Problem med Supermicro X9SRL-F - reagerar inte när man trycker på powerknappen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Problem med Supermicro X9SRL-F - reagerar inte när man trycker på powerknappen

Köpt ny hårdvara:

• Supermicro X9SRL-F

• Intel Xeon E5-2670

• Hynix 64GB 8x8GB PC3-12800R DDR3

Nu när jag äntligen fått alla grejer så funkar det inte! Väldigt frustrerande tänkte kolla om jag missat något innan jag skickar tillbaka moderkortet.
Problemet är att datorn vägrar starta. Om jag sätter på strömmen på PSUn så går fläktarna igång någon sekund och det lyser grönt på moderkortet. Sen dör den, vilket är normalt.
Problemet är att jag kan inte sätta på datorn via powerknappen. Inget händer.

Har kopplat ur allt onödigt, har bara en DDR3 sticka i + CPU inkopplat. Testat med vanligt icke ECC minne, ingen skillnad.
Även testat ett annat nätagg.

Märkte att jag fick bild under den bråkdelen datorn var igång när jag satte på och av via nätagget, så det verkar ju inte vara något fel på grejerna? Bara att det vägrar gå igång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@SpoZen:

Lyser det något från moderkortet?

Kommer du åt IPMI?

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av superegg:

@SpoZen:

Lyser det något från moderkortet?

Kommer du åt IPMI?

Nej, den gröna lampan slocknar några sekunder efter jag powercyclat, men moderkortet har fortfarande ström då jag kan klicka på UID knappen och få ett blått sken. Skulle tro att IPMI funkar men problemet är att jag inte vet vad den är inställd på för IP som standard för det är väl statiskt IP som standard va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nära kontinenten
Registrerad
Jul 2003

Har du vänt frontpanel-connectorn på rätt håll? Jag satte den fel först på mitt SM-kort och kunde inte heller starta. Vände den sedan och då funkade allt som det skulle...

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av SpoZen:

Nej, den gröna lampan slocknar några sekunder efter jag powercyclat, men moderkortet har fortfarande ström då jag kan klicka på UID knappen och få ett blått sken. Skulle tro att IPMI funkar men problemet är att jag inte vet vad den är inställd på för IP som standard för det är väl statiskt IP som standard va?

Standard ska vara dynamic så är det på mina.

Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

har moderkortet stöd för registered ram?

Jag har "riktiga" servrar som inte stödjer registered. Testa med vanliga DDR3or och se om dom fungerar med det.

Skillad på ECC och (r)egistered.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av boibo:

har moderkortet stöd för registered ram?

Jag har "riktiga" servrar som inte stödjer registered. Testa med vanliga DDR3or och se om dom fungerar med det.

Skillad på ECC och (r)egistered.

8x 240-pin DDR3 DIMM slots Up to 512GB DDR3 ECC LRDIMM Up to 256GB DDR3 ECC RDIMM Up to 64GB DDR3 ECC/non-ECC UDIMM

Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

@SpoZen:
Single socket R (LGA 2011) supports
Intel® Xeon® processor E5-2600/1600
and E5-2600/1600 v2 family†

† BIOS version 3.0 or above is required

Har du rätt bios?

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av MushForBrains:

Har du vänt frontpanel-connectorn på rätt håll? Jag satte den fel först på mitt SM-kort och kunde inte heller starta. Vände den sedan och då funkade allt som det skulle...

Har testat alla möjliga kombinationer, men det händer absolut ingenting när jag trycker in powerknappen.

Skrivet av _niko_:

@SpoZen:
Single socket R (LGA 2011) supports
Intel® Xeon® processor E5-2600/1600
and E5-2600/1600 v2 family†

† BIOS version 3.0 or above is required

Har du rätt bios?

Jag har 8 core versionen av 2670 så antar att den är version 1.
Men jag har tänkt på det där med fel BIOS version, kan det verkligen göra att datorn inte startar? Brukar det inte vara mer att datorn startar om eller något sånt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

För att utesluta alla fel, kan du testa att sluta pinnarna för Power on på moderkortet med typ ett gem? Kanske är fel på just powerknappen?

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av SpoZen:

Har testat alla möjliga kombinationer, men det händer absolut ingenting när jag trycker in powerknappen.

Jag har 8 core versionen av 2670 så antar att den är version 1.
Men jag har tänkt på det där med fel BIOS version, kan det verkligen göra att datorn inte startar? Brukar det inte vara mer att datorn startar om eller något sånt?

Nej, om datorn inte ens startar upp så har det inget med BIOS att göra. För att utesluta att det skulle vara något fel med strömknappen kan du testa att kortsluta frontpanel kontakterna med en skruvmejsel.

https://www.youtube.com/watch?v=W0BEUnJSgEE

Har bara varit med om detta problem en gång tidigare och då var det moderkortet som var stendött.

Edit: Fan superapan hann före.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

@superapan & @Mackery:

Testat med powerknappen från ett annat chassi till och med.
En polare sa att han hade samma problem på ett moderkort och då gjorde han en reset på BIOS så löste det sig.
Ska testa det, funkar inte det så testar jag IPMI och funkar inte det skickar jag tillbaka det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Första jag hade gjort innan något annat hade varit att logga in på ipmi'n och kolla vad status/loggar säger..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av SpoZen:

Testat med powerknappen från ett annat chassi till och med.
En polare sa att han hade samma problem på ett moderkort och då gjorde han en reset på BIOS så löste det sig.
Ska testa det, funkar inte det så testar jag IPMI och funkar inte det skickar jag tillbaka det.

Men om komponenterna inte får ström så kan det omöjligt vara BIOS som är felkällan, eller har jag tolkat problemet fel?
Som jag förstår det så trycker du på strömknappen/kortsluter pinnarna men det händer absolut ingenting, ingen fläkt som börjar snurra eller något annat som ger tecken på liv?

En till grej du kan testa är att känna runt på moderkortet och leta efter varma platser om du hittar en yta som är varmare än normalt så är moderkortet förmodligen defekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Mackey:

Men om komponenterna inte får ström så kan det omöjligt vara BIOS som är felkällan, eller har jag tolkat problemet fel?
Som jag förstår det så trycker du på strömknappen/kortsluter pinnarna men det händer absolut ingenting, ingen fläkt som börjar snurra eller något annat som ger tecken på liv?

En till grej du kan testa är att känna runt på moderkortet och leta efter varma platser om du hittar en yta som är varmare än normalt så är moderkortet förmodligen defekt.

Fast det får ju ström när jag powercyclar nätagget.
Fast det kanske inte är relevant egentligen. Känns som ett ström fel.
Jag får nog skicka tillbaka det.

Sen har jag gjort ett misstag. Det är inte X9SRL-F jag har utan X9SRL.
http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9SR...

Ända skillnaden verkar vara att den inte stödjer IPMI, så inte så mycket jag kan göra nu förutom att skicka tillbaka det.
Testat allt nu känns det som.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Eftersom allting dör låter det mycket riktigt som ett strömproblem. Har du möjlighet att testa med ett annat nätagg? bara för att utesluta det.

Annars är det"vanligt" att ett sådant system inte kommer igång direkt, då får man prova med bara en ramsticka sedan två, resetta bios , uppdatera bios om den fastnar i post osv.

Nätverksnörd