Intel lanserar Optane för konsumenter i form av M.2-baserad cachelagring

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Optane för konsumenter i form av M.2-baserad cachelagring

De första konsumentprodukterna med Intels minnesteknik 3D Xpoint ser nu dagens ljus i form av två M.2-enheter med låg kapacitet ämnade för cachelagring ihop med mekaniska hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det här att påverka priserna på vanliga SSD'er? Lösningen är som jag ser det mycket intressant och Micron skall också släppa tekniken senare under året som inte knyts till speciellt chipset

Permalänk
99:e percentilen

Nej tack.

Personligen släpper jag aldrig in en mekanisk disk i någon av mina datorer igen. De lämpar sig mycket bättre i en NAS eller i form av externa diskar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

För mekaniska men blir det någon skillnad när man bara kör vanlig SSD.
De ska ju ha väldigt mycket bättre accesstid (well allting är relativt) än SSD-diskar.

Permalänk

Jag har hittills bara sett jämförelse med och utan Optane i kombination med mekanisk HD. Där gör den stor nytta. Är det ens mätbart i kombination med SSD?
Jag har svårt att tänka mig att någon som har ett system baserat på Intels senaste chipset inte skulle ha en SSD, och vad är då nyttan med detta?
Någon som sett ett test med SSD?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej tack.

Personligen släpper jag aldrig in en mekanisk disk i någon av mina datorer igen. De lämpar sig mycket bättre i en NAS eller i form av externa diskar.

Ja det är väl där dom är tänka att sitta också..? Hemma NASar och servrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Jag har hittills bara sett jämförelse med och utan Optane i kombination med mekanisk HD. Där gör den stor nytta. Är det ens mätbart i kombination med SSD?
Jag har svårt att tänka mig att någon som har ett system baserat på Intels senaste chipset inte skulle ha en SSD, och vad är då nyttan med detta?
Någon som sett ett test med SSD?

Jag tror nyttan är att du kan skaffa en hårddisk på flera tusen GB för ett relativt lågt pris, medans SSD diskar kostar mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ggalaxyy:

Ja det är väl där dom är tänka att sitta också..? Hemma NASar och servrar.

Jaså, jag hade uppfattat det som att tanken var att de skulle sitta i (datorer som används som) persondatorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag tror nyttan är att du kan skaffa en hårddisk på flera tusen GB för ett relativt lågt pris, medans SSD diskar kostar mycket mer.

Finns det verkligen tecken på att Optane skulle vara billigare än SSD?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Känns lite löjlig när man har Samsung's 960 diskar men det kanske bara är jag

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Känns som en extremt snelanserad produkt som inte fyller något behov idag. För sådär tre år sen ungefär kanske det fanns behov av den.
Idag har nästan alla datorer en SSD-systemdisk samt att en riktig SSD tillräckligt stor för att rymma systemet och det man använder mest är tillräckligt billigt redan.
Vet inte riktigt hur de tänkte nu.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

"Enheterna är endast kompatibla med 7:e generationens Core-processorer (Kaby Lake) och styrkretsarna i 200-serien." Fail

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Kommer i början att var till mer nytta hos OEM som kan bygga billigare system med bättre prestanda.
Alla entusiaster sätter hellre en SSD i M2 porten än ett cacheminne.
I dasgsläget i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Ointressant då mekaniska diskar ändå är förlegade.
Jag har ingen intresse av en mekanisk disk, förutom att dom är långsamma så har dom andra nackdelar som hög värmeutveckling, ljud, och känslig mot stötar.

Så då jag inte är intresserad av ha en mekanisk disk så blir således Optane ointressant också då det är en cache för en mekanisk disk.

Jag är mer intresserad av snabbare och rymligare SSD och att dom kommer ner i pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite info om skillnader i spel:
https://www.youtube.com/watch?v=tIXSSOzyLbs

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

"Performance-wise, Intel and Micron make very bold claims: 3D XPoint is apparently "up to 1,000 times faster" and "has up to 1,000 times greater endurance" than commercial NAND chips.

If 3D XPoint isn't using electrical charge to store data, and is instead using a material that changes state, then the endurance figure is believable.

The performance figure is a bit trickier: when Intel and Micron say "faster," what do they actually mean? If the access time is 1,000 times faster than NAND, then that's actually quite believable. By way of comparison, DRAM latency is currently about 1,000 times faster than NAND. If 3D XPoint has 1,000 times more bandwidth than NAND, then we're probably back into fantastical-PR-claim territory."

https://arstechnica.com/gadgets/2015/07/intel-and-micron-unve...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Finns det verkligen tecken på att Optane skulle vara billigare än SSD?

Det är kanske billigare att använda en Ophane på flera hårddiskar än att använda flera SSD enheters egna cache.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ett par generationer in tror jag detta kommer bli väldigt bra!

Just nu känns det ganska tveksamt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om de är så pass snabba att de kan användas bredvid en SSD så kan det vara riktigt trevligt. Kommer kanske ställa det som krav vid framtida NAS köp (om mekaniska HDD är med i spelet då vill säga).

Bra att det kommer något annat än "same same but different" men svårt att se att en själv skulle påverkas av dessa produkter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Jag har hittills bara sett jämförelse med och utan Optane i kombination med mekanisk HD. Där gör den stor nytta. Är det ens mätbart i kombination med SSD?
Jag har svårt att tänka mig att någon som har ett system baserat på Intels senaste chipset inte skulle ha en SSD, och vad är då nyttan med detta?
Någon som sett ett test med SSD?

Hastighetsmässigt är skillnaden liten med vanlig SSD om det är filer som ligger på SSDn, däremot håller den längre och möjligen kan de förlänga livet på sämre SSD's

Permalänk
Medlem

Optane kan säkert bli en bra teknik om några år, men just nu känns den helt ointressant. Optane-cache kommer inte vara det minsta märkbart snabbare än en vanlig SATA-SSD-cache förutom i extremt specifika scenarion. Nej, nej, nej. Sätt in en 120 GB SSD istället för 16 GB Optane-cache, herregud. Det är utan tvekan snabbare då 16 GB cache snart nog kommer behöva läsa in från hårddisken, och då kryper hastigheten ned till nästan ingenting.
Ge XPoint ett par år till, med större kapaciteter och mycket lägre pris per GB, då kanske det är intressant för OS-disken och kanske en till disk för spel och program. Mer avancerat än så behöver det inte bli för vanliga konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Lite "oflyt"?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Flera år för sent ju. Mekaniska diskar hör hemma i NAS-enheter, och som komplement till SSD gör ju sig de här inte direkt speciellt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt märklig produkt. Där den gör störst nytta (i gamla datorer med HDD som OS disk) så går den ej att använda. I de allra senaste datorerna där de flesta har en SSD gör den ingen större skillnad.
Jag ser istället fram emot non-volatile RAM så som MRAM etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej tack.

Personligen släpper jag aldrig in en mekanisk disk i någon av mina datorer igen. De lämpar sig mycket bättre i en NAS eller i form av externa diskar.

Samma här, var måååånga år sen man hade en HDD i datorn..

Förövrigt, är inte detta typ vad samsung magician gör? Använder ram så man kommer upp i typ 5000r/5000w. Då känns det som intel optane ligger i lä, och det som skulle vara så sjuuukt bra och snabbt osv. Överhypat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Hur de marknadsför denna produkt verkar.. konstigt.
Ja, den är snabbare än en SATA SSD. Och ja självklart är den snabbare än en mekanisk hårddisk, MEN, ett stort men är att denna produkt bara snabbar upp datorn, något en SSD redan gör, och att gå från vanlig SATA SSD till några av de snabbaste NVMe SSDer t.ex. Samsung 960, är fortfarande en ganska liten skillnad, och då den största skillnaden bara skulle vara ifall man använde en HDD utan SSD, känns det som ett OTROLIGT litet marknadssegment, alltså folk med Kaby Lake och intel's 200-serie moderkort som har hårddiskar och vill ha snabba datorer, men som inte har SSDer.

Jag kan vara tänka mig detta passa in i budget byggen men som inte vill köpa begagnat. Jag hoppas att detta leder till ett nytt M.2 alternativ, jag skulle gärna se NAND priser sjunka och folk inte hoppa för att köpa SSDer.
Men gäller de bara 7th gen moderkort? Så lämnas Haswell, broadwell-e och skylake bakom känns de som, och många här har ju trots allt M.2 platser, och dessutom så skulle jag vilja veta hur PCIe lanes delas upp, det finns en hel del Z270 och X99 ägare med NVMe SSD-diskar, kan man använda NVMe + optane på en mainstream 1151 platform? Har 7700k+Z270 tillräckligt med PCI kraft för två icke-SATA m.2 lagringsplatser + grafikkort?

Alldeles för lite är känt om detta, och än så länge låter de som reklam och ingen substans.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nej tack.

Personligen släpper jag aldrig in en mekanisk disk i någon av mina datorer igen. De lämpar sig mycket bättre i en NAS eller i form av externa diskar.

Skrivet av ggalaxyy:

Ja det är väl där dom är tänka att sitta också..? Hemma NASar och servrar.

Förstår hur ni tänker, men knappast så att alla bygger en egen NAS om de ska spela, eller vill ha en extern hårddisk liggandes med massa Steamspel på, eller köper SSD-diskar för att lagra massa spel

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förstår hur ni tänker, men knappast så att alla bygger en egen NAS om de ska spela, eller vill ha en extern hårddisk liggandes med massa Steamspel på, eller köper SSD-diskar för att lagra massa spel

Enheten är ju till för servrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@kelthar Notera att den sidan, dessa 1000x osv... var allt hype. Hype som inte kunde hållas utan de har idag extremt meningslös prestandaskillnad för konsumenter.

Det finns specifika serverändamål som de kan bli användbara i dock, men det är specifika krav man ställer då.

Skrivet av Imaculent:

För mekaniska men blir det någon skillnad när man bara kör vanlig SSD.
De ska ju ha väldigt mycket bättre accesstid (well allting är relativt) än SSD-diskar.

För 500kr/800kr får du ju en 120/250GB SSD idag, och de gör otroligt mycket mer nytta pga upp till 8x större storlek. Du kan tom ta din 250GB SSD, använda Intels Smart Response och göra en 16-64GB cache på denna SSD för en mekanisk disk, och sen göra en ca 110-210GB* SSD för systemet av en 250GB SSD, och få båda fördelarna för priset av en 32GB Optane.

Och visst, Optane kommer helt klart ha bättre accesstid, men ärligt... att ha hela systemet på en SSD + en cache för din HDD för samma pris som ändå är snabbt, är det inte mer vettigt? De 32GB kommer ju vara extremt begränsade och bara hjälpa vissa delar, medan SSDn kan boosta hela Windows, och cachen ändå hjälpa spelen.

Jag satte ihop en 1TB HDD + en gammal Vertex 3 60GB SSD för en vän med Intel Smart Response för ett tag sedan. Prestandan var faktiskt helt okej, och definitivt snabbare än ren HDD, med snabb Windows boot och allt kändes rappt. Efter 1,5 år dog HDDn... SSDn lever än dock.

*Du kan göra större, men du bör lämna utrymme för dens cache att jobba effektivt, så räkna ca 2x cachens utrymme, med lika mycket tomt opartitionerat utrymme som cache storleken, för optimal nivå. Så en 32GB Cache behöver ytterligare 32GB opartitionerat utrymme.

Skrivet av ggalaxyy:

Jag tror nyttan är att du kan skaffa en hårddisk på flera tusen GB för ett relativt lågt pris, medans SSD diskar kostar mycket mer.

Du måste ju ändå punga ut 500kr+ för optane enheten... och du kan göra exakt samma teknik med en billigare 120GB SSD (eller mindre) för lägre kostnad och all mjukvara finns redan i Intels moderkort och är beprövad i antal år.

Du behöver inte ens ett 200-series moderkort, utan kan göra det i Z170/H170, Z97/H97, Z87/H87, Z77/H77 och Z68 (ev fler), så inga pengar behövs heller läggas på nytt system om du har någon av dessa.

@Bloodstainer De gör detta eftersom Optane har "floppat". De har inte kunnat leverera vad de ursprungligen tänkte, eller prestandan/fördelarna de hoppats. Vanligt NAND har helt enkelt utvecklats till att bli snabbt och prisvärt nog för att konkurrera på annat sätt än man trodde.

Iden med Optane var inte dum, och den kommer säkert hitta sin nytta, men om det tar 10ns eller 0,1ms (100ns) för en sektor att bli läst i Windows för en hemanvändare märks inte. Redan en usel SSD på 0,5ms är mer än snabb nog för att "lyfta ett system" över en HDD. Och för 16/32GB vs 120/250/500GB+ är det ju helt NAND SSDs fördel.