Bästa os för spelserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Bästa os för spelserver

Hej

Vilket os är bäst då man ska göra en server?
Jag skapade två arrays. Raid 1 och raid 5. två 72gb diskarna är speglade - 6st 146 gb Är raid 5.
Jag har en fundering på att lägga esxi på den interna 3.0 usbn
Jag är total newbie så kom med förslag på smarta tips

Ska köra minecraft, csgo, dayz mm på den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Om spelen du vill hosta generellt stödjer Linux så skulle jag köra något Container baserat OS, kör själv till exempel Proxmox som fungerar utmärkt. En container är i princip en virtuell maskin fast prestanda förlusten är överlag bara 1-3%. Just proxmox däremot stödjer både Container samt full virtualisation genom KVM.

Gör att alla spel servrarna på din server är helt separata och du kan även ge en polare tillstånd till specifika Containers m.m. ESXi har jag hört rätt gott om men ska man få det hyfsat så kostar det en rejäl slant så därav kör jag Proxmox. Proxmox är egentligen bara ett lager för användarvänlighet ovanpå KVM och LXC med Debian i bakgrunden. Om du inte är så erfaren med linux kan det däremot vara lite svårt som första bruk utav linux.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av philipborg:

Om spelen du vill hosta generellt stödjer Linux så skulle jag köra något Container baserat OS, kör själv till exempel Proxmox som fungerar utmärkt. En container är i princip en virtuell maskin fast prestanda förlusten är överlag bara 1-3%. Just proxmox däremot stödjer både Container samt full virtualisation genom KVM.

Gör att alla spel servrarna på din server är helt separata och du kan även ge en polare tillstånd till specifika Containers m.m. ESXi har jag hört rätt gott om men ska man få det hyfsat så kostar det en rejäl slant så därav kör jag Proxmox. Proxmox är egentligen bara ett lager för användarvänlighet ovanpå KVM och LXC med Debian i bakgrunden. Om du inte är så erfaren med linux kan det däremot vara lite svårt som första bruk utav linux.

Okej
det är precis så jag vill ha det.
Att olika vänner kan logga in och göra sina egna spel servrar. Loggar man då in genom "Putty"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Smörgubben:

Okej
det är precis så jag vill ha det.
Att olika vänner kan logga in och göra sina egna spel servrar. Loggar man då in genom "Putty"

Just specifikt Proxmox har en webklient man kan styra allting med. Med det sagt så är det första man brukar göra på en container nämnlingen att ställa in SSH så man kan logga in på containern genom bland annat Putty och skippar webklienten då den har vissa begränsningar. Finns även SPICE som ska vara rätt så bra men lite bökigt att få igång.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Ubuntu lts , är det bra?