektronik är något vi kontinuerligt jobbar med att förenkla med vår certifiering. Vi ställer krav ur ett livscykelpersepktiv som tar hänsyn till produktion, användning och återanvändning/återvinning. Genom att ställa krav på TCO Certified kan du därför på ett betydligt enklare sätt se till att du köper en produkt som är bättre ur ett livscykelperspektiv än majoriteten och som också har granskats av oberoende part.

Så nästa gång du ska köpa en ny IT produkt kan du själv med små medel påverka industrin i rätt riktning genom att välja en som är TCO Certified. Du hittar alla certifierade produkter på vår sökportal:
TCO Certified sökportal