Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.
Jag är inte allt för insatt i ämnet om jag ska vara ärlig, men det finns endast ett fåtal utvecklade länder i världen som inte har fastighetsskatt, och Sverige är inte ett av de. Vare sig vi kallar den fastighetsskatt eller fastighetsavgift, om den är statlig eller kommunal, har liten betydelse för fastighetsägaren.
Sen angående att det är redan beskattade pengar så gäller det förstås en massa saker. Vi betalar moms med våra redan beskattade inkomster exempelvis. Gör det momsen mer orättvis än inkomstskatten?
Hade vi haft en fastighetsskatt så kanske folk hade varit mer benägna att sälja sina fastigheter när de exempelvis inte har behov av så mycket utrymme längre, vilket hade hjälpt bostadsbristen.
Du köper en fastighet, borde således kunna anses vara din fysiska egendom.
Du köper en säng, borde således kunna anses vara din fysiska egendom.
Skulle du anse det rimligt om det dök upp en årlig säng-skatt? Kanske sova på golvet framöver, i den fastighet du erlagt full betalning för, men fortfarande lånar.
Det är fel att enbart se på skatter, för med den skattenivå vi har så borde vi ha:
* Världens bästa skola/sjukvård/äldreomsorg/poliskåren.
* Gratis Internet och en massa annat som public service i skatten, alla barn från 7års åldern borde få egen skoldator som bytts var 3år.
* Gratis kollektivtrafik.
* Bästa skyddet emot alla utanförskap i alla dess former
* Bästa utbyggnaden av vår infrastruktur, riktiga snabbtåg i 300km/h mellan de större städerna, visst jag kan förstå att det är tufft i norrland, men raka dubbelspåriga 250km/h banor borde nästan vara standarden.
Stockholm och göteborg ska självklart inte enbart ha ett dubbelspår som bromsas upp och allt möjligt, nu vet jag ej hur det skulle lösas men kanske 4 spår? (godstrafik, pendeltåg etc ska ej bromsa tåg som vill köra i 300km/h)
Det var några saker som jag kom på som vi borde ha med denna extrema skatt som vi nu har. Och hade vi haft allt som jag pratade om ovanför så hade jag satt att skatten inte är så farlig ändå.
Angående skatter så vill förövrigt Fi höja utgifterna med 500 miljarder om året.
http://www.expressen.se/ledare/500-miljarder-skal-att-rata-sc...
Gratis semester till månen också?