Nvidia introducerar Titan XP – nytt flaggskepp med fullskaliga GP102

Permalänk
Hjälpsam

Säga vad man vill om Nvidia, men de har humor, de kan omöjligt vara ovetande om nuvarande Titan X ofta kallas Titan XP.
Efter XP kom ju Vista, kanske Titan Vista?

Varför de kommer med detta kort kan jag förstå, nu går alla kretsar om inte har alla Shaders till GTX1080Ti, de tycker nog att de som betalar för ett Titan, skall premieras lite extra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilken blåsning för dem som köpte första Titan... ouch heart.

Permalänk
Medlem

Nvidia och namn alltså *suck*

Permalänk
Medlem

Smart, helt plötsligt är 1080 Ti faktiskt ett billigt kort...

Sen är det skrämmande att priset för ett Titan XP är nästan på öret vad jag fick tillbaka på skatten. Det måste ju vara ödet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Även om man antar att "vi" kan komma överens om något kommer alla tusentals befintliga inlägg och texter ändå vara (i bästa fall) oklara.

Nvidia har redan sett till att det blivit så Vi får lösa det bäst vi kan

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Varför inget HBM minne? Vad jag hört kostar det mer, men dessa grafikkort ligger ju redan på astonomiska summor. Vad jag vill se är energieffektiva kort som Fury Nano, med extremt liten PCB som ju HBM möjliggör.

Permalänk
Medlem

Då kommer det en kort våg av 1080 ti på marknaden

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Kanske har Nvidia fått reda på något vi inte vet om Vega så de kände sig tvungna att släppa denna...

Hoppas i alla fall på lite konkurrens igen på grafikmarknaden. Över 13k för ett grafikkort är groteskt. Kommer ihåg när folk blev så upprörda över att GeForce 2 Ultra kostade $499 när det var nytt och snabbast på marknaden. Nu får man knappt ett mid-range kort för de pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Varför inget HBM minne? Vad jag hört kostar det mer, men dessa grafikkort ligger ju redan på astonomiska summor. Vad jag vill se är energieffektiva kort som Fury Nano, med extremt liten PCB som ju HBM möjliggör.

Kommer säkert ett HBM kort om två månader

Permalänk
Medlem

Och genast ligger det ute 20+ 1080ti ute på swecmarknaden!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Ähum.

Jag saaaa ju det. ;o Det kommer till slut en helt fullskalig variant av i princip varje Nvidia GPU, även för konsumentmarknaden. Eller ja.. Titan-serien är väl lite mer prosumer om något. Förvänta er ett "GTX 1080TiTi" om de måste svara på Vega sen

edit: oavsett ytterst logiskt att Titan får en specbump för prislappen kunde i princip inte försvaras längre. (Eller nåja, det är väl en jobbig ställning att ta i en debatt oavsett.)

Och ja vilken röra dom ställer till det med namnsättningen. Eller ska vi skylla på Linustechtips kanske?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag ser Titan xP som en slipning bara, inget mer

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kommer säkert ett HBM kort om två månader

Var väl ett skämt från din sida men vill ändå poängtera att minneskontrollern i GP102 helt enkelt är byggd för GDDR5 och 5X så det lär inte komma något sånt GP100 som är designad för HBM slösar däremot för många transistorer på icke-gaming relevanta funktioner, så det lär vi aldrig se något Geforce av.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedman18:

Kommer säkert ett HBM kort om två månader

Finns redan GP100 16GB HBM2 och Titan XP mängd cores

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja nu kan man köpa samma chip en gång till MEN, nu fullt fungerande!
TOPKLASS!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Jag ser Titan xP som en slipning bara, inget mer

Sooo? Det är ju vad det är, men ingen dålig sådan. Hade faktiskt inte väntat mig detta denna omgång. Nvidia ser till att krama ur kretsen så gott det går. Hade tillverkningsprocessen fungerat väl från början så hade det förmodligen inte funnits skäl att släppa denna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vad tänkte Nvidia när de släppte detta kort?? Ska de kontra Vega innan det finns prestanda nummer på det??

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Så det är typ ett Quadro P6000 med mindre minne och nästan 50000 billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Så det är typ ett Quadro P6000 med mindre minne och nästan 50000 billigare.

Om så är fallet låter det ju som rena guldkortet för de som använder korten professionellt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Skulle vara jäkligt härligt att spela på Titan XP i Windows XP. I ett spel där man får mycket XP

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om så är fallet låter det ju som rena guldkortet för de som använder korten professionellt

Vilket precis är vad som hänt. Jobbar med detta och får dagligen frågor från pro-användare som vill ha titan x istället för quadro/tesla. Man försöker med argument som långa livscykler, beprövade drivare, stabilitet, certifieringar etc men det hjälper föga när det skiljer 10000-tals kronor. Särskilt forskare och andra som behöver maskiner i enstaka projekt går den vägen. Nvidia kör internkonkurrens så att det smäller om det. Större företag som behöver förutsägbarhet och kontinuitet ligger dock fortfarande kvar på pro-korten, driftstopp kostar för mycket.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilket monster till kort.

Kan AMD komma upp i denna prestandan med VEGA eller satsar de på GTX 1080 prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att Vega kommer prestera något under 980Ti fast med högre TDP, och med mycket mer beräkningskraft..men ändå prestera sämre än GTX1070.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

För övrigt så ser ju jag som i min enfald inte vet vad "Ti" betyder, ännu en extra dimension av namnförvirring i Titan-korten.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Tror att Vega kommer prestera något under 980Ti fast med högre TDP, och med mycket mer beräkningskraft..men ändå prestera sämre än GTX1070.

Har svårt att tro att det presterar sämre än 1080, men man vet ju aldrig...

Permalänk

Jag var orolig så jag kollade att Titan XP har stöd för SLI. Man får alltså inte glömma att klicka hem en Nvidia HB SLI brygga också när man beställer korten.

Permalänk
Avstängd

Så mycket bättre var den inte.

Sen så undra jag om man kan låsa upp detta på 1080TI så man får flera Streamprocessorer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Vilket precis är vad som hänt. Jobbar med detta och får dagligen frågor från pro-användare som vill ha titan x istället för quadro/tesla. Man försöker med argument som långa livscykler, beprövade drivare, stabilitet, certifieringar etc men det hjälper föga när det skiljer 10000-tals kronor. Särskilt forskare och andra som behöver maskiner i enstaka projekt går den vägen. Nvidia kör internkonkurrens så att det smäller om det. Större företag som behöver förutsägbarhet och kontinuitet ligger dock fortfarande kvar på pro-korten, driftstopp kostar för mycket.

Ja, jag har svårt att se att man som ett mindre företag där man kanske använder korten primärt för daglig rendering t ex kan motivera Quadro eller Tesla-kort. Det blir väl lite som en mekanisk hårddisk för lagring, ska den inte användas i någon server som behöver vara vid liv 24/7 blir det ju lite svårt att motivera köp för dyra server-diskar.

Långa livscykler måste ju dessutom vara föga intressant när det går så fort ändå på GPU-marknaden med nya arkitekturer. Har man behovet av det bästa lär man ändå uppgradera vartannat år eller dylikt. Det blir väl kanske enklare att motivera om det handlar om ett fåtal kort kanske, men ska man köpa in 10-15 kort eller mer så blir det ju enorma pengar. Skulle ett kort mot förmodan säcka är det ju billigare att köpa ett nytt en eller ett par gånger.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Så mycket bättre var den inte.

Sen så undra jag om man kan låsa upp detta på 1080TI så man får flera Streamprocessorer?

Nej. Kretsarna är avskurna med laser.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Om så är fallet låter det ju som rena guldkortet för de som använder korten professionellt

Hårdvarumässigt kan Quadro och GeForce synas identiska eller åtminstone jämförbara men det finns naturligtvis anledningar till att Quadro trots priset faktiskt används i arbetsstationer för olika ändamål t ex CAD, 3D, bildbehandling och videoredigering.
Bra redogörelser i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/982342

Permalänk
Hjälpsam

I fall någon undrar.
Nej detta kort gör inte att befintliga Titankort presterar sämre på något magiskt sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |