Vad kan jag som mjukvaruutvecklare göra för att underlätta för en IT avdelning att distribuera min produkt inom sitt nätverk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Vad kan jag som mjukvaruutvecklare göra för att underlätta för en IT avdelning att distribuera min produkt inom sitt nätverk?

Hallå

Håller på att utveckla en applikation som kan installeras på Windows datorer. Applikationen har en .msi installationsfil.
Applikationen kommer att vara tillgänglig som en gratisversion med begränsad funktionalitet och som en premiumversion om den har aktiverats med en produktnyckel. En enstaka nyckel kommer att kunna användas på x antal datorer.

Kan jag som utvecklare av applikationen göra något för att underlätta/hjälpa t.ex. en IT-avdelning för ett företag att distribuera/installera denna applikation inom deras nätverk?

Vad jag förstått verkar det som om något som heter "Active Directory" i Windows är något som kan användas för att distribuera mjukvara inom ett nätverk.

Det verkar också finnas tredjepartsmjukvara som kan "installera remote" eller liknande.

"Active Directory" verkar kräva .msi installtionsfil vilket redan är uppfyllt.

Är det något annat jag kan göra? Tänker på t.ex. om man skulle underlätta aktiveringen med produktnyckel. Detta kanske kunde göras under installationen så inte slutanvändaren behöver göra detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Här är hur det ser ut för administratören som lägger till msi-paketet för installation i AD.
https://www.youtube.com/watch?v=jXAz6vrWMP0

Oklart hur du ska göra med produktnyckeln? Kan man lägga till den som en parameter vid startandet av .msi-paketet vore det ju en väg att gå.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Flytande licenser med en licensserver och en portabel applikation som inte kräver installation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Gurk:

Här är hur det ser ut för administratören som lägger till msi-paketet för installation i AD.
https://www.youtube.com/watch?v=jXAz6vrWMP0

Oklart hur du ska göra med produktnyckeln? Kan man lägga till den som en parameter vid startandet av .msi-paketet vore det ju en väg att gå.

Enklast är att använda sig av answer files.

Stationär: i7 6700k @ 4.4GHz | 32GB DDR4 | Asus Impact VIII | 1080ti Waterforce 2.1GHz | Evolv-ITX | Intel 750 400GB + 1TB 850 evo | K70rgb strafe silent | G600 | Acer XB271HU | Qnix 2710
Homelab: I3 6100 | 16GB DDR4 | Node304 | 6x 4TB 7.2k | 850 250GB
Bärbart: Lenovo Carbon X1 | Shield Tablet 32GB | Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Claews:

Enklast är att använda sig av answer files.

Eller om man gör det riktigt enkelt så kastar man med en parameter vid utpekandet av MSI-filen när man sitter och duttar i AD:t. Det är mycket enklare om utvecklaren av MSI-paketet/programmet har tillhandahållit den möjligheten så slipper man den extra minuten att skapa svarsfiler. (Jag var ett steg före dig, utvecklaren frågar hur hen kan förenkla det ännu mer - annars är svarsfiler väldigt trevligt).

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Tack för idéerna!

Vi siktar på att i ett första steg se till så att det fungerar att automatiskt installera applikationen via GPO enligt videoklippet.

Om ytterligare behov finns kommer vi sedan kolla vidare på att tillhandahålla möjligheten att produktnyckel via parameter till .msi filen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2007

En slutanvändare ska inte behöva göra något för att använda din applikation allt ska kunna konfigureras vid installation.

MSI paket med installations parametrar är bra löser det mesta.

Orkar man så kan man alltid tänka på att alla kör inte klienter utan kanske har en RD/Citrix miljö

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av hengun348:

Hallå

Håller på att utveckla en applikation som kan installeras på Windows datorer. Applikationen har en .msi installationsfil.
Applikationen kommer att vara tillgänglig som en gratisversion med begränsad funktionalitet och som en premiumversion om den har aktiverats med en produktnyckel. En enstaka nyckel kommer att kunna användas på x antal datorer.

Kan jag som utvecklare av applikationen göra något för att underlätta/hjälpa t.ex. en IT-avdelning för ett företag att distribuera/installera denna applikation inom deras nätverk?

Vad jag förstått verkar det som om något som heter "Active Directory" i Windows är något som kan användas för att distribuera mjukvara inom ett nätverk.

Det verkar också finnas tredjepartsmjukvara som kan "installera remote" eller liknande.

"Active Directory" verkar kräva .msi installtionsfil vilket redan är uppfyllt.

Är det något annat jag kan göra? Tänker på t.ex. om man skulle underlätta aktiveringen med produktnyckel. Detta kanske kunde göras under installationen så inte slutanvändaren behöver göra detta.

Bygga och packa appen så att den fungerar med applikationsvirtualisering som tex. App-V:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh826068.aspx

Bygga och testa för managerade miljöer som tex. de med System Center (och liknande produkter):
https://www.microsoft.com/sv-se/cloud-platform/system-center

Bägge dessa saker underlättar mycket att distribuera ut och orkestrera appen i många större IT-miljöer.

MacOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10 Pro: Surface Pro 2 [8/512GB], iOS: iPad New/3 [32GB], iPad Mini Retina/2 [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand