Permalänk
Medlem

Problem med överklockingsfel

Hejsan SweClockers!

Nu är det så att ett problem som jag haft rätt så länge har börjat bli värre och jobbigare. Det är så här att lite då och då när jag startat datorn så har det kommit ett meddelande som lyder: "Previous Overclock settings have failed"
Jag kanske har fel men det är något i den stilen och är rätt så säker på att många vet vad jag pratar om.
Problemet är att jag inte har överklockat eller gjort något med min PC, har lämnat allting på default. Dem senaste månaderna när jag fått detta problemet så har jag tryckt på ALT+L som jag gjort innan och gått tillbaka till "previous settings that worked" och sen har datorn bara startat om och funkat igen. Nu så blir det att datorn stängs av och sätts på igen men sen så står det att jag får in någon signal från skärmen, och sen så tar det ett par försök innan datorn startar som vanligt. Så jag undrar bara hur det går att fixa detta problem?

Tack på förhand!

Specs om det behövs:
Operativsystem: Windows 10 Home.
Processor: Intel Core i5 4400
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI
Minne: 8GB
Grafikkort: Gigabyte G1 GTX 970

Permalänk

Prova att fabriksåterställa bios/UEFI antingen i det eller så plockar du ur batteriet i några sekunder och stoppar tillbaka (datorn ska då vara avstängd och urkopplad ur vägg)
Batteriet kan se ut på lite olika vis men är inget avancerat att göra https://www.google.se/search?q=Cmos+battery&client=opera&sour...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Prova att fabriksåterställa bios/UEFI antingen i det eller så plockar du ur batteriet i några sekunder och stoppar tillbaka (datorn ska då vara avstängd och urkopplad ur vägg)
Batteriet kan se ut på lite olika vis men är inget avancerat att göra https://www.google.se/search?q=Cmos+battery&client=opera&sour...

Har inte riktigt hållt på med datorn så mycket så är inte så säker på det här med att pilla med saker på moderkortet. Det här med att resetta Bios hur gör jag det?

Permalänk
Skrivet av dmFT:

Har inte riktigt hållt på med datorn så mycket så är inte så säker på det här med att pilla med saker på moderkortet. Det här med att resetta Bios hur gör jag det?

Är lite olika beroende på vad du har för moderkort. Men oftast går du in i bios och sedan väljer du att gå ur och då kan du typ välja "gå ur utan att spara ändringar" "gå ur och spara ändringar" och "gå ur och återställ till standardinställningar"
För att komma in i bios brukar man trycka på Esc f2 f10 eller del under uppstart innan operativsystemet börjar ladda. Varierar även det beroende på moderkort.
Ibland finns det även en knapp på själva moderkortet som återställer till standard.

Skriv gärna exakt moderkorts modell så kan säkert någon med den modellen guida dig

Sedan kan du även kika på temperaturer osv så det inte är överhettningsrelaterat. Är de höga så kan det bero på att kylaren lossnat lite (inte ovanligt med intels original montering om man missar att trycka i de ordentligt ) eller det är dammigt i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är lite olika beroende på vad du har för moderkort. Men oftast går du in i bios och sedan väljer du att gå ur och då kan du typ välja "gå ur utan att spara ändringar" "gå ur och spara ändringar" och "gå ur och återställ till standardinställningar"
För att komma in i bios brukar man trycka på Esc f2 f10 eller del under uppstart innan operativsystemet börjar ladda. Varierar även det beroende på moderkort.
Ibland finns det även en knapp på själva moderkortet som återställer till standard.

Skriv gärna exakt moderkorts modell så kan säkert någon med den modellen guida dig

Sedan kan du även kika på temperaturer osv så det inte är överhettningsrelaterat. Är de höga så kan det bero på att kylaren lossnat lite (inte ovanligt med intels original montering om man missar att trycka i de ordentligt ) eller det är dammigt i datorn.

Överhettningsrelaterat är det nog inte. Brukar städa datorn rätt så ofta så har inte damm i datorn och temperaturerna är okej när jag spelar.
Exakt modell för moderkortet är MSI Z97-S02.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Överhettningsrelaterat är det nog inte. Brukar städa datorn rätt så ofta så har inte damm i datorn och temperaturerna är okej när jag spelar.
Exakt modell för moderkortet är MSI Z97-S02.

Dammsuger du bort dammet?
Men som sagts tidigare googla hur man "clear cmos"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Dammsuger du bort dammet?
Men som sagts tidigare googla hur man "clear cmos"

Nej dammsuger inte bort dammet, använder antingen kompressor eller tryckluft. Men just nu är jag inne i Bios och hittar ingenstans där det står Reset to default eller nåt i den stilen.

Finns bild här under:
http://imgur.com/a/sEbo8

Kan det vara Optimized Defaults?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Nej dammsuger inte bort dammet, använder antingen kompressor eller tryckluft. Men just nu är jag inne i Bios och hittar ingenstans där det står Reset to default eller nåt i den stilen.

Finns bild här under:
http://imgur.com/a/sEbo8

Kan det vara Optimized Defaults?

Hittade "Restore Defaults" och när jag trycker på den så kommer det upp "Load optimized defaults?" så jag antar att det är det väl?

Permalänk
Skrivet av dmFT:

Hittade "Restore Defaults" och när jag trycker på den så kommer det upp "Load optimized defaults?" så jag antar att det är det väl?

Ja det bör vara rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det bör vara rätt.

Resettade och startade om så gick datorn igång utan problem så får hoppas på att problemet inte dyker upp mer. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Nej dammsuger inte bort dammet, använder antingen kompressor eller tryckluft. Men just nu är jag inne i Bios och hittar ingenstans där det står Reset to default eller nåt i den stilen.

Finns bild här under:
http://imgur.com/a/sEbo8

Kan det vara Optimized Defaults?

Var bara tvungen att fråga Förlåt
På ditt modderkort finns två pinnar som man kan kortsluta för att resetta CMOS.
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Var bara tvungen att fråga Förlåt
På ditt modderkort finns två pinnar som man kan kortsluta för att resetta CMOS.
Vad har du för moderkort?

Har ett MSI Z97-S02. Har testat att resetta alla settings till default så får se nu nästa gång jag startar datorn om problemet fortfarande kvarstår eller om det löst sig.

Permalänk
Medlem

Here you go

free photo hosting

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Och du borde även kolla upp om du kan uppdatera ditt bios

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White