Att som nybörjare skapa hemsida med användarkonton mm

Permalänk

Att som nybörjare skapa hemsida med användarkonton mm

Hej på er!

Skulle vara sjukt tacksam för all typ av hjälp ni kan bidra med.

Jag har ett projekt på gång men min bristande kunskap när det kommer till att bygga hemsidor gör att jag inte kommer framåt.

Jag behöver kunna bygga en hemsida som har följande:

- En publik del som alla har tillgång till där det finns allmän information mm
- Möjligheten för användare att bli medlemmar (Skapa sitt eget användarkonto)
- Inne på sitt användarkonto ska man kunna se unik information för denna användare (Ex: uppdatera profil, se inbetalningar, senaste köp mm)
- Objekt ska läggas upp och kunna ses från den publika delen men inte vara möjliga att köpa etc

Jag vet att jag inte är så specifik men är detta funktioner som går att skapa utan att ha någon erfarenhet? Jag har byggt hemsidor i mallbaserade tjänster tidigare men jag har ännu inte sett någon tjänst som kan erbjuda just användarkonton som är unika för varje användare. Känner ni till någon sådan tjänst eller hur ska jag gå tillväga?

Om någon känner någon som kan denna tekniken och som vi ha ett riktigt roligt projekt att arbeta med får ni gärna tipsa också

Stort tack på förhand

André Viktorsson

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andrewiktorsson:

Hej på er!

Skulle vara sjukt tacksam för all typ av hjälp ni kan bidra med.

Jag har ett projekt på gång men min bristande kunskap när det kommer till att bygga hemsidor gör att jag inte kommer framåt.

Jag behöver kunna bygga en hemsida som har följande:

- En publik del som alla har tillgång till där det finns allmän information mm
- Möjligheten för användare att bli medlemmar (Skapa sitt eget användarkonto)
- Inne på sitt användarkonto ska man kunna se unik information för denna användare (Ex: uppdatera profil, se inbetalningar, senaste köp mm)
- Objekt ska läggas upp och kunna ses från den publika delen men inte vara möjliga att köpa etc

Jag vet att jag inte är så specifik men är detta funktioner som går att skapa utan att ha någon erfarenhet? Jag har byggt hemsidor i mallbaserade tjänster tidigare men jag har ännu inte sett någon tjänst som kan erbjuda just användarkonton som är unika för varje användare. Känner ni till någon sådan tjänst eller hur ska jag gå tillväga?

Om någon känner någon som kan denna tekniken och som vi ha ett riktigt roligt projekt att arbeta med får ni gärna tipsa också

Stort tack på förhand

André Viktorsson

Kom faktiskt rätt långt när jag senast lekte med php. Gjorde ett rudimentärt login system där skriptet kollade om det fanns partiella, kompletta eller inga inloggningsuppgifter i kakor (Innehållet i kakan skulle såsmåningom bli krypterat), och hade ett login skript jag hittade online som hanterade detta lite olika.

php kan vara ett förbaskat roligt språk, så jag rekommenderar nog det för ditt ändamål. Det finns mycket färdigt man kan meka med för att lära sig och anpassa efter sina egna behov, eller så kör man något komplett färdigt som wordpress, Joomla, mambo etc.

Om det skulle vara av intresse så såg pseudoprogrammeringen ut lite så här:

index.php
- require funktion filen cookie_crumbs
- - kör cookie_crumbs();
- - - cookie_crumbs kollar om det finns användarnamn och/eller lösenord, eller inget
- - - - Finns användarnamn och lösenord så require cred_db_ver.inc för att jämföra krypterat innehåll med DB
- - - - - Finns samma detaljer i DB, så forward till huvudsidan som ligger efter inloggningsskärmen
- - - - - Finns inte användare och lösenord i DB så forward till login.php

Det fanns fler steg däremellan som utvecklades varje gång jag snurrade in mig och började om, men lite grovhugget såg det ut så.

Permalänk
Medlem

Hej! Wordpress kan lösa detta!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andrewiktorsson:

Hej på er!

Skulle vara sjukt tacksam för all typ av hjälp ni kan bidra med.

Jag har ett projekt på gång men min bristande kunskap när det kommer till att bygga hemsidor gör att jag inte kommer framåt.

Jag behöver kunna bygga en hemsida som har följande:

- En publik del som alla har tillgång till där det finns allmän information mm
- Möjligheten för användare att bli medlemmar (Skapa sitt eget användarkonto)
- Inne på sitt användarkonto ska man kunna se unik information för denna användare (Ex: uppdatera profil, se inbetalningar, senaste köp mm)
- Objekt ska läggas upp och kunna ses från den publika delen men inte vara möjliga att köpa etc

Jag vet att jag inte är så specifik men är detta funktioner som går att skapa utan att ha någon erfarenhet? Jag har byggt hemsidor i mallbaserade tjänster tidigare men jag har ännu inte sett någon tjänst som kan erbjuda just användarkonton som är unika för varje användare. Känner ni till någon sådan tjänst eller hur ska jag gå tillväga?

Om någon känner någon som kan denna tekniken och som vi ha ett riktigt roligt projekt att arbeta med får ni gärna tipsa också

Stort tack på förhand

André Viktorsson

Ska du göra detta snyggt är det ett betydligt större problem än du verkar tro. Det är problem både med att skydda dig mot spammare samt med att integrera systemet bra på sidan.

Jag gillar ett system till NodeJS som heter Passport. Med hjälp av Passport kan man förhållandevis enkelt sätta upp så att man kan logga in med olika tredjepartssystem som Facebook, Google etc samt även ett lokalt baserat system. Det är dessutom fullt möjligt att integrera med din sida och skyddar inte bara vissa sidor vilket annars är vanligt.
http://passportjs.org/

För att få mer tips hjälper det om du talar om vilka system du redan kör, vilken webserver osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för alla era svar!

Om jag säger såhär! Väldigt mycket av det ni säger förstår jag mig inte på överhuvudtaget haha. Jag är som sagt total novis på ämnet och ni kanske tänker och tror att då är det ingen idé att jag försöker vilket det kanske inte är, iallafall inte på egen hand.

Men, jag vill förverkliga mitt projekt och då behöver jag dessa möjligheter på min hemsida. T.ex Wordpress och Joomla som några av er nämner och säger att det är "färdiga paket", det innebär väll fortfarande att man måste kunna koda osv? Ni känner inte till någon liknande tjänst som har dessa "funktioner" jag nämner men där man likt Hemsida24 eller wix.com faktiskt kan få dessa funktioner utan att behöva kunna det avancerade som är bakomliggande?

Om inte detta finns och som ni förstår är jag helt ny på ämnet, går det att lära sig på egen hand inom överskådlig framtid eller borde man ta kontakt med någon webbyrå som gör detta åt mig? Känner ni isåfall till någon som är bra men billig eller som kanske t.om gör jobbet mot aktier i företaget (om personen i fråga gillar idén vill säga)

Vet att det är väldigt hafsiga frågor men uppskattar svar i den mån det är möjligt

Tusen tack

Med vänlig hälsning

André Viktorsson

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av andrewiktorsson:

Tack för alla era svar!

Om jag säger såhär! Väldigt mycket av det ni säger förstår jag mig inte på överhuvudtaget haha. Jag är som sagt total novis på ämnet och ni kanske tänker och tror att då är det ingen idé att jag försöker vilket det kanske inte är, iallafall inte på egen hand.

Men, jag vill förverkliga mitt projekt och då behöver jag dessa möjligheter på min hemsida. T.ex Wordpress och Joomla som några av er nämner och säger att det är "färdiga paket", det innebär väll fortfarande att man måste kunna koda osv? Ni känner inte till någon liknande tjänst som har dessa "funktioner" jag nämner men där man likt Hemsida24 eller wix.com faktiskt kan få dessa funktioner utan att behöva kunna det avancerade som är bakomliggande?

Om inte detta finns och som ni förstår är jag helt ny på ämnet, går det att lära sig på egen hand inom överskådlig framtid eller borde man ta kontakt med någon webbyrå som gör detta åt mig? Känner ni isåfall till någon som är bra men billig eller som kanske t.om gör jobbet mot aktier i företaget (om personen i fråga gillar idén vill säga)

Vet att det är väldigt hafsiga frågor men uppskattar svar i den mån det är möjligt

Tusen tack

Med vänlig hälsning

André Viktorsson

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag oroar mig mest för är att du nämner användarkonton, inbetalningar samt köp men att du "vill göra själv"

Om det handlar om faktiskt valuta och försäljning så anser jag att du har ett ansvar mot dina kunder att isåfall köpa en säker tjänst så att dina kunder inte sedan åker på fan för att du plockat ihop något själv.

Och om det bara är hobby/ej riktiga personuppgifter/pengar så go for it!

Man kan ju ladda ner exempelkoder och kolla hur andra sidor gör och liknande och försöka replikera och labba.

Permalänk

Jag vill alltså inte göra den biten själv utan köper gärna en lösning på det men det är därför jag menar att jag är ute efter en färdig lösning men där jag själv kan designa hemsidan men där användarkonton/betalning osv är integrerade delar i den tjänsten. Alltså ett paket som är säkert men där jag kan göra mycket utav design/utformning själv. Känner ni till någon sådan?

Eller är det på så vis att man måste köpa en tjänst av en leverantör och sedan nästa av en annan osv?

Har nämligen inte 100 k att lägga på hemsidan och därför jag vill göra det lilla jag kan på egen hand.

Mvh André

Skickades från m.sweclockers.com