Permalänk
Inaktiv

Är Sonos bäst?

Hejsan lingonbär!

Är ute efter multiroom speakers som ska gå över Wifi. Vet ju att Sonos är bra och rekommenderas av typ alla, men är den verkligen bäst? Tänker att det måste släppts alternativ med Sonos funktioner (multiroom, stereo osv) som utmanar och/eller är bättre?

Permalänk
Medlem

Ja, sonos är bäst. Sluta fundera och köp. Nöjd ägare till en playbar och play1.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det finns massor med alternativ. Vad som är bäst är upp till dig.
Sonos funkar bra, men är ganska låst.
Min favorit som jag själv har är bluesound.
Du får kika runt efter vilka funktioner du behöver och så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Hejsan lingonbär!

Är ute efter multiroom speakers som ska gå över Wifi. Vet ju att Sonos är bra och rekommenderas av typ alla, men är den verkligen bäst? Tänker att det måste släppts alternativ med Sonos funktioner (multiroom, stereo osv) som utmanar och/eller är bättre?

bäst ljud får du av harman kardon omni 10 i stereo (två styck) (googla tester)
jag kör med både singel och stereo i hela huset och är väldigt nöjd med dom, jag använde sonos innan men tycker dom är klart
överskattade för pengarna. Enda nackdelen med omni 10 är att Spotify endast går via blåtand, dock använder inte jag Spotify utan deezer och det finns inbyggt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bluesound är bättre än Sonos. Skit i Harman Kardon omni 10, skitljud och inte stöd för Spotify Connect.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Bluesound är bättre än Sonos. Skit i Harman Kardon omni 10, skitljud och inte stöd för Spotify Connect.

http://m3.idg.se/2.1022/1.598038/test-av-de-7-basta-multiroom...

Visa signatur

Permalänk

Japp!

Smidig konfiguration, appen uppdateras ofta och är smidig att använda, högtalarna ger en skön kvalitetskänsla. Ljudet är klart godkänt för högtalarens storlek och möjligheten att lätt kunna utöka samt para ihop högtalare ger ett stort plus!
Äger playbar + sub

Kollegan kör Heos och är halvnöjd. Låser sig och strular vid firmware-update.

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag mycket om Samsungs lösning. "Samsung multiroom". Svårt att säga om den är bäst eller inte... Men den funkar väldigt bra och priserna är väldigt överkomliga tycker jag. Har jämfört med just Sonos play1 och då har min samsung multiroom R3 varit bättre. Men det är kanske inte en schysst eller vetenskaplig jämförelse.

Permalänk
Medlem

Javisst är sonos lite för dyrt för att det ska vara riktigt roligt, vet inte hur länge jag velat med att köpa subben. Men för enkelhet och ljudet samt det oslagbara andrahandsvärdet om man nu mot förmodan ångrar sig så är det inte så värst mycket att fundera på... Om man har pengarna dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Sonos har stöd för Spotify Connect, men inte Chromecast Audio. Det finns andra högtalarsystem som har stöd för båda, tex Raumfeld har en serie aktiva högtalare. Chromecast Audio har multiroom funktion precis som Sonos, med skillnaden att man inte är låst till ett märke.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad artikeln skall visa? De testar inte ens Bluesound som är en level upp mot de som testas i artikeln

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Kör själv Sonos men vet också att Denon har ett liknade system med högtalare i olika storlekar och prisklasser som kör vi WiFi.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kör Sonos på nedervåningen 2St Play:1 och en Play:3. Är sjukt nöjd, det bästa är att efter kalibreringen, så är det exakt samma ljudnivå i alla rum, man märker ingen ljudskillnad oavsett var man befinner sig. Kommer definitivt att uppgradera till övervåningen också.

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Inaktiv

Tack för så många svar! Jag har pengarna, det är inte problemet i detta fallet. Hype är dock något i mina ögon väldigt negativt ofta, och bara för att Sonos för nuvarande är störst betyder det inte automatiskt att de är bäst.

Det ända kraven är väl att högtalarna ska ha samma funktioner som Sonos.

Permalänk
Skäggig legend

Jag äger två Play:1 och två Play:3. Jag älskar dessa leksaker. Värt att nämna, jag bor i en tvåa!

Det jag saknar är Airplay när man vill lyssna på någon youtube video etc. Då måste jag antingen köpa den stor Play:5 eller Connect, och en airport express eller RP. Där är nackdelen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Jag har en Sonos för att deras design och funktionalitet tilltalar mig. Deras app är också trevlig att ha att göra med. Om du gillar ljudbilden och har pengarna skulle jag slå till. Om du vill bredda ditt synfält kan du alltid besöka Hifi-klubben. De brukar ha en hel del olika liknande högtalare att provlyssna på.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Urbanears släppte precis sina design multiroomspeakers.

En multiroom högtalare som kan spela allt Du väljer att kasta på den
Finns även 7st presets om Du vill spara Spotify playlists, webbradio etc. Bara å vrida till önskad preset och trycka play så spelas det upp automatiskt! Smidigt!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Inaktiv

Jag bor i ett förhållandevis stort hus, 160 kvadrat (enplan) är det som används. Stor tomt, där jag gärna hade haft en vid uteplatsen. Räcker verkligen Sonos Play: 1 eller motsvarande för den storleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Tack för så många svar! Jag har pengarna, det är inte problemet i detta fallet. Hype är dock något i mina ögon väldigt negativt ofta, och bara för att Sonos för nuvarande är störst betyder det inte automatiskt att de är bäst.

Det ända kraven är väl att högtalarna ska ha samma funktioner som Sonos.

Då är det Bluesound du ska ha. Ingen hype. Dyrare än Sonos. Bättre ljud än Sonos. Samma funktioner som Sonos, tom snabbare med nya funktioner som tex Spotify Connect vilket tog långt tid för Sonos att implementera.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Jag bor i ett förhållandevis stort hus, 160 kvadrat (enplan) är det som används. Stor tomt, där jag gärna hade haft en vid uteplatsen. Räcker verkligen Sonos Play: 1 eller motsvarande för den storleken?

Nej Sonos Play:1 kan inte ge en komplett ljudbild, skall användas som satelliter max.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag varmt rekommendera Sonos! Jag kör en multiroom lösning där jag styr hela hemmet med datorer, telefoner och surfplator, och jag hade inte kunnat vara mera nöjd.
Allt är så smidigt att det är svårt att förklara, men bara den saken att du kan låta vänner ta över musiken via sin egen telefon är fantastiskt

Är du ute efter någon etablerad multiroomlösning som bara "funkar" så är Sonos det du ska välja.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

3 play 1 och en soundbar, sjukt irriterad över att det är omöjligt att köra airplay men till tvn fungerar det faktiskt relativt OK.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en serverlösning/NAS i hemmet där Plex finns installerat. Här har jag ett stort vinylbibliotek och detta är något som endast Sonos som har stöd för. Så väger funktionalitet tungt så finns det i min mening ingen fundering, för varken Heos eller BlueSound stödjer Plex.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Gå och prata och lyssna på olika system.
Bluesound/Sonos/Heos (och förmodligen många andra märken) har ju dessutom förstärkare som du kan köra med ett par riktiga högtalare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Bor i 200 kvm hus där playbar är på nedvåningen vid tv med öppen planlösning, ca 65 kvm stor yta. Playbaren fyller oväntat bra, på baksidan vid poolen så funkar play1 helt suveränt och tjänstgör i allrummet på övervåningen när den inte är ute. Visst saknas det lite oomph i basen på playbaren och jag ska köpa en sub så fort jag orkar kasta ut massa pengar. Men, det kommer funka. Men, ett sonos system är ju för den som inte orkar med stora skrymmande högtalare och bjäfs med stora recievers. Ljudet är helt enkelt good enough för de flesta, exkl audiofiler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Jag förstår inte vad artikeln skall visa? De testar inte ens Bluesound som är en level upp mot de som testas i artikeln

du kom med påståendet att harman kardon hade dåligt ljud vilket uppenbarligen inte stämmer.
bluessound är ett steg upp åtminstone pengamässigt, ljudmässigt tycker jag dom är klena men har rent ljud.
Om vi sedan talar om vad du får för pengarna ljudmässigt är det utan tvekan harman kardon som vinner, Jag gav ca 550kr st för 8st
vad kostar 8 bluessound? ska jag lägga dom pengarna skulle jag mycket hellre gå på tex Kef som har både kraft och rent ljud.
Jag kör det som hemma bio system men det finns även för multirum. Dock är det helt andra pengar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag äger två Play:1 och två Play:3. Jag älskar dessa leksaker. Värt att nämna, jag bor i en tvåa!

Det jag saknar är Airplay när man vill lyssna på någon youtube video etc. Då måste jag antingen köpa den stor Play:5 eller Connect, och en airport express eller RP. Där är nackdelen.

Känner du till SonosTube? som youtube men ljudet strömmas till sonos'en'arna

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

@jemtegrannen: Hur pass stabilt är det egentligen? Läser man runt verkar åsikterna vara delade.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Sonos connect skulle jag kunna tänka mig med en riktig förstärkare till och högtalare. Men jag skulle nog hellre ställa dit en NUC/ITX PC istället..

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@jemtegrannen: Hur pass stabilt är det egentligen? Läser man runt verkar åsikterna vara delade.

Har inte haft några bekymmer, använder inte SonosTube dagligen dock..
Ladda ner appen o testa, fungerar garanterat bättre än inget alls

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro