Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Spillt i mekaniskt tangentbord

Hej! jag råkade spilla lite soya i mitt mekaniska tangentbord! rör sig om 3-4ml men tangentbordet beter sig konstigt och tex. CapsLk knappen klickas ut och in 10ggr/sek (lite andra saker också). Det är ett 3månader gammal Gear tangentbord. Nu till frågan, finns det någonting jag kan göra för att det ska börja fungera som vanligt igen eller är det helt kört?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Plocka isär dom mekaniska brytarna och rengör
hur kom soyuan dit? haha

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@Lineri: Köpte sushi efter jobbet så startade jag datorn och skulle skriva in samtidigt som jag öppnade en soyapåse... ja jag blev inte ens arg, bara less på hur jag tänkte haha Håller på att plocka loss alla knappar nu, men det går inte att klicka in någon av knapparna eller det är som att den inte känner utav att jag kör det, iaf när jag skulle skriva in pv.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2011

Kanske inget jätte bra råd men har fungerat för mig.
Duscha av det och låt det torka (blir ju även rent på köpet).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Jointer: Tips nummer 1 när det kommer till vattenskador är att koppla ur strömmen Direkt och se till att få det torrt och rent (24-48h) innan man kopplar in det igen. Tyvärr verkar det ju vara för sent den här gången.

Mitt tips nu är att koppla ur tangentbordet asap. Av med alla caps och gör rent med sprit och låt torka Ordentligt, minst ett dygn. Sen hålla tummarna och se om det funkar.

Tangentbord och andra elektriska prylar tål oftast en del vätska sålänge de inte är inkopplade innan de torkat igen,

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

@SYRE: Har kopplat ur det när det inte funkade... men var så lite soya så trodde aldrig att det skulle hända någonting. Men kopplade ur det direkt och rengjorde knapparna sen kopplade jag tillbaka den i datorn och det ser ut som att alla knappar trycks ner samtidigt. Så är det bortom all räddning då? För som jag har förstått det så är knapparna individuella i ett mekaniskt tangentbord...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

hittade ett väldigt detaljerat rengöringsklipp till just ett mekaniskt tangentbord
https://www.youtube.com/watch?v=Tw_tpElJbxY
håller tummarna för dig!

citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Här finns allt du behöver veta..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Lineri:

Plocka isär dom mekaniska brytarna och rengör
hur kom soyuan dit? haha

Skrivet av anon176726:

Kanske inget jätte bra råd men har fungerat för mig.
Duscha av det och låt det torka (blir ju även rent på köpet).

Skrivet av SYRE:

@Jointer: Tips nummer 1 när det kommer till vattenskador är att koppla ur strömmen Direkt och se till att få det torrt och rent (24-48h) innan man kopplar in det igen. Tyvärr verkar det ju vara för sent den här gången.

Mitt tips nu är att koppla ur tangentbordet asap. Av med alla caps och gör rent med sprit och låt torka Ordentligt, minst ett dygn. Sen hålla tummarna och se om det funkar.

Tangentbord och andra elektriska prylar tål oftast en del vätska sålänge de inte är inkopplade innan de torkat igen,

Skrivet av jompenleet:

hittade ett väldigt detaljerat rengöringsklipp till just ett mekaniskt tangentbord
https://www.youtube.com/watch?v=Tw_tpElJbxY
håller tummarna för dig!

Skrivet av boström:

Här finns allt du behöver veta..

Tack för all hjälp! Slutade med att jag tog lös alla tangenter och tvättade i varmvatten och spritade alltihopa! lät stå tills nu och nu fungerar det klockrent och är rent och fint! Som nytt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Jointer: Skönt att höra, glad att tipsen hjälpte!

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10