ESXi, kan någon förklara hur det funkar med vCPU?

Permalänk

ESXi, kan någon förklara hur det funkar med vCPU?

Jag har en cpu med 4 cores samt hyperthreading. När jag skapar en ny VM så kan jag välja CPU mellan 1-4. Nu har jag en gratislicens så det verkar som om jag bara kan ha 5 CPU totalt på de olika VM:en. Låser man ett visst antal av kärnorna till varje VM eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Du ger den möjlighet att använda så många virtuella CPUer, men du låser inte den till en VM. däremot så går det att låsa om man skulle vilja. kan vara bra för vissa saker.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

@burton666: ESXi tillämpar något som kallas thin priovisioning vilket innebär att man kan tilldela mer än vad som finns - åtminstone så att systemet tror det. Det betyder att du kan tilldela varje VM ett antal kärnor oberoende av vad som faktisk finns. Dock ska man aldrig tilldela en VM fler kärnor än vad det finns fysisk. Samma gäller RAM och Disk beroende på konfiguration.

Fördelen infinner sig kanske mer i stora lösningar än i en liten testmiljö. Nackdelen i en begränsad miljö är om varje VM tilldelas 4 cores och alla maxar 100% då får man problem. I stora lösningar hanteras detta genom att VM migreras till host med tillräckliga resurser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En tumregel, var iaf förr, tilldela inte flera vCPU förrän alla befintliga ligger konstant på ~90% last. Ingen regel utan undantag.

Börja inte reservera CPU-shares eller vad det kallas om det inte verkligen behövs. Det är sällan alla VMar kör för fullt samtidigt i en normal miljö. Har faktiskt aldrig behövt göra det skarpt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Du kan dela ut hur många kärnor du vill men finns där för många kärnor blir prestandan lidande eftersom mer kraft går åt att hantera alla kärnor. Normalt sett ger man bara ut en kärna till varje VM tills man ser att den behöver mer kraft.