Permalänk
Medlem

Ny datorstol

Hejsan ska köpa mig en ny datorstol då min gamla börjar bli nedsutten och gör så jag får ont i ryggen. Jag är en ganska stor kille på 195 cm och har stor rumpa med stora lår.

Har funderat lite vad jag ska köpa har testa suttit i en maxnomic esl 2.0 pro och gillade den skarpt men vet itne om det är värt att lägga 4000 på en sådan stol.-

kom gärna med vad ni gilla eller om ni har nått tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizze24:

Hejsan ska köpa mig en ny datorstol då min gamla börjar bli nedsutten och gör så jag får ont i ryggen. Jag är en ganska stor kille på 195 cm och har stor rumpa med stora lår.

Har funderat lite vad jag ska köpa har testa suttit i en maxnomic esl 2.0 pro och gillade den skarpt men vet itne om det är värt att lägga 4000 på en sådan stol.-

kom gärna med vad ni gilla eller om ni har nått tips

är 201cm o väger ca 115-120 kg o äger denna : https://www.maxgaming.se/king-series/dxracer/king-gaming-chai...

väldigt nöjd.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

är i samma storlek nästan 2m, 100+kg, kör med en dx racer king series, är super nöjd

edit: såg att herren över mig hann före ;P

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

kan bara säga att jag är mycket nöjd med min maxnomic-stol. Jag var ute efter en som inte kändes så "plastig" som dxracer eller ser ut som en framtidsstol.....

Permalänk
Medlem

Jag köpte förut en DxRacer-stol för 4000 sek. Var otroligt missnöjd, men kunde inte hävda att stolen var så att den var aktuell för reklamation. Nu har jag en kontorsstol från Kinnarps och är hur nöjd som helst. Det kostar mycket men man får verkligen vad man betalar för. Om du har minsta möjlighet bör du definitivt investera i dig själv dels för en trevlig och ergonomisk tid i stolen men även för att så långt det är möjligt minimera framtida ryggbesvär.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte hur folk kan rekommendera en DXRacer. Visst den är snygg men bekväm nej och armstöd som känns som nåt från rusta. Har haft min DXRacer King Series i över ett år och fattar inte vad folk gillar med skiten. Är det kuddarna? I så fall kan man ta vilken stol man vill och lägga dit en svank och nackkudde.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kolla upp Kinnarps kontorsstolar haft på Jobbet ger bra stöd för ryggen och är bekväma med bra armstöd.
Brukar finnas ute begagnade om du inte är redo att lägga ut på en sprillans.
undvik "markus" från ikea
En bra stol är en bra investering med tanke på att du i princip investerar i din rygg

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Köpte min Kinnarps för 10-15 år sen. Bästa "datorköpet" nånsin.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

Kolla upp Kinnarps kontorsstolar haft på Jobbet ger bra stöd för ryggen och är bekväma med bra armstöd.
Brukar finnas ute begagnade om du inte är redo att lägga ut på en sprillans.
undvik "markus" från ikea
En bra stol är en bra investering med tanke på att du i princip investerar i din rygg

Vad är problemet med markus?

Permalänk

Jag sällar mig till kören om att skaffa en riktig kontorsstol alá Kinnarps/HÅG. Har de senaste ~10åren lyckats få tag på bättre begagnade exemplar och nu senast en HÅG Capisco som ska va riktigt bra för ryggbesvär. Har inte hunnit använda den så mycket för att säga att den fungerar, men den känns bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckades även jag få tag på en riktig stol dvs kinnarps 8000 via en utförsäljning. Håller med om att det är skillnad på stol och stol. Vissa ser bra ut och kostar skjortan genom att säljas som en "gamingstol". Vissa stolar kostar skjortan endast pga att det är bra saker helt enkelt. Företag som kinnarps jobbar inte med "gaming" utan stolar som är gjorda för att fungera.

Visst är min inte lika häftig som en gamingstol men grymt mycket skönare....

Kolla http://www.soeco.se/

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Har skrivit om detta tidigare, så jag hänvisar bara till ett annat inlägg jag skrivit
Kinnarps kontorsstol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@aaaaaaaaaa: Jag hade en Markus i 5 år och var nöjd med den. Sen köpte jag en gaming stol och nu undrar jag hur jag kunde stå ut med Markus under så lång tid.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har du möjligheten så prova dig runt. Säkerligen har du nån kontorsfirma där i byn som du kan låna lite sittning.

Permalänk
Medlem

Snacka om Kinnarps maffia på sweclockers :p.

De är säkert okay förvisso. Det finns "gamingstolar" som är okay men har svårt med axelstöden de ska helt enkelt inte finnas där blir för ergonomiskt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag måste faktiskt ansluta mig till "Kinnarps-maffian". Jag har provat en hel del stolar genom åren men den stolen som jag är mest nöjd med är absolut min nuvarande Kinnarps. De kostar en hel del, speciellt om man köper en ny.

Men om man spenderar en stor del av dagen i stolen så är det värt att investera i en stol som är både bekväm och bra för kroppen. Dessutom, som tidigare personer påpekat, så är det en stol som håller väldigt länge just på grund av att de håller riktigt hög kvalité. Jag köpte min stol för runt 4000 kronor, det var ett företag som gjort en felbeställning och butiken sålde därför några stolar till lägre pris. Nypriset var runt 7500 kr.

Det ska tilläggas att jag inte testat de nya "gaming-stolarna" á rallystolsmodell, så jag uttalar mig inte huruvida de är prisvärda eller inte, utan överlåter det till någon annan.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad är problemet med markus?

Nu kan ju såklart detta vara extremt individuellt Men jag utgår även från att TS är 195 cm

Jag är 187 @ ca 85kg för mig så började Markus glappa redan efter några månader inte jätte mycket men märkvärt.
Armstöden gav aldrig något riktigt stöd under armarna då de är något låga och ej justerbara.de känns även något brett placerade.
Man kom på sig själv att sitta lutandes mot en av dom.
inget vidare ryggstöd och man sjönk ner väldigt lätt i något typ av potatissäcksställning.

Markus hade varit betydligt bättre med justerbara armstöd och svankstöd. stadigare sits. höj och sänkbart nackstöd.

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Hedersmedlem

@Gizze24: Jag är ytterligare en i Kinnarps-maffia. Köpte en Kinnarps 8000 för några månader sedan efter att ha använd en på jobbet i flera år. En ny kostar dock runt 6-7000 kr privat så vill du inte lägga ut så mycket så pengar skulle jag nog försöka hitta en begagnad. Har sett de för 1500-2000 kr ibland på Blocket.

Nu är det mycket möjligt att det var försäljarsnack, men kvinnan jag pratade med när jag köpte stolen sa att Västerbottens Läns Landsting hade köpt massor med nya sittdynor till deras 15 år gamla Kinnarps-stolar. Det betyder att stolarna fortfarande var i bra skick, bara sittdynorna som var nötta. Reservdelar är därför fortfarande lätt att få tag på även till gamla stolar.

Skrivet av Joel_Sthlm:

Nu kan ju såklart detta vara extremt individuellt Men jag utgår även från att TS är 195 cm

Jag är 187 @ ca 85kg för mig så började Markus glappa redan efter några månader inte jätte mycket men märkvärt.
Armstöden gav aldrig något riktigt stöd under armarna då de är något låga och ej justerbara.de känns även något brett placerade.
Man kom på sig själv att sitta lutandes mot en av dom.
inget vidare ryggstöd och man sjönk ner väldigt lätt i något typ av potatissäcksställning.

Markus hade varit betydligt bättre med justerbara armstöd och svankstöd. stadigare sits. höj och sänkbart nackstöd.

Precis min erfarenhet också. Sittdynan började glappa, blev lite sned, samt att cylindern alltid sjönk ner till ett mellanläge efter 1-2 dagar även om man ställt in den på en högre nivå. 193 cm 80kg för referens.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för alla svar och allas tankar. Ska verkligen kolla upp kinnarps 8000 serie. Den har många snacka gott om

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag sällar mig till kören om att skaffa en riktig kontorsstol alá Kinnarps/HÅG. Har de senaste ~10åren lyckats få tag på bättre begagnade exemplar och nu senast en HÅG Capisco som ska va riktigt bra för ryggbesvär. Har inte hunnit använda den så mycket för att säga att den fungerar, men den känns bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Var Capiscon så bra som du hoppats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var Capiscon så bra som du hoppats?

Använder en Håg Capisco på arbetsplatsen och den är helt underbar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av improwise:

Var Capiscon så bra som du hoppats?

Jag kan inte säga att jag mår bättre i ryggen, men när jag sitter ner på den så får jag inte mer ont iallafall. Jag känner sig mer fokuserad när jag sitter på den. Jag hade dock hoppats att det skulle fungera att sitta bakåfram och spela quake, men jag tror det beror mer på att mitt skrivbord inte va i rätt höjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag avråder också från Markus. Fick själv ryggbesvär av den stolen, bytte sedan till en begagnad Kinnarps och jag rekommenderar också den stolen varmt.

Permalänk
Medlem

Själv är man fett sugen på köpa DXRacer KING K06-NW men vore nice och få testa den och finns inga butiker i närheten av mig som har dessa som exemplar kunna testa.

Den verka ha rätt längd för mig, och ganska hög vikt är alltid bra när man både folk som bruka sätta sig i ens knän när man sitter vid datorn vilket ökar vikt pressen och Ikeas grejer bruka ju bara bli ramsnea som om stolarna har varit med i en trafikolycka, och spendera 1000-1500:- var 3-6 månad för de håller på bli snea så är det ju värt och lägga på en slant som får en stol som håller för 2 personer samtidigt.

Permalänk
Medlem

191 cm 105kg, kör med Noblechairs EPIC (äkta läder). Testade flertalet DXracer stolar(Iron, King, Sentinel) men ingen av dem var i nivå med komforten på Noblechairs EPIC. Rekommenderar den starkt!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Förstår ärligt talat inte hur folk kan rekommendera en DXRacer. Visst den är snygg men bekväm nej och armstöd som känns som nåt från rusta. Har haft min DXRacer King Series i över ett år och fattar inte vad folk gillar med skiten. Är det kuddarna? I så fall kan man ta vilken stol man vill och lägga dit en svank och nackkudde.

Folk gillar dom enbart för att den ser ball ut och kallas gaming stol.
Lite som RGB. Neon etc var ballt för 15 år sedan tillsammans med en plexi sida. Sen mognade den generationen och tyst och stilrent kom. Nu är vi back in time igen med futuristiska maskiner som ska lysa och synas.

Kalla mig gammal och grå för det är jag nog:) Ont så kör jag kinnarps och är grymt nöjd.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag letade också nyligen efter en ny stol då min gamla gav upp...

Köpte först hem en DXRacer King och det kändes inte rätt någon gång. Den var så äckligt plastig och billig i konstruktionen att jag monterade ner den redan innan jag blev klar med montering. Gillade aldrig designen heller, även om jag valde en variant som var avskalad. En sådan stol ska inte kosta mer än 1000 kr.

Köpte mig istället en VERTAGEAR Triigger Line 275 och är väldigt nöjd.
https://www.vertagear.com/products/gaming-series-triigger-line-275-gaming-chair

Först och främst så är den jäkligt snygg, även om den säljs som en gamingstol skulle jag kunna använda den enbart som en kontorsstol. Sen är den väldigt bra för hållningen, man sitter rakt och har bra svankstöd, meshen i ryggen följer dina rörelser och anpassas på så sätt efter din kropp. Sen kostar den ju en del, men med 10 års garanti känns det som en väldigt billig stol.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Köp en riktig kontorsstol, Kinnarps eller ngt. Beror ju helt på budget iofs.

Kostar ju men är garanterat värt det i längden tror jag nog allt. "gaming" stolar säljer ju på sin design, känns ju enligt mig sekundärt iaf.

Har själv ngn sketen Jyskstol jag ska ersätta med ngt från BE-GE faktiskt. Jobbar där så kan nog få lite rabatt. En BE-GE 852 24h lutar det åt svindyr men med rabatt kanske det blir "ok "iaf :-P. Får se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Kontorsstol

I förra veckan köpte jag en kontorsstol (Stirling) i skinn för 3995:- plus moms hos AJ Produkter AB. Butiken ligger vägg i vägg med Kinnarps i Sickla.

Jag blev jättenöjd.

https://s26.postimg.cc/aw3rvlx6h/Sk_rmavbild_2018-04-24_kl._1...

Böt länk