Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.

Jag är inte allt för insatt i ämnet om jag ska vara ärlig, men det finns endast ett fåtal utvecklade länder i världen som inte har fastighetsskatt, och Sverige är inte ett av de. Vare sig vi kallar den fastighetsskatt eller fastighetsavgift, om den är statlig eller kommunal, har liten betydelse för fastighetsägaren.

Skrivet av snajk:

Sen angående att det är redan beskattade pengar så gäller det förstås en massa saker. Vi betalar moms med våra redan beskattade inkomster exempelvis. Gör det momsen mer orättvis än inkomstskatten?

Hade vi haft en fastighetsskatt så kanske folk hade varit mer benägna att sälja sina fastigheter när de exempelvis inte har behov av så mycket utrymme längre, vilket hade hjälpt bostadsbristen.

Du köper en fastighet, borde således kunna anses vara din fysiska egendom.

Du köper en säng, borde således kunna anses vara din fysiska egendom.

Skulle du anse det rimligt om det dök upp en årlig säng-skatt? Kanske sova på golvet framöver, i den fastighet du erlagt full betalning för, men fortfarande lånar.

Skrivet av anon159643:

Det är fel att enbart se på skatter, för med den skattenivå vi har så borde vi ha:
* Världens bästa skola/sjukvård/äldreomsorg/poliskåren.
* Gratis Internet och en massa annat som public service i skatten, alla barn från 7års åldern borde få egen skoldator som bytts var 3år.
* Gratis kollektivtrafik.
* Bästa skyddet emot alla utanförskap i alla dess former
* Bästa utbyggnaden av vår infrastruktur, riktiga snabbtåg i 300km/h mellan de större städerna, visst jag kan förstå att det är tufft i norrland, men raka dubbelspåriga 250km/h banor borde nästan vara standarden.
Stockholm och göteborg ska självklart inte enbart ha ett dubbelspår som bromsas upp och allt möjligt, nu vet jag ej hur det skulle lösas men kanske 4 spår? (godstrafik, pendeltåg etc ska ej bromsa tåg som vill köra i 300km/h)

Det var några saker som jag kom på som vi borde ha med denna extrema skatt som vi nu har. Och hade vi haft allt som jag pratade om ovanför så hade jag satt att skatten inte är så farlig ändå.

Angående skatter så vill förövrigt Fi höja utgifterna med 500 miljarder om året.
http://www.expressen.se/ledare/500-miljarder-skal-att-rata-sc...

Gratis semester till månen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja tex att alla inkomster under 500 000 kr/år är skattefria och allt över det tas ut i skatt från både fysiska och juridiska personer.

Du vet inte vad platt skatt är va?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Vad som också är intressant i detta sammanhang är Laffer-kurvan, alltså att en höjd skatt minskar skatteintäkterna.

https://2.bp.blogspot.com/-DwN7CwxO2ss/WESMjRzd_LI/AAAAAAABNJM/DIXNkYSpE2I24rNKiGosl5msK5dJkVxQwCPcB/s1600/lafferkurva-svd.jpg

Jag vill inte vara den men hur har Laffer-kurvan härletts? Hur mäts effektiviteten i marginalbeskattningen? Är den lik Phillips-kurvan som inte stämde med teorierna utan hoppade runt över tid istället för att kallt följa linjärt mellan inflationen och arbetslösheten?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Vi har hög skatt. Vi har också hög levnadsstandard. Sverige är dyrt att bo i och samtidigt ett av väldens bästa landet att bo och leva i.
Tycker man inte om upplägget så finns det ju andra länder :).

Skickades från m.sweclockers.com

Stödjer ni då mitt förslag om att man skall kunna kvitta sin pensionsfordran mot sin studieskuld? Jag har skickat förslaget till departement, regeringen och partierna utan någon respons.
På så sätt blir det då lättare att nolla sin position mot svenska staten direkt istället för att dra ut på spektaklet tills efter pensionen. Speciellt om man lämnar EU och pensionen fryser inne.

Jag skrev till dem att man lätt kan hantera en sådan kvittning på pensionsmyndigheten.se när man väljer fonder. När man väljer kvittning skrivs värdet direkt ned på noll varefter en automatisk försäljning av "fonden" genomförs. Du har då minus noll hos CSN och plus noll hos pensionsmyndigheten, medan staten har minus noll hos pensionsmyndigheten och plus noll hos CSN.

Visa signatur

I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Tomt i kistan och jämförelse med Japan, hehe.
Är det något land som har tomt i kistan så är det väl ändå Japan som har ca 250% av sin BNP i statsskuld. Att jämföra med katastrofskuldtyngda Grekland som ligger på ca 180% av BNP i statsskuld. Japan är alltså bra mycket mer belånat än Grekland ;).
Sverige har ca 30% av BNP i skuld och vi är därmed lägst belånade av västländerna. Ja, Norge är på samma nivå som oss förstås.

För övrigt hamnar länderna du nämnt sällan på samma nivå som de skandinaviska länderna när man mäter hur bra länderna är att bo i. Så det är väl lite upp till var och en vilka specifika grejer som är av intresse för en. Svårt att få allt perfekt ;).

Jodå, offentlig skuld. Ta och lägg till privatskulderna så blir bilden en annan.
Det var nämligen de privata skulderna samt utjämningssystemen som orsakade den stora statsskulden 1991. Staten skulle rädda och fick då låna otroliga mängder pengar.

Nu kommer några och säger, men svenskarna är rikare än någonsin!

På pappret. Värderingen av kåkarna exempelvis beror ENDAST på att bankerna ökar skulderna. Det vill säga vältrar över på nästa idiot i pyramidspelet. Sist pyramidspelet rasade blev staten väldigt skuldsatt. Så kommer kanske att hända även denna gång eller så går räddningen till ECB eftersom politikerna vill lura i människor att dåliga skulder blir bättre beroende på vem som förvaltar dem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Visst, det skapar verkligen incitament att skaffa sig högre inkomster... verkligen...

En platt skatt vore det enda hederliga, men det skulle få alla bidragstagare att skrika som stuckna grisar: "Rör inte mina bidrag! Ni ska' jobba så att jag slipper!"

Så, det är ju som en riktigt hederlig gammal mys-sosse en gång sa: "Det är häftigt att betala skatt!". Ja , men ta och betala min skatt också om det skall vara så!

Samma sosse skrev på falska papper för att fixa finansiering eller hur det nu var. Må den sossen för evigt vara utesluten från politiken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Hoppas alla i tråden medvetna om miljardrullningen som sker i slutet av varje år på alla statliga myndigheter där man bränner pengar på vad skit som helst bara man använder upp pengarna: För har man inte gjort av med alla pengar så får man mindre pengar nästa år.

Jag har faktiskt en affärsidé som handlar om att fixa kostnader i slutet av året åt myndigheter och sedan återföra dem efter årsskiftet. Helt bokföringsenligt och trevligt. Nästan som Grekland. För en enkel avgift behövs inga onödiga inköp göras.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wereaz:

Jodå, offentlig skuld. Ta och lägg till privatskulderna så blir bilden en annan.
Det var nämligen de privata skulderna samt utjämningssystemen som orsakade den stora statsskulden 1991. Staten skulle rädda och fick då låna otroliga mängder pengar.

Nu kommer några och säger, men svenskarna är rikare än någonsin!

På pappret. Värderingen av kåkarna exempelvis beror ENDAST på att bankerna ökar skulderna. Det vill säga vältrar över på nästa idiot i pyramidspelet. Sist pyramidspelet rasade blev staten väldigt skuldsatt. Så kommer kanske att hända även denna gång eller så går räddningen till ECB eftersom politikerna vill lura i människor att dåliga skulder blir bättre beroende på vem som förvaltar dem.

Jag har svarat på det där en gång i tråden redan så jag citerar mig själv:

Citat:

Yes. Och handlar diskussionen i grunden om hur belåningen ser ut för medborgare kontra stat så är det av relevans.
However, i det här fallet var det inte den delen som diskuterades eller så frågan var ställd. Det som påstods var istället att staten i Sverige stod med tom skattekista och så jämfördes detta med det bättre exemplet Japan som hade det bättre på den fronten. Och det stämmer ju inte riktigt. Japans skattekista är bra mycket mer tom än Sveriges. Alltså verkligen! Den japanska staten har högst belåning i västvärlden och den Svenska staten har typ minst i västvärlden.

Det du säger är vettigt och bra, men det är ett svar på en fråga som inte riktigt är ställd. Mitt svar var relaterat till en annan frågeformulering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@wereaz: Finns en funktion som heter "citera flera".

Permalänk
Medlem

Är väl okej att betala höga skatter så länge pengarna används effektivt... men riktigt så ser det ju tyvärr inte ut. Med tanke på summorna vi betalar borde vi kunna ha t. ex mindre tvärsämst sjukvård och äldrevård. Eller kanske mindre sämst kollektivtrafik. Kanske till och med gratis kollektivtrafik?

Var pengarna egentligen tar vägen är ju tyvärr högst oklart, men att de inte används på rätt sätt råder det nog inget tvivel om. Det är svårt att inte bli lite frustrerad över det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

Du vet inte vad platt skatt är va?

Jo det är därför jag föreslår invertering så att de flesta inte betalar skatt alls och rika och juridiska personer betalar merparten. Man kunde även tänka sig en modell där man betalar samma skatt på arbete men i stället har skatt på ägande, då får man ett år på sig att se till att få kapitalet i arbete och misslyckas man med det så tillfaller det samhället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Det finns många länder i europa som har lägra skatt och ändå har bra offentlig vård och skola.

Ja det beror på att skatten primärt går till just dessa saker, vård, skola, omsorg, infrastruktur, det gör det inte längre i Sverige..

Skrivet av Ninjaflipp:

Är väl okej att betala höga skatter så länge pengarna används effektivt... men riktigt så ser det ju tyvärr inte ut. Med tanke på summorna vi betalar borde vi kunna ha t. ex mindre tvärsämst sjukvård och äldrevård. Eller kanske mindre sämst kollektivtrafik. Kanske till och med gratis kollektivtrafik?

Var pengarna egentligen tar vägen är ju tyvärr högst oklart, men att de inte används på rätt sätt råder det nog inget tvivel om. Det är svårt att inte bli lite frustrerad över det.

Inte ett dugg oklart vart pengarna går, som inte går till vård, skola, omsorg, infrastruktur, polis, försvar, och övriga samhällsnyttiga utgifter..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

@Rick69: Kan du ge exempel på vilka myndigheter vi klarar oss utan?

De här kanske?

Alkoholsortimentsnämnden
Arbetsförmedlingen
Arkitektur- och designcentrum
Folke Bernadotteakademin
Forum för levande historia
Konstfack
Konstnärsnämnden
Lotteriinspektionen
Moderna Museet
Nordiska Afrikainstitutet
Nämnden för hemslöjdsfrågor
Nämnden för statligt stöd till trossamfund
Riksantikvarieämbetet
Sametinget
Statens kuturråd
Statens konstråd
Statens museer för världskultur
Statens musikverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur menar du att Sveriges sjuk- och äldrevård är tvärsämst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Beroende på en herrans massa faktorer så vore det såklart mer eller mindre svårt att omsätta i praktiken. Att helt avfärda tanken är trångsynt eftersom fördelningsfrågor är ett ökande problem med ökande välstånd.

Fördelningspolitik är en helt annan sak. Det var ju inte det du skrev.

Ibland kan vänsterideér blir helt absurda för att de inte fungerar i praktiken, t.ex. medborgarlön, hög lön för enkla jobb, 20 timmars arbetsvecka osv, gratis offentlig välfärd mm.. Om alla dessa vänsterideér skulle realiseras skulle det bli "tomt i ladan" väldigt fort. Jag tolkade din tanke om fördelning av "övertidstimmar" som ännu en vänsteridé som aldrig kan omsättas i praktien.

Det är väldigt enkelt att kasta ur sig att alla ska ha hög lön, gratis välfärd och att vi ska hjälpa alla behövande i världen, men det är lätt att glömma att det också är någon som ska betala för det, dvs vi skattebetalare. Men nu ska ju skatterna höjas för att göra just detta eftersom vi är ett så rikt land. Och fattas det pengar kommer vänstern höja skatterna igen och igen. Jaa, lycka till!

Som Söderbäck skrev, "Tycker man inte om upplägget så finns det ju andra länder :)". Det är precis så höga skattebetalare och välutbildade gör när det blir för mycket. Det är knappas bidragstagare eller vänstermänniskor som flyr detta land. Det är liksom ingen slump att flyktingar vill till Sverige i första hand. Vi ger enskilt mest bidrag till ankommande flyktingar än något annat land. Det ska bli väldigt intressent om länderna i norra Afrika eller Turkiet släpper sin gränskontroll för flyktingar. Det krävs inte ens en gymnasieutbildning för att förstå vilket land som dessa flyktingar kommer att söka sig till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kakann:

De här kanske?

Alkoholsortimentsnämnden
Arbetsförmedlingen
Arkitektur- och designcentrum
Folke Bernadotteakademin
Forum för levande historia
Konstfack
Konstnärsnämnden
Lotteriinspektionen
Moderna Museet
Nordiska Afrikainstitutet
Nämnden för hemslöjdsfrågor
Nämnden för statligt stöd till trossamfund
Riksantikvarieämbetet
Sametinget
Statens kuturråd
Statens konstråd
Statens museer för världskultur
Statens musikverk

Du verkar inte gilla kultur, jag tror den är viktig i ett historiskt perspektiv för att förstå varför nutiden ser ut som den gör. och i viss mån även förstå vart vi är på väg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar inte gilla kultur, jag tror den är viktig i ett historiskt perspektiv för att förstå varför nutiden ser ut som den gör. och i viss mån även förstå vart vi är på väg.

Då tolkar du mig fel, jag gillar kultur på många sätt men jag förstår inte varför staten nödvändigtvis ska driva så mycket kulturprojekt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kakann:

Då tolkar du mig fel, jag gillar kultur på många sätt men jag förstår inte varför staten nödvändigtvis ska driva så mycket kulturprojekt.

Troligen för att det mesta inom kultur är ointressant för kommersiella aktörer för det finns sällan snabba pengar att tjäna på kulturverksamhet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Finns 337 myndigheter...
http://www.myndighetsregistret.scb.se/Arsstatistik.aspx

Jag är säker på att vi klarar oss bra med max hälften så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är därför jag föreslår invertering så att de flesta inte betalar skatt alls och rika och juridiska personer betalar merparten. Man kunde även tänka sig en modell där man betalar samma skatt på arbete men i stället har skatt på ägande, då får man ett år på sig att se till att få kapitalet i arbete och misslyckas man med det så tillfaller det samhället.

När alla rika personer flyttar till länder som inte straffbeskattar dem så kommer din lösning vara noll värd.
Sverige behöver ett konkurrenskraftigt skattesystem. Platt skatt på 15-20 % är en rimlig modell, se Estland som går som tåget.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man inte vill betala skatt så går det ganska lätt att undvika det om man har tillräckligt mycket kapital, det finns så mycket hål i systemet i dag att rika och företag kan skatta som de vill till skillnad från de som arbetar.
Vi bör sluta beskatta arbete så hårt som vi gör idag och beskatta ägande i stället, det ger dessutom miljöfördelar.

Det går inte att lätt undvika att betala skatt i Sverige. Varifrån får du din uppenbarligen falska fakta? Skatt i Sverige är inte "valbart" utan hårda fakta. Jag har betalt löjliga belopp i skatt genom åren. Du är ute och cyklar i den här debatten, du är duktig på mycket men i detta sammanhang har du inte en susning.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@Lodisen:

Nej, siffrorna säger exakt det jag sa, lär dig statistik. Procent av befolkningsmängden är irreleveant så varför tar du upp det?
bor det fler araber i land X om det bor 2 pers där och en är arab? än om det bor 5 i land Y och 2 är araber för att procenten är högre?
Nej, direkta tal är det man tittar på och det fina dokument du var så god och länkade, som jag själv givetvis redan läste innan mitt förra inlägg säger precis det.
Även Österrike som du också tog som exempel har både fler invandrare i direkta tal och fler antal födda utanför EU.

Jag har dessutom, till skillnad mot dig troligen, varit i dessa båda länder 10-tals gånger i mitt arbete och har sett hur det ser ut.

I statistiken från 2012 som jag länkade så hade nederländerna ett par tusen till och kollar du på statistik från 2017 så har Sverige fler. Givetvis så går det att smussla i statistiken och dölja det faktumet.

"Även Österrike som du också tog som exempel har både fler invandrare i direkta tal och fler antal födda utanför EU."

Har ingenting med saken att göra. Det var du som började rabbla om nederländerna.

"Procent av befolkningsmängden är irreleveant så varför tar du upp det?"
Så du hade inte haft något mot att 99,9% av Sveriges befolkning var födda i Sudan?
Dummaste jag hört.

Du började rabla om befolkningsmängder och invandringen från ingenstans som ett jävla vänsterflumm.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varenda företag hade ju flytat utomlands. Det är bättre än 1% av kakan än 100% av ingenting.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen för att det mesta inom kultur är ointressant för kommersiella aktörer för det finns sällan snabba pengar att tjäna på kulturverksamhet.

Och varför är det ointressant för kommersiella aktörer? Antagligen för att folk inte prioriterar att lägga pengar på det, så varför ska då staten prompt tvinga till sig pengar för det ändamålet?

Permalänk
Avstängd

Nämnden för hemslöjdsfrågor...
http://nfh.se/

Att det finns en hemslöjds-myndighet är ju bara löjligt.

Då menar jag inte att hemslöjd är något dåligt, men det är ett särintresse. Det är inget som staten ska syssla med.

Permalänk
Medlem

Det som nämnt kostsamt med välfärdsstat, och det är vidare extremt kostsamt att utöver det vara en humanitär stormakt av sådant snitt som utvecklat sig under senare årtionden. Hur politikerna skall lösa alla tillkomna livstids Välfärdsåtaganden återstår att se men vi vet redan att privata och offentliga skulder spinner för hastigt, kostnader för ordningsmakt och rättsväsende skenar med upprepade tillskott, totala skatter kan inte höjas, statliga bolag och fastigheter har redan sålts, kassakossan Försvaret har redan styckats, osv.

Men ännu är det inte alltför mörkt eftersom det finns så ofattbart mycket skattefinansierat trams som kunde avslutas.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Stödjer ni då mitt förslag om att man skall kunna kvitta sin pensionsfordran mot sin studieskuld? Jag har skickat förslaget till departement, regeringen och partierna utan någon respons.
På så sätt blir det då lättare att nolla sin position mot svenska staten direkt istället för att dra ut på spektaklet tills efter pensionen. Speciellt om man lämnar EU och pensionen fryser inne.

Jag skrev till dem att man lätt kan hantera en sådan kvittning på pensionsmyndigheten.se när man väljer fonder. När man väljer kvittning skrivs värdet direkt ned på noll varefter en automatisk försäljning av "fonden" genomförs. Du har då minus noll hos CSN och plus noll hos pensionsmyndigheten, medan staten har minus noll hos pensionsmyndigheten och plus noll hos CSN.

Studieskulder gäller bara tills den dagen man fyller 65. Alltså kan man inte kvittera av en studieskuld gentemot sin pension efter efter 65 års ålder så är den lika med noll.

https://kundservice.csn.se/fragor--svar/skrivs-lanet-av-vid-e...

Skrivet av Lodisen:

I statistiken från 2012 som jag länkade så hade nederländerna ett par tusen till och kollar du på statistik från 2017 så har Sverige fler. Givetvis så går det att smussla i statistiken och dölja det faktumet.

"Även Österrike som du också tog som exempel har både fler invandrare i direkta tal och fler antal födda utanför EU."

Har ingenting med saken att göra. Det var du som började rabbla om nederländerna.

"Procent av befolkningsmängden är irreleveant så varför tar du upp det?"
Så du hade inte haft något mot att 99,9% av Sveriges befolkning var födda i Sudan?
Dummaste jag hört.

Du började rabla om befolkningsmängder och invandringen från ingenstans som ett jävla vänsterflumm.

Nej. Diskussionen sattes igång med att man jämförde med Nederländerna och Österrike. Samma diskussion du valde att delta i men som när det inte talar för din åsikt så väljer du att skita i.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dussin:

Det som nämnt kostsamt med välfärdsstat, och det är vidare extremt kostsamt att utöver det vara en humanitär stormakt av sådant snitt som utvecklat sig under senare årtionden. Hur politikerna skall lösa alla tillkomna livstids Välfärdsåtaganden återstår att se men vi vet redan att privata och offentliga skulder spinner för hastigt, kostnader för ordningsmakt och rättsväsende skenar med upprepade tillskott, totala skatter kan inte höjas, statliga bolag och fastigheter har redan sålts, kassakossan Försvaret har redan styckats, osv.

Men ännu är det inte alltför mörkt eftersom det finns så ofattbart mycket skattefinansierat trams som kunde avslutas.

Jag gillar hur "trams" verkar bli någon subjektiv åsikt enbart baserad på personliga preferenser som grund. Trams för dig kan vara livsviktigt för många andra. Armén håller på att upprustas allt eftersom. Ordningsmakt och rättsväsende likaså.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Fördelningspolitik är en helt annan sak. Det var ju inte det du skrev.

Ibland kan vänsterideér blir helt absurda för att de inte fungerar i praktiken, t.ex. medborgarlön, hög lön för enkla jobb, 20 timmars arbetsvecka osv, gratis offentlig välfärd mm.. Om alla dessa vänsterideér skulle realiseras skulle det bli "tomt i ladan" väldigt fort. Jag tolkade din tanke om fördelning av "övertidstimmar" som ännu en vänsteridé som aldrig kan omsättas i praktien.

Det är väldigt enkelt att kasta ur sig att alla ska ha hög lön, gratis välfärd och att vi ska hjälpa alla behövande i världen, men det är lätt att glömma att det också är någon som ska betala för det, dvs vi skattebetalare. Men nu ska ju skatterna höjas för att göra just detta eftersom vi är ett så rikt land. Och fattas det pengar kommer vänstern höja skatterna igen och igen. Jaa, lycka till!

Som Söderbäck skrev, "Tycker man inte om upplägget så finns det ju andra länder :)". Det är precis så höga skattebetalare och välutbildade gör när det blir för mycket. Det är knappas bidragstagare eller vänstermänniskor som flyr detta land. Det är liksom ingen slump att flyktingar vill till Sverige i första hand. Vi ger enskilt mest bidrag till ankommande flyktingar än något annat land. Det ska bli väldigt intressent om länderna i norra Afrika eller Turkiet släpper sin gränskontroll för flyktingar. Det krävs inte ens en gymnasieutbildning för att förstå vilket land som dessa flyktingar kommer att söka sig till.

Diskuterade medborgarlön med ett par nationalekonomer för ett par år sedan. Enligt dem skulle en nedrustning av vårt nuvarande bidragssystem för alla som är indisponibla för arbete (av olika skäl), samt en omfördelning av de resurser som äts upp av Arbetsförmedlingen och olika satsningar på vuxendagis för att dölja den öppna arbetslöshetens reella nivåer, kunna finanisera en medborgarlön i storleksordningen 10-12000 kr per månad.

Jag har inga egna beräkningar som kan styrka deras utsago, men det vore intressant att göra en beräkning av de faktiska kostnaderna för det nuvarande systemet och jämföra med vad en grundnivå skulle kunna hamna på. För trots flödet av olika obskyra bidragsformer till både med- och motborgare tycks gemene man i genomsnitt bli olyckligare.

Vill man på allvar få ut folk i arbete är det inte svårare än att fragmentisera hur mycket sociala avgifter ett företag med <20 anställda måste betala för en nyanställd, jämfört med storföretagen. De stora jättarna kan kompensera med skatteplanering, så dagens utgifter leder till färre jobb eftersom det helt enkelt är för dyrt (i relation till risk) för småföretagen att anställa.