Nvidia introducerar Titan XP – nytt flaggskepp med fullskaliga GP102

Permalänk
Medlem

Vet inte om det känns så intelligent att tävla mot sig själv och sina egna nysläppta modeller på marknaden för GPU's, nu släpper de ju nya kort (om än kraftigare) minst en gång i kvartalet verkar det som...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Fan vad drygt om man köpte gamla titan x Pascal. Lol!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det många inte riktigt fattar här är att det finns en liten kundgrupp som köper det bästa. Som bygger datorer i > 40-50 tusen kronors klassen. Har en nära vän som tillhör denna grupp. Han är medlem här med. Hejhej om du ser detta!!

Denna man är inte rikare än många andra. Men han cyklar till sitt arbete varje dag vinter som sommar, dag som natt fastän han haft körkort största delen av sitt liv. Han har aldrig ägt en bil.

Det handlar om prioriteringar.

Så visst finns det en marknad bland privatpersoner.

En mentor till mig sade en gång: Bruno (mitt namn)... Använder du tamponger? Nej!? Och du lär ju aldrig göra det. Men det är ändå en rätt lukrativ produkt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Inte ens de 'billiga' korten är så billiga denna generationen.
Ta GTX 1060 6GB som exempel. Priser runt 3000kr för ett mellanklass kort, som åtminstone jag från början trodde skulle kosta runt 2000kr. En tusenlapp mer eller mindre är ganska mycket i det segmentet.
Delvis den svaga kronans fel, men ändå.

Vad ska en budget gamer köpa? GeForce GT 710 ? Det lär ju prestera bra...

Vad som ska vara billigt kan man ju diskutera, mellanklasskort bör hamna någonstans runt 3000-4000kr tycker jag ändå, de allra billigaste bör väl ligga kring 1000-2000 (Nvidia 1050) och toppkorten 5000-8000 beroende på minnesmängd etc. Om man håller sej borta från "Titankorten" så har prisbilden hållit sej rätt så stabilt en längre tid. Senast Nvidia släppte fullskaligt generationskort var 780ti med alla cores och andra processor enheter aktiva för översta konstruktions designen, det kortet kostade vid publicering 6 199 kronor inklusive moms (november 2013) och var då snabbaste kortet för spel dom släppt så även på marknaden i övrigt. Att i nuläget betala över 10.000kr för ett grafikkort är rent slöseri och handlar bara om att polera sin e-penis.

Edit: Som referens var dollarpriset nov 2013 på 6.50kr, nu i dag på morgonen är den 9.00 kr jämnt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Fram med lödkolven nu grabbar, vi löder på ett extra minne och låser upp resten :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Vet inte om det känns så intelligent att tävla mot sig själv och sina egna nysläppta modeller på marknaden för GPU's, nu släpper de ju nya kort (om än kraftigare) minst en gång i kvartalet verkar det som...

1080Ti är en relativt liten grupp som köper, Titan XP ännu mindre. På vilket sätt tävlar dom mot sig själva?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Testpilot

Nvidia, fixa era jäkla namn för bövelen!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

1080Ti är en relativt liten grupp som köper, Titan XP ännu mindre. På vilket sätt tävlar dom mot sig själva?

Tänkte nog mer på hur 1080 vs. 1080Ti respektive Titan X(Pascal) vs. Titan XP prismässigt konkurrerar med varandra sett till vilken prestanda de erbjuder.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

10 % högre prestanda för 60% mer i pris, som vanligt med Nvidia då

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan vad drygt om man köpte gamla titan x Pascal. Lol!!

Same ol story.. Det kommer alltid något nytt. Är man först och har så stort ha-begär får man betala mest och skina en stund, sen börjar cirkeln om igen. Och det vet nvidia väl om:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Same ol story.. Det kommer alltid något nytt. Är man först och har så stort ha-begär får man betala mest och skina en stund, sen börjar cirkeln om igen. Och det vet nvidia väl om:)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så är det. Supply and demand.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

1080Ti är en relativt liten grupp som köper, Titan XP ännu mindre. På vilket sätt tävlar dom mot sig själva?

Finns ju ingen annan att tävla emot. Folk kan ju inte bara sitta och pilla sig i näsan på nvidia.

Tramsiga argument från vissa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tänkte nog mer på hur 1080 vs. 1080Ti respektive Titan X(Pascal) vs. Titan XP prismässigt konkurrerar med varandra sett till vilken prestanda de erbjuder.

Ja fast det där är ju inte heller riktigt sant. Titan X Pascal har utgått, och det är Titan XP som gäller nu. Nvidia konkurrerar alltså inte med sig själva. De har sålt slut på och ersatt en produkt med en något bättre produkt.

Det jag tycker är fult är att de tog samma eller något högre pris för den långsammare Titan (som i mitt tycke inte borde funnits). Men som sagt, Nvidia gjorde vad dom kunde göra för att få ut maximal vinst för de defekta chippen, och eftersom många konsumenter valde att nappa på det, så är det ju bara win win för Nvidia.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@Teddis: Det är snålt som fan att först sälja en nedlåst gpu för över 12000 kr och sen lansera samma upplåsta architektur för samma pris ett halvår senare. Nvidia får såklart göra som dom vill. Men jag tycker att det är småaktigt och förstärker bilden av ett företag som känner att de sitter lite väl säkert i toppen. Go Amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nvidia, fixa era jäkla namn för bövelen!

Jag tycker dom har bra namn på sina kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zidious G:

Jag tycker dom har bra namn på sina kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är detta bra namn?

  • GTX Titan

  • GTX Titan Black

  • GTX Titan Z

  • GTX TItan X

  • GTX Titan X

  • GTX Titan Xp

Inte nog med att det inte definieras vilken generation korten tillhör, dem börjar krångla till det i segmenten när det kommer till vilket kort det är som är det absolut bästa dessutom också - "Top kortet"-Titan är kastat ut genom fönstret numera.
Lista med kort i prestanda ordningen;

  • Titan Xp(1000-serien)

  • 1080Ti

  • Titan X(1000-serien)

  • 1080

  • 1070

  • Titan X(900-serien)

  • 980Ti

  • 980

  • Titan Z(700-serien)

  • Titan Black (700-serien)

  • 780Ti

  • Titan (700-serien)

  • 780

Det är inte konstigt att folk blir förvirrade, detta är nästan i klass med Intel och deras prefixer..
L/K/M/Q/R/S/T/U/X/Y - Atom/Celeron/Pentium/i3/i5/i7/Xeon.
Exempel: Core M3-6y30 / Core i3 6100U / Core i7 6950X / Xeon L7555 - Alla senaste ur respektive kategori.

Edit: Gjorde det mer lättläsligt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Titan är riktat mot prosumer och proffsmarknader såsom deep learning, video-grade och dylikt, där communityn är tacksam att det nu finns ännu mer prestanda att få tag på. Fattar inte varför gamers whinear. Ser ni ett Titan Xp Strix någonstans?

https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/titan-xp/...

Citat:

TITAN Xp drivs av Pascal för att ge dig 3 gånger mer prestanda jämfört med föregående generationers grafikkort*, samt innovativ ny spelteknik och banbrytande VR-upplevelser.

SENASTE SPELTEKNIKEN

NÄSTA GENERATIONS VR-UPPLEVELSER

GeForce GTX SLI HB-brygga fördubblar den tillgängliga bandbredden för överföring jämfört med NVIDIA Maxwell™-arkitekturen. Förlita dig på superjämn spelupplevelse för det bästa 4k-surroundspelandet – bara med grafikkorten TITAN Xp, GeForce GTX 1080 Ti, 1080 och 1070.

Nvidia själva marknadsför Titan XP som ett spelkort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

?
Förstår inte vad det är du försöker påpeka. Jag svarade bara på vad "Ti" stod för i Nvidias namnschema.

Dessutom så är ju "Titanium" snarare det latinska namnet för Titan, och det som står uppskrivet i periodiska systemet (Ti). Att sen engelsmännen lånat ordet gör inte ordet angliskt.

Fick intrycket av att du gjorde skillnad på titan och titanium som olika saker, men det är ju i princip bara olika stavning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lista med kort i prestanda ordningen;

  • ...

  • 980

  • Titan Z(700-serien)

  • ...

Titan Z hamnar väl ändå över 980? Titan Z må varit ett riktigt dåligt köp för sin tid men mer kraft än 980. (Överlag då, SLI gör att just spelvärden kan antingen hamna rejält över eller något under.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Lite konkurrens hade varit trevligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ingen som är förbannad över hur de totalt mjölkar vartenda öre??... dax bojkotta Nvidia

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Det var ju väntat att de skulle släppa den fulla kretsen. Ett mer pressat nvidia hade dock släppt den fulla kretsen som 1080Ti antagligen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av philipborg:

Titan Z hamnar väl ändå över 980? Titan Z må varit ett riktigt dåligt köp för sin tid men mer kraft än 980. (Överlag då, SLI gör att just spelvärden kan antingen hamna rejält över eller något under.)

Det har du helt rätt i!
Otroligt svårt att hitta pålitlig data då det inte riktigt finns några benchmarks från större sajter. I alla fall inte som jämför Titan Z direkt med Maxwell eller Pascal - Enligt 3DMark FireStrike så lägger sig tom. Titan Z mellan 980Ti och 1070. Medan på sajter som videocardbenchmark/gpuuserbenchmark tappar det mark mot GTX 980 och uppåt.
Men det som gör det ännu krångligare är just faktumet att Titan Z är ett DualGPU kort, så fungerar inte SLi i spelet faller det platt direkt mot ett GTX 980.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Ingen som är förbannad över hur de totalt mjölkar vartenda öre??... dax bojkotta Nvidia

Valfritt att köpa nytt varje gång det släpps ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Vad som ska vara billigt kan man ju diskutera, mellanklasskort bör hamna någonstans runt 3000-4000kr tycker jag ändå, de allra billigaste bör väl ligga kring 1000-2000 (Nvidia 1050) och toppkorten 5000-8000 beroende på minnesmängd etc. Om man håller sej borta från "Titankorten" så har prisbilden hållit sej rätt så stabilt en längre tid. Senast Nvidia släppte fullskaligt generationskort var 780ti med alla cores och andra processor enheter aktiva för översta konstruktions designen, det kortet kostade vid publicering 6 199 kronor inklusive moms (november 2013) och var då snabbaste kortet för spel dom släppt så även på marknaden i övrigt. Att i nuläget betala över 10.000kr för ett grafikkort är rent slöseri och handlar bara om att polera sin e-penis.

Edit: Som referens var dollarpriset nov 2013 på 6.50kr, nu i dag på morgonen är den 9.00 kr jämnt.

När jag köpte GTX 660 så var det under 2000kr för en fabriksöverklockad variant.
Men nu ska mellanklass kort kosta det dubbla?

Kanske sitter vi här om några år...
"Mellanklass kort bör hamna någonstans runt 30kkr och toppkorten 50-80kkr beroende på minnesmängd etc"

Eftersom 1000 serien blev dyrare än väntat (för mig) så hoppas jag istället på att nästa generation (1100 serien?) behåller samma priser, men går upp i prestanda.
Säg ett GTX 1160 med strömförbrukning och pris som ett GTX 1060 men med prestanda som ett GTX 1070.
Blir inte billigare, men mer prestanda per krona.

Ska det fortsätta gå upp så ett GTX 1150 kostar som ett GTX 1070 gör idag så är det inte lika kul. Inte ens om det presterar som ett 1070.
Förr fick man mer prestanda per krona med nyare generationer. Inte bara mer prestanda för mer pengar på de dyraste grafikkorten, processorerna, etc.

Det är som serverfel sa:

Skrivet av serverfel:

Denna man är inte rikare än många andra. Men han cyklar till sitt arbete varje dag vinter som sommar, dag som natt fastän han haft körkort största delen av sitt liv. Han har aldrig ägt en bil.

Det handlar om prioriteringar.

Det handlar om prioriteringar.
Själv är jag på jakt efter ny cykel

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eftersom 1000 serien blev dyrare än väntat (för mig) så hoppas jag istället på att nästa generation (1100 serien?) behåller samma priser, men går upp i prestanda.
Säg ett GTX 1160 med strömförbrukning och pris som ett GTX 1060 men med prestanda som ett GTX 1070.
Blir inte billigare, men mer prestanda per krona.

Det händer ju redan idag. Du får ett 1060 med bättre prestanda, bättre strömförbrukning och samma/lägre pris som ett 970.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Det händer ju redan idag. Du får ett 1060 med bättre prestanda, bättre strömförbrukning och samma/lägre pris som ett 970.

Asus GTX 970 Strix lanserades för ca. 3600kr den 20/9-14, Asus GTX 1060 Strix lanserade för ca. 3700kr den 19/7-16.

Vi ser en skillnad på mellan 5-10 fps i dem flesta titlarna som SweClockers testade i 1080p. Dock klarar ett överklockat GTX 970 att nå samma resultat som ett 980 (stock) och där skiljer det 2-3fps i SweClockers prestandaindex gentemot 3st populära GTX 1060 modeller (i stock).

Så jag kan hålla med många att priserna är på tok för höga i förhållande till vilken prestanda man får, då GTX 1060 är ett kort som lanserades 2 år efter GTX 970. Lite bättre strömförbukning tycker inte jag rättfärdigar samma prislapp/prestanda som ett över 2 år gammalt kort - I alla fall inte i en stationär maskin, laptops är en helt annan femma då mindre ström resulterar i bättre batteritid och kräver mindre kylanordningar.

Jämför det med tex. Sapphire HD7970 Ghz-Edition som lanserades 1/8-12 för ca. 4250kr och gick ner mot ca. 3000kr rätt precis ett år efter - Ställ det gentemot Sapphire RX 480 Nitro+ för 2600kr den 20/7-16 och som idag kostar 2300kr (2000kr på reor).
Då börjar nvidia se ut som ett par riktigt stora mjölkkossor, anser jag i alla fall.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När jag köpte GTX 660 så var det under 2000kr för en fabriksöverklockad variant.
Men nu ska mellanklass kort kosta det dubbla?

Kanske sitter vi här om några år...
"Mellanklass kort bör hamna någonstans runt 30kkr och toppkorten 50-80kkr beroende på minnesmängd etc"

Eftersom 1000 serien blev dyrare än väntat (för mig) så hoppas jag istället på att nästa generation (1100 serien?) behåller samma priser, men går upp i prestanda.
Säg ett GTX 1160 med strömförbrukning och pris som ett GTX 1060 men med prestanda som ett GTX 1070.
Blir inte billigare, men mer prestanda per krona.

Ska det fortsätta gå upp så ett GTX 1150 kostar som ett GTX 1070 gör idag så är det inte lika kul. Inte ens om det presterar som ett 1070.
Förr fick man mer prestanda per krona med nyare generationer. Inte bara mer prestanda för mer pengar på de dyraste grafikkorten, processorerna, etc.

Det är som serverfel sa:
Det handlar om prioriteringar.
Själv är jag på jakt efter ny cykel

Är du arbetslös?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Testpilot
Skrivet av serverfel:

Är du arbetslös?

Vad har anställning, arbetslöshet, studier eller annan ockuppering för relevans till något i denna fråga?

Visst kan man säga att prislappen(subjektiva kostnaden) är relativ till inkomsten respektive andra utgifter (hobbies, hus, bil, familj osv), men faktumet kvarstår att nvidias mellansegment har kostat lika mycket i 2 ½ års tid för marginella ökningar. Det är bara dem svindyra entusiastkorten som har fått sig en rejäl knuff - Men så har även prislappen.

Refererar till mitt inlägg ovan;
#16764549

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad har anställning, arbetslöshet, studier eller annan ockuppering för relevans till något i denna fråga?

Visst kan man säga att prislappen(subjektiva kostnaden) är relativ till inkomsten respektive andra utgifter (hobbies, hus, bil, familj osv), men faktumet kvarstår att nvidias mellansegment har kostat lika mycket i 2 ½ års tid för marginella ökningar. Det är bara dem svindyra entusiastkorten som har fått sig en rejäl knuff - Men så har även prislappen.

Refererar till mitt inlägg ovan;
#16764549

De kan nästan ta vilket pris de vill, och gör det. Ingen konkurrens just nu. Folk köper ofta dessa saker på kredit, så de blir sålda. Vad motiverar att ett gammalt hus är värt 5 miljoner? Och hur många har det på banken bland vanligt folk? Men de blir sålda ändå!

Sen kan man räkna in dollarkurs och lite annat.

Om man vill att priset skall gå ner får man försöka övertyga folk att sluta handla korten.

Jag säger inte att allt det här är bra. Har svårt att se det konstiga i utvecklingen med tanke på ovan nämnda faktorer.

Att jag frågade om hans jobbstatus hade att göra med hans ton i inlägget och att jag var berusad. Vet inte vad jag tänkte på.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli