Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Köpa ny skärm nu eller vänta?

Har länge varit sugen på att skaffa en 1440p skärm med g-sync, men varje gång jag varit nära att klicka hem en så for tankarna till allt negativt man läst om dessa skärmar. (QC, skärmlotto, BLB)
Finns det något kommande alternativ, eller är det bara att ta tummen ur och hoppas på det bästa?
Och i såna fall, ska man köra på Asus eller Acer?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ullus: Det finns fel på alla skärmar och det handlar bara om att leta tillräckligt noga. När det gäller de här gamingskärmarna, som är väldigt populära, har det blivit ganska stor spinn runt dåliga paneler. Så det postas mycket överexponerade bilder från felaktigt inställda skärmar som förstärker intrycken av kantblödningar etc. Men det är också en kräsnare kundkrets som letar efter felen, postar på forum, varpå andra som är lika intresserade läser om problemen och letar extra noga efter felen på sina egna skärmar. Så spinner det runt.

Har du verklig otur i lotteriet, reklamera. Så länge du låter bli att stenhårt leta efter alla tänktbara fel kommer du troligtvis bli väldigt nöjd och fundera vad alla detta surr egentligen handlade om. Tänk på alla som köper betydligt sämre skärmar och är hur nöjda som helst.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Detta är min egen syn på saker och ting. Men jag anser att det inte är värt med 1440p. Det är en stepping stone för 1080p att gå till 4k. Det är varken eller och det är inte värt den priskostnaden för den lilla skillnad till 1080p. Men som sagt är detta min åsikt om 1440p. Jag skulle vänta tills 4k blir lite mer prisvänligt och mainstream.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

^ vet inte vad han snackar om 1440p är verkligen värt det och så mycket mer lättdrivet än 4k vilket kommer ta flera år innan det går att köra de mest krävande spelen på ultra 100+fps. Tex i The Division så sjönk det ner till 50fps med mitt gtx1080 på ultra 1440p vilket är horribelt när man är van med 100+fps på 144hz skärm. Sänkte till High så gick de lite bättre.
1440p är skillnad mot 1080p också, både pixelmässigt och hur stor skärm man kan ha utan att de blir fult

Skickades från m.sweclockers.com

GTX1080 - i7 7700k - 16GB G.Skill 3733mhz - Noctua NH-D15
2x Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - Acer XB271HU
Razer Deathadder 2013 - Logitech G410 - Sennheiser GSP 350

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Är lite i samma läge, funderar på ~27" 1440p skärm med 144+ Hz, men är inte så taggad på att behöva strula med returer. Skärmarna som finns ute just nu är ju heller inte purfärska direkt, så ligger nog lite lågt tills "next gen", när nu det blir.

4k känns inte så intressant för min del, alldeles för tungdrivet och begränsat till 60 Hz (?) än så länge.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det som framför allt talar om 2560x1440-skärmar idag och ett par år framåt är att kvaliteten, även på TN-gamingpanelerna, är märkbart bättre än den vanliga 1920x1080-gamingskärmen. De här skärmarna kommer framöver sannolikt fylla den roll 1920x1080-skärmarna har idag, alltså som instegsmodell och budgetgaming. Förmodligen också göra det i flera år framöver.

2560x1440 är på sätt och viss ett lite udda steg i utvecklingen. 4K är så klart nästa steg men den upplösningen finns redan nu både som high-endskärm och absoluta budgetskrapet. 2560x1440 är ett steg som intressant nog har hoppats över för lågbudgettillverkning.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tackar så mycket för svaren, blir att lägga en beställning och hålla tummarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby, Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Zarkov2:

Är lite i samma läge, funderar på ~27" 1440p skärm med 144+ Hz, men är inte så taggad på att behöva strula med returer. Skärmarna som finns ute just nu är ju heller inte purfärska direkt, så ligger nog lite lågt tills "next gen", när nu det blir.

4k känns inte så intressant för min del, alldeles för tungdrivet och begränsat till 60 Hz (?) än så länge.

Man kan alltid vänta, det finns alltid något nytt runt hörnet. Saken är att dessa (iaf Asusen som jag själv äger) är väldigt bra, och kommer inte att bli sämre om något nytt kommer ut. Jag är inte superinsatt på panel-sidan, men jag tror inte det finns något inom snar framtid som gör det värt att vänta.

Jag tror också att det är väldigt många som är nöjda med skärmarna, men dessa hörs inte lika mycket.

1440p är gudomligt att arbeta/spela med jämför med 1080p och 4k. Och G-syns är riktigt bra saker.

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15