Palmer Luckey lämnar Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jo jag vet precis var du står. Jag förväntade mig faktiskt ett glädjerop från dig i kommentarerna när det är en negativ oculus nyhet.

Jag skrev till dig i förra "debatten" redan hur företag fungerar men fick inget svar. Ditt tänk är onyanserat genom att placera dem som goda eller onda. Det finns inga goda eller onda företag. Ett företags uppgift är att tjäna pengar för att överleva. På samma sätt som du måste äta mat för att överleva.
I caset med Oculus och alla problem de stötte på under utvecklingen är det oklart men inte omöjligt om vi nånsin hade fått se en Oculus Rift på marknaden, eller så hade de släppt en halvfärdig produkt och blivit överkörda av HTC/Valve som hade bra ekonomisk uppbackning. Men ja, jag tror att det var just Facebook som fick det att sticka i ögat på dig. Hade det varit Google eller någon annan "snäll" företag kanske det hade varit lite lättare för dig att svälja. Så nej jag går inte på det där med att de svek ett "community finansierad projekt".

Så du tras slutsatsen att eftersom jag inte gillar facebook så föbjuder min "ideologi" mig att ta betalt för arbete? Jag tror vi är färdiga här.

Om man har för avsikt att så småningom låta en ekonomisk jätte finansiera ens projekt tycker jag man skall vara tydlig med det från dag ett, så att eventuella bidragsgivare kan ta ställning till om de vill stödja det eller inte, då hade det inte varit några konstigheter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du tras slutsatsen att eftersom jag inte gillar facebook så föbjuder min "ideologi" mig att ta betalt för arbete? Jag tror vi är färdiga här.

Om man har för avsikt att så småningom låta en ekonomisk jätte finansiera ens projekt tycker jag man skall vara tydlig med det från dag ett, så att eventuella bidragsgivare kan ta ställning till om de vill stödja det eller inte, då hade det inte varit några konstigheter

Varför bry dig om vem som finansierar dom?

Vad är fel med detta?
Dag 1. Ha en vision. Sök finansiering.
Dag 2. Pengarna tog slut. Visionen lever kvar.
Dag 3. Sök finansiering.
Dag 4. Färdigställ produkten som kunderna har beställt. Skicka till kunderna.

Problemet de flesta entreprenörer tampas med är att det inte finns någon som finansierar deras projekt. Det innebär att vi aldrig får se deras uppfinningar nå ut till oss. I VR fallet så hade vi troligen inte haft några VR headsets idag om det inte hade varit för en vision och Oculus Rift.

Vad är problemet ärligt talat?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Varför bry dig om vem som finansierar dom?

Vad är fel med detta?
Dag 1. Ha en vision. Sök finansiering.
Dag 2. Pengarna tog slut. Visionen lever kvar.
Dag 3. Sök finansiering.
Dag 4. Färdigställ produkten som kunderna har beställt. Skicka till kunderna.

Problemet de flesta entreprenörer tampas med är att det inte finns någon som finansierar deras projekt. Det innebär att vi aldrig får se deras uppfinningar nå ut till oss. I VR fallet så hade vi troligen inte haft några VR headsets idag om det inte hade varit för en vision och Oculus Rift.

Vad är problemet ärligt talat?

Snarare såhär:

Dag 1. Ha en vision, marknadsför dig med att du inte vill finansieras av ett stort företag som knappast går med på att finansiera projektet utan att få detaljstyra det och integrera det med sin egen plattform. Sök finansiering.
Dag 2. Pengarna tog slut. Visionen lever kvar.
Dag 3. Sök finansiering, nappa på bud från ett stort företag som knappast går med på att finansiera projektet utan att få detaljstyra det och integrera det med sin egen plattform.
Dag 4. Färdigställ produkten som kunderna har beställt. Skicka till kunderna.

Felet? Det är en moralisk mismatch mellan steg 1 och steg 3.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare såhär:

Dag 1. Ha en vision, marknadsför dig med att du inte vill finansieras av ett stort företag som knappast går med på att finansiera projektet utan att få detaljstyra det och integrera det med sin egen plattform. Sök finansiering.
Dag 2. Pengarna tog slut. Visionen lever kvar.
Dag 3. Sök finansiering, nappa på bud från ett stort företag som knappast går med på att finansiera projektet utan att få detaljstyra det och integrera det med sin egen plattform.
Dag 4. Färdigställ produkten som kunderna har beställt. Skicka till kunderna.

Felet? Det är en moralisk mismatch mellan steg 1 och steg 3.

Vad är moral för dig? Vad är ett omoraliskt företag för dig? Skulle det vara skillnad om det var ett företag du har respekt för som finansierade ett uppstartsföretag?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Vad är moral för dig? Vad är ett omoraliskt företag för dig? Skulle det vara skillnad om det var ett företag du har respekt för som finansierade ett uppstartsföretag?

Nej. Oavsett vem som går in och finansierar så är det självklart att de vill ha ett finger med i spelet och kunna integrera det med sin egen produktportfölj. Det som gör mig arg i fallet Oculus är just att det som var tilltalande var att det var ett crowdfundat projekt utan sådan inblandning, och de marknadsförde det också på ett sådant sätt.

Jag tror att om de gått ut från början och sagt att de kan tänka sig finansiering från ett stort företag så hade de inte fått den uppmärksamheten, eller det startkapitalet de fick. De har alltså i min världs finansierat sin produkt genom att vilseleda och ljuga, och det gillar jag inte.

Kan vi vara överens om att det är omoraliskt att ljuga? Eller tycker du att det är en tröskel det är helt OK att gå över bara man tjänar pengar på det? Tycker du i så fall att ekonomiskt bedrägeri är OK?

Palmer Luckey är uppenbarligen en person som tycker att ändamålen (att bli miljonär så fort som möjligt) helgar medlen (att dra en vals för att ge sken av att vara ett projekt värt att stötta). Men jag är inte sådan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Oavsett vem som går in och finansierar så är det självklart att de vill ha ett finger med i spelet och kunna integrera det med sin egen produktportfölj. Det som gör mig arg i fallet Oculus är just att det som var tilltalande var att det var ett crowdfundat projekt utan sådan inblandning, och de marknadsförde det också på ett sådant sätt.

Jag tror att om de gått ut från början och sagt att de kan tänka sig finansiering från ett stort företag så hade de inte fått den uppmärksamheten, eller det startkapitalet de fick. De har alltså i min världs finansierat sin produkt genom att vilseleda och ljuga, och det gillar jag inte.

Kan vi vara överens om att det är omoraliskt att ljuga? Eller tycker du att det är en tröskel det är helt OK att gå över bara man tjänar pengar på det? Tycker du i så fall att ekonomiskt bedrägeri är OK?

Palmer Luckey är uppenbarligen en person som tycker att ändamålen (att bli miljonär så fort som möjligt) helgar medlen (att dra en vals för att ge sken av att vara ett projekt värt att stötta). Men jag är inte sådan.

Det är ingen lögn om man tar in ytterligare finanisering. För mig är det business as usual. Det hade varit en lögn om de sagt "vi lovar att inte ta in ytterligare finanisering" men sen gör det ändå. Men jag ser inte poängen med att göra det. Det likställer jag med att skjuta sig själv i foten. Man går i konkurs om pengarna tar slut.

Det hade också varit ett lögn om de crowdfundat men sen hade pillat sig i naveln tills pengarna är slut (som väldigt många andra populära crowdfundade projekt gör). Hade de inte släppt en produkt alls så hade vi diskuterat hur de stal en massa pengar från crowedfundare istället.

Visa signatur

thank you, come again