Tillbehör till cykel, hur vet jag vad som passar?

Permalänk
Medlem

Tillbehör till cykel, hur vet jag vad som passar?

Hej!

Jag älskar att cykla men kan rätt lite om cyklar, så jag söker efter lite hjälp!

Jag har tänkt köpa mig en cykel och vart rekommenderad en Crescent Atto (En hybridcykel) för mina behov. Den "nakna" cykeln erbjöds för strax under 6000 Kr, vilket jag tyckte lät som ett bra pris. Den utrustade cykeln ville sportaffären ha hela 8000 Kr för (Stänkskärmar, pakethållare och stödben...) så det kändes inte alls lika värt det. 500-900 Kr för prylarna och resten för jobbet utfört, på cirka en timme, enligt den anställde; helt vansinnigt om man frågar mig.

Nu är frågan hur/vart jag kan hitta tillbehör som passar till cykeln? Finns det något speciellt att rekommendera/undvika?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

500-900 för delarna låter inte dyrt... Men köp de löst i affären och montera själv?

Vad som passar är nog lite trial and error... Finns många olika cykelmodeller där ute!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det kan, som sagt, variera vad som passar och inte. Dels finns det olika sätt att fästa sakerna på, även om det för det mesta är ganska lika på någorlunda moderna cyklar, men sedan är det olika med olika ramstorlekar och hur mycket plats det finns mellan hjul och ram för skärmar osv.
Vilka skärmar som passar beror även på vilka däck du har, eller kanske tvärt om eg osv.
Så tyvärr finns det inget jättebra svar på frågan. Utifrån de bilder jag googlade fram lite snabbt ser det ju inte ut att vara några udda mått eller fästen på cykeln så det mesta som marknadsförs med "passar de flesta cyklar" bör funka. Skärmar som är runt 45mm (kanske upp emot 50mm) breda borde funka (säkrast att kontrollmäta, såklart) och funkar med de flesta lite lagom tjocka däck. Även vinter-/dubbdäck på 35-37mm bör funka, om du skulle få för dig att vinterpendla.
Sedan kan man fundera över om man behöver pakethållare. Jag personligen har det inte på någon av mina cyklar utan kör ryggsäck. Behöver man inte så hög lastkapacitet på den eventuella pakethållaren finns det ju både pakethållare eller väskor som man fäster på sadelstolpen. De brukar ta 5-10kg eller så och går smidigt att sätta dit eller ta bort efter behov.

Annars kan du ju, som sagt, köpa delarna och montera själv om handlaren har ett kit som de vet passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

500-900 för delarna låter inte dyrt... Men köp de löst i affären och montera själv?

Vad som passar är nog lite trial and error... Finns många olika cykelmodeller där ute!

Nej, priset för delarna var helt Ok. Jag hade dock inte lust att betala 1000 i timmen för arbetet. Jag ska så klart höra mig för i butiken om det, men ville fråga om det fanns något bra ställe på nätet, med.

Skrivet av dumbo:

Det kan, som sagt, variera vad som passar och inte. Dels finns det olika sätt att fästa sakerna på, även om det för det mesta är ganska lika på någorlunda moderna cyklar, men sedan är det olika med olika ramstorlekar och hur mycket plats det finns mellan hjul och ram för skärmar osv.
Vilka skärmar som passar beror även på vilka däck du har, eller kanske tvärt om eg osv.
Så tyvärr finns det inget jättebra svar på frågan. Utifrån de bilder jag googlade fram lite snabbt ser det ju inte ut att vara några udda mått eller fästen på cykeln så det mesta som marknadsförs med "passar de flesta cyklar" bör funka. Skärmar som är runt 45mm (kanske upp emot 50mm) breda borde funka (säkrast att kontrollmäta, såklart) och funkar med de flesta lite lagom tjocka däck. Även vinter-/dubbdäck på 35-37mm bör funka, om du skulle få för dig att vinterpendla.
Sedan kan man fundera över om man behöver pakethållare. Jag personligen har det inte på någon av mina cyklar utan kör ryggsäck. Behöver man inte så hög lastkapacitet på den eventuella pakethållaren finns det ju både pakethållare eller väskor som man fäster på sadelstolpen. De brukar ta 5-10kg eller så och går smidigt att sätta dit eller ta bort efter behov.

Annars kan du ju, som sagt, köpa delarna och montera själv om handlaren har ett kit som de vet passar.

Tack för en bra kommentar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu är frågan hur/vart jag kan hitta tillbehör som passar till cykeln? Finns det något speciellt att rekommendera/undvika?

Behöver du pakethållare?

Själv kör jag med plastskärmar (anpassade för MTB) som jag fäst med buntband på min hybrid. Vill inte ha onödig vikt på cykeln och strippade allt jag kunde

Kollar upp vad exempelvis CykelCity eller Cykloteket säljer och köp det sedan billigare på exempelvis Biltema eller Clas Ohlson.

Cykelstöd borde för övrigt förbjudas, då det är som att be om att få cykeln stulen. Lås alltid fast cykeln i ett fast föremål med minst två godkända bygellås istället.

Här är min pendarmaskin (billigare än sommarkortet för SL):

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

men ville fråga om det fanns något bra ställe på nätet, med.

Det finns bra ställen på nätet. IMO så är utbudet betydligt större (och priserna ofta en hel del lägre) från butikerna ute i europa. Jag har köpt en del grejer (även kompletta cyklar) från

wiggle.com
chainreactioncycles.com
bike-discount.de
bike24.com
evanscycles.com

(Jag har säkert glömt någon.)

Smågrejer som inte är så bråttom med kan man beställa på ebay, aliexpress eller dealextreme eller liknande med.

Det är ju om man behöver skicka tillbaka något som det kan bli jobbigare och det varierar mellan butikerna vad de har för villkor, så det kan vara bra att läsa först.
Jag skickade tillbaka ett par skor som inte passade till wiggle och det gick smärtfritt och de fixade returfrakten. En cykel jag beställde från Evans hade fått skador i transporten men de fixade returfrakten utan problem och speditören kom och hämtade paktet hemma hos mig.

I sverige är väl en av de största cykelkraft.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Cykelstöd borde för övrigt förbjudas, då det är som att be om att få cykeln stulen. Lås alltid fast cykeln i ett fast föremål med minst två godkända bygellås istället.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Det är inte alltid det går enkelt att luta cykeln mot det man låser fast den i utan att skada lacken på cykeln tex. Många cykelparkeringsstolpar är lägre än sadeln sitter tex.
Vill man inte ha onödig vikt när man är ute och rullar på landsvägen eller liknande finns ju tex Upstand (eller någon av de kinesiska kopiorna)

Personligen använder jag ett godkänt lås för ramen och, om cykeln ska stå längre än en liten stund, även en vajer genom hjulen. Det kan ju, ur stöldperspektiv, även vara bra att byta snabbfästena som ofta sitter på sadel och hjul från fabrik, till sådana man behvöer verktyg för att lossa. Finns ju mer avancerade saker, som Hexlox åxå, om man är på det humöret.

Ang. lås har ju Biltema billiga lås som är godkända. Jag tycker dock att det är smidigt att ha ett lås med lite större diameter som går att få runt lite större stolpar eller andra saker som inte funkar med ett bygellås eller Biltemas "ihopfällbara" lås.
Just nu använder jag ett Abus Bordo 6500. Det är väldigt kompakt när det är ihopfällt och är enkelt att fästa på cykeln, till skillnad från kättingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Behöver du pakethållare?

Själv kör jag med plastskärmar (anpassade för MTB) som jag fäst med buntband på min hybrid. Vill inte ha onödig vikt på cykeln och strippade allt jag kunde

Kollar upp vad exempelvis CykelCity eller Cykloteket säljer och köp det sedan billigare på exempelvis Biltema eller Clas Ohlson.

Cykelstöd borde för övrigt förbjudas, då det är som att be om att få cykeln stulen. Lås alltid fast cykeln i ett fast föremål med minst två godkända bygellås istället.

Här är min pendarmaskin (billigare än sommarkortet för SL):
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e15/11376295_931024633626759_2091357093_n.jpg

Har haft cykel länge och saknat pakethållare många gånger på den senaste som jag hade.

Nu bor jag långt ifrån någon stad, och parkerar ofta cykeln hemma eller hos släktingar, samtliga som bor i villor. Minimal stöldrisk och stöd är ett krav då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, priset för delarna var helt Ok. Jag hade dock inte lust att betala 1000 i timmen för arbetet. Jag ska så klart höra mig för i butiken om det, men ville fråga om det fanns något bra ställe på nätet, med.

Tack för en bra kommentar!

Jag kan även rekommendera Cykelkraft.se. Jag köpte min Nishiki där för lite över ett år sedan. Alla tillbehör man lägger till monteras på cykeln innan leverans (det enda jag behövde göra var att räta upp styret och ställa in sadelhöjd). De har även väldigt konkurrenskraftiga priser, speciellt på fjolårsmodellerna (tror dock att det börjar bli ont om vissa ramstorlekar). Just nu verkar det ingå ett bra och godkänt bygellås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Det är inte alltid det går enkelt att luta cykeln mot det man låser fast den i utan att skada lacken på cykeln tex.

Jag löste det genom att fästa svart vävtejp på utsatta delar av ramen När man slåss om/vid cykelställ i Stockholm, så är skador från stolpar det minsta man oroar sig för. Cykelslakt ser jag även dagligen här och tror inte att specialskruvar avskräcker det minsta.

Efter att ha fått en låst cykel stulen i en låst källare i ett låst förråd, där tjuven först tog sig in via ett närliggande förråd, så har jag nog blivit lite väl försiktig. Har försökt förklara för min sambo att det är helt normalt att ha en nedmonterad mountainbike under sängen

Borde kanske inse att jag inte är helt normal..?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag håller just nu på att klä på en hybrid för att få den till en lätt långfärdscykel och det viktigaste är att man kollar om och var det finns fästpunkter för tillbehör på cykeln.
Så >>

Som du ser så är pakethållaren specifik men det verkar finnas fästen nere på ramen där skärmstagen sitter,
Fram så är skärmfästet inte rakt utan nedvinklat, troligen för att inte slå i bromsen, även pakethållaren kan slå i bromsen men det finns de som är gjorda för skivbromsar.

Jag håller på så här, observera att fästpunkterna skiljer och framskärmen är inte heller inpassad, jag har mina fästen på gaffelns insida.
Du kan se att pakethållaren bygger ut på bredden med inbyggda distanser, jag har även fäst skärmen i pakethållaren för att kunna korta stagen vilket halverar vikten, stagen är nog 3 ggr så tunga som skärmen är.

Det år också viktigt att välja rätt skärmbredd och det får du mäta, jag tog en "bred" skärm 35mm den passade perfekt bak men blev något för bred fram och det visste jag om men trodde att det skulle gå att montera den perfekt efter lite moddning men jag funderar på att byta till 30mm fram ändå för att få det perfekt eftersom det blev vibrationer i skärmen.
Här är skärmfästet vid vevpartiet där du ser att 35 mm passar perfekt, det syns också att det är omöjligt att montera ett stöd där, denna ramen har stödfäste bak (det ovala hålet som syns på bilden)

Moddad infästning av skärmstagen bak, både stabilare och mycket lättare.

Eftersom det handlar om att bygga en långpendlare/touringcykel så är det självklart dynamobelysning på gång eftersom batterier tar slut och de är inte heller pålitliga nog på vintern.
Framlampan på bilden är en B&M IQ-X och bak blir det troligen en Spanninga Lineo eller kanske Solo, Spanninga har köpt Philips cykellampstillverkning och har börjat tillverka Saferide igen och Axendo serien har samma överlägsna optik som Saferide hade, det är bara lite ändrad design på lamphusets utsida.

Skärmarna är Curana C-lite, pakethållaren är en Topeak Super tourist DX disc.
Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken typ av dynamohjul jag ska ha utan jag velar fortfarande mellan Shutter Precision och Shimano, SON är så dyra att de är nästan ointressanta och de är inte nödvändigt vis bättre än Shutter Precision.
http://www.bumm.de/de/
http://www.spanninga.com/
http://www.curana.com/
https://www.topeak.com/global/en/
http://www.sp-dynamo.com/
http://www.nabendynamo.de/english/
Shimano finns överallt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag löste det genom att fästa svart vävtejp på utsatta delar av ramen När man slåss om/vid cykelställ i Stockholm, så är skador från stolpar det minsta man oroar sig för. Cykelslakt ser jag även dagligen här och tror inte att specialskruvar avskräcker det minsta.

Efter att ha fått en låst cykel stulen i en låst källare i ett låst förråd, där tjuven först tog sig in via ett närliggande förråd, så har jag nog blivit lite väl försiktig. Har försökt förklara för min sambo att det är helt normalt att ha en nedmonterad mountainbike under sängen

Borde kanske inse att jag inte är helt normal..?

Det är klart att man kanske inte kan räkna med att undvika lackskador på en pendlings-/brukshoj, men jag är i regel ganska rädd om mina grejer och unvidker det gärna så gott jag kan. Hur som helst tycker jag det är smidigt med stöd på cykeln ibland.

Om någon verkligen VILL stjäla en cykel, eller delar, så finns det ju inte mycket som hjälper. I princip gäller det ju att det ska vara svårare att stjäla ens cykel än det är att stjäla den som står bredvid.
Sedan är det ju många gånger så att tillfället gör tjuven. Har man ställt en cykel med hyfsade hjul som är fastsatta med snabbkopplingar så är det ju enkelt att bara ta med hjulen på ren ingivelse, även om man inte skulle ha en insexnyckel i fickan.
Måste man ha nyckel blir det ju lite svåare och måste man har en specialnyckel blir det ju ännu lite krångligare.
Är det någon som är målmedveten och är ute efter att stjäla cyklar så har man såklart både såklart både olika nycklar och kanske en batteridriven vinkelslip med sig och då står ju inte ens de bästa cykellåsen emot mer än någon minut.

Jag har åxå cyklarna i lägenheten. Finns inget bra förråd där jag bor. Jag har en ganska förstående sambo dock.