Får inte igång det grafiska gränssnittet. Debian 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2013

Får inte igång det grafiska gränssnittet. Debian 8

Hej,

Jag får inte igång det grafiska gränssnittet på min Debian 8 dator utan det är en svart skärm med en pil.

Såhär ser det ut när jag skriver "startx" BILD

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Fluppzy:

Hej,

Jag får inte igång det grafiska gränssnittet på min Debian 8 dator utan det är en svart skärm med en pil.

Hur ser din xorg-logg ut?

Hittade lite

https://forums.gentoo.org/viewtopic-t-447805-highlight-xkeybo...

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Med pil, menar du muspekare? I så fall har ju Xorg startat, så problemet är i så fall med vilket gränssnitt det är du försöker starta. Eftersom du kör startx, hur ser din .xinitrc ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Fluppzy:

Hej,

Du ska inte behöva köra "startx". Du ska komma automatiskt till en inloggningshanterare. Jag undrar om du råkat hoppa över installation av grafiskt gränssnitt (Desktop-environment). Tror det är Gnome som installeras som standard.

Du får återkomma med mer information för att man ska våga svara med en lösning. Är det en nyinstallation av Debian, vilket grafikkort kör du, osv.

Edit: När jag kollar noggrannare så ser jag att du försöker starta ditt "grafiska gränssnitt" som root. Tror inte det stöds som standard att göra det. Pröva att starta som din användare istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av perost:

Med pil, menar du muspekare? I så fall har ju Xorg startat, så problemet är i så fall med vilket gränssnitt det är du försöker starta. Eftersom du kör startx, hur ser din .xinitrc ut?

Skrivet av Defcon:

Du ska inte behöva köra "startx". Du ska komma automatiskt till en inloggningshanterare. Jag undrar om du råkat hoppa över installation av grafiskt gränssnitt (Desktop-environment). Tror det är Gnome som installeras som standard.

Du får återkomma med mer information för att man ska våga svara med en lösning. Är det en nyinstallation av Debian, vilket grafikkort kör du, osv.

Edit: När jag kollar noggrannare så ser jag att du försöker starta ditt "grafiska gränssnitt" som root. Tror inte det stöds som standard att göra det. Pröva att starta som din användare istället.

Datorn som jag kör Debian 8 står i hallen som jag endast har en stömkabel i samt nätverkskabel. Brukade styra den via putty och teamviewer. Men när man startar datorn utan skärm i så startar inte det grafiska gränssnittet av sig själv utan jag brukade få göra det via putty men nu har jag varit igång och grejat så det funkar inte längre och jag är inte så värst kunning inom Linux.

Om någon vill hjälpa mig via skype eller så får ni skriva PM, uppskattas verkligen

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980