Linux Mint eller Ubuntu Linux ?

Permalänk
Medlem

Linux Mint eller Ubuntu Linux ?

Som rubriken lyder vilket tycker ni är det bästa när det kommer till Linux?

Jag har helt totalt fastnat om man ska välja Ubuntu Linux eller Linux Mint ?

Med vänliga hälsningar,
Daniel (COLDYY1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av COLDYY1:

Som rubriken lyder vilket tycker ni är det bästa när det kommer till Linux?

Jag har helt totalt fastnat om man ska välja Ubuntu Linux eller Linux Mint ?

Med vänliga hälsningar,
Daniel (COLDYY1)

Jag hade nog själv valt Ubuntu, mest för att jag är mer van vid det
Annars kan jag rekommendera : http://justflipacoin.com/

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Sluta tänk, båda är samma nästan. Du kan göra allt på båda köra olika desktops på båda. Folk tänker för mycket istället för att bara köra och se hur man upplever det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Prova helt enkelt. Du kan starta OS:en från skiva eller USB utan att installera.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Hade du tänkt använda cinnamon är det ju smidigt att bara installera mint som har den som default. Vill du ha unity är ju ubuntu smidigare, vill du ha typ xfce så är ju valet svårare hade nog kört xubuntu då

Permalänk
Medlem

Om man vill avgöra vad som är "bäst" så står det inte mellan Mint och Ubuntu eftersom det är princip samma sak - båda tillhör Debian-familjen.
Jämför istället Fedora, OpenSUSE och Mint/Ubuntu/Debian. Testa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

@COLDYY1 *Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jag fick tearing på Linux Mint. och hittade inte alla program i "sök".

men på Ubuntu som jag kör nu funkar allt

Permalänk
Medlem

Kanske inte hittar i Linux mint men skalning, om man har 4K skärm, är lättare på Ubuntu. Bara gå in på skärmar och dra upp reglaget.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]