Forumdelen sponsras av

32" 60hz IPS eller 24" 144hz freesync till Nvidia-kort...

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

32" 60hz IPS eller 24" 144hz freesync till Nvidia-kort...

Har hjälpt flickans pojkvän att fixa fram en vettig dator och köpt allt som behövs utom just en monitor...

Nu står vi i dilemmat med att han har ett 980Ti i datorn och freesync med Nvidia-kort spelar ju inte så där kanonbra ihop. Sitter lite kluven på vad jag ska köpa åt han. Han är ingen hardcore gamer och kör inte CS eller andra snabbare shooters. GTA V är väl det mest skjutinriktade han kör. Funderar på om det är värt att köra på en 24" 144hz enbart för hz... tearing kommer ändå uppstå så vitt jag förstått det?

Satt själv på 60hz i väldigt många år utan att egentligen vara alltför brydd. Men nu när man sitter på den skärm man gör (X34A) så har man ju blivit bortklemad. Men jag är jag och han är inte jag... så frågan är om han verkligen kommer vara alltför brydd?

"Men varför köper ni inte en g-sync" tänker ni då... där är pengarna en jobbig faktor och budgeten är på typ 2500 pickadoller

Lur på om han skulle uppskatta en större monitor och IPS över en mindre med mer hz...

Åsikter och tankar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Begagnad 24" 144 hz med g-sync kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008

Jag hade då kört på 60hz och IPS och större skärm (om det finns pengar för en större skärm). Eftersom han inte är någon direkt hc-gamer så känns det som att 60hz räcker gott och väl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Personligen så kan jag aldrig rekommendera 60hz, oavsett upplösning/skärmstorlek. Om du åtminstone kan komma upp i 100hz så gör det stor skillnad.
Jag har 144hz och de känns som att gå tillbaka 20år i tiden när man rör musen på en dator med 60hz skärm

Vill du har bättre/större skärm med hög hz så är nog begagnad enda alternativet

Skickades från m.sweclockers.com

GTX1080 - i7 7700k - 16GB G.Skill 3733mhz - Noctua NH-D15
2x Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - Acer XB271HU
Razer Deathadder 2013 - Logitech G410 - Sennheiser GSP 350

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av oouhdawg:

Begagnad 24" 144 hz med g-sync kanske?

Jo vi har kikat på det. Men med frakt och allt så närmar vi oss 3000 vilket är 500 mer än han har för tillfället, sen ska han även börja spara till körkort... så är lite kluven på om det är värt att sitta på den lilla skräpskärmen han har nu i 3 veckor tills han får pengar.

Skrivet av Specias:

Jag hade då kört på 60hz och IPS och större skärm (om det finns pengar för en större skärm). Eftersom han inte är någon direkt hc-gamer så känns det som att 60hz räcker gott och väl.

Jo det lutar åt det för tillfället... ville ha lite åsikter och för/emot innan jag fattar mitt beslut

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av SpeedRebirth:

Personligen så kan jag aldrig rekommendera 60hz, oavsett upplösning/skärmstorlek. Om du åtminstone kan komma upp i 100hz så gör det stor skillnad.
Jag har 144hz och de känns som att gå tillbaka 20år i tiden när man rör musen på en dator med 60hz skärm

Vill du har bättre/större skärm med hög hz så är nog begagnad enda alternativet

Skickades från m.sweclockers.com

Jo personligen så skulle jag inte snegla på 60hz själv... men frågan är hur mycket han skulle märka av det och värdera det. Har man aldrig smakat pizza kan man inte bli sugen på det tänker jag...

Jag kanske låter som att jag bestämt mig, men vill ha alla åsikter som finns bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Jag hade en 24" IPS med 1440P förut. Nu har jag en 1080P med 144 Hz och G-sync (tft-skärm). Trots den förra skärmens mycket högre pixeltäthet och IPS kan jag jag säga att 144 Hz är en mycket bättre upplevelse. G-sync gör nog sitt också. Det är iaf. min åsikt

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Låt han testa din skärm med 60Hz/100Hz och sedan får han själv avgöra hur viktigt det är?

Jag skulle fortfarande välja 144Hz om jag fick valet. Bara en sån sak som att musen är mycket mjukare i windows skulle vara tillräckligt för mig.

edit: Såg nu att du pratade om 32'' 60Hz vs 24'' 144Hz. Kan du inte skala ner bilden på din skärm så han ser hur stort både 24'' och 32'' är? Sedan låter du han testa 60Hz vs 100Hz också så får han fundera på vad han tycker är viktigast.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

ASUS VG248QE Brukar gå för en billig penning här på swec. Borde vara värt att kolla in.