Project Scorpio får stöd för AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Project Scorpio får stöd för AMD Freesync

Digital Foundry fortsätter avslöja detaljer om Microsofts spelkonsol Project Scorpio. Nu meddelar de att denna blir den första konsolen med stöd för adaptiv bildsynkronisering via AMD Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Freesync är framtiden! Skulle numera aldrig kunna vara utan.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Köpt!

Permalänk
Medlem

Scorpio sätter verkligen en ny standard och är framtidssäker!

Den är nästan starkare än dagens gaming PC:s i 10.000 kr klassen!
(Jag tror inte så jättemånga pc gamer kör 4K än vs majoriteten som fortfarande kör 1080p)

Jag önskar Xbox One S bara kunde ha lite bättre prestanda, så man alltid kunde ha 1080p och 60 fps i vissa spel som gör sig bäst i 60 fps, tex bilspel. Nu får man ju spela de flesta spel i 900p och väldigt sällan stabila 60fps och som ofta droppar ner till 45 fps när det händer mycket samtidigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

För snart 4 år sedan, utannonseringen av Xbox One. Jag såg svart hos Microsoft då, idag, som natt och dag.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Wow! Imponerande. Jag tror att Freesync kan göra stordåd på en konsol.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

(Jag tror inte så jättemånga pc gamer kör 4K än vs majoriteten som fortfarande kör 1080p)

Jag önskar Xbox One S bara kunde ha lite bättre prestanda, så man alltid kunde ha 1080p och 60 fps i vissa spel som gör sig bäst i 60 fps, tex bilspel. Nu får man ju spela de flesta spel i 900p och väldigt sällan stabila 60fps och som ofta droppar ner till 45 fps när det händer mycket samtidigt!

Köper man ju hellre en dator för samma prisklass, kan man göra mycket mer än vad man kan göra med en konsol, gratis dessutom..

En dator håller längre om man ska köra på samma inställningar som konsolerna kör på i sina spel..det är bevisat, bara att söka på Youtube..

Sen ska ju ''PS5'' komma inom kort sägs det..sett rykten om 2018-2020..

Sen har jag aldrig förstått hur teraflop osv osv blev ett försäljningsknep? Det har 0 med att göra hur hårdvaran presterar i spel, eller i verkliga livet..Antar att höga siffror säljer än idag..förutom på Apple-sidan..

En låst dator dessa konsoler...som kostar mer att spela på.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Verkar som Scorpio går åt rätt håll jämfört med One. Nu gäller det bara att de levererar bra exclusiva spel.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Verkar som Scorpio går åt rätt håll jämfört med One. Nu gäller det bara att de levererar bra exclusiva spel.

Exklusiva spel hoppas jag inte på. Konsolen borde kunna stå på egna ben utan att hålla bra spel gisslan för att "tvinga" folk att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Exklusiva spel hoppas jag inte på. Konsollen borde kunna stå på egna ben utan att hålla bra spel gisslan för att "tvinga" folk att köpa den.

Playstation och Nintendo har många bra exclusiva spel. Varför ska inte Xbox ha några? Det är ju trots allt därför folk köper konsoler.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Köper man ju hellre en dator för samma prisklass, kan man göra mycket mer än vad man kan göra med en konsol, gratis dessutom..

En dator håller längre om man ska köra på samma inställningar som konsolerna kör på i sina spel..det är bevisat, bara att söka på Youtube..

Sen har jag aldrig förstått hur teraflop osv osv blev ett försäljningsknep? Det har 0 med att göra hur hårdvaran presterar i spel, eller i verkliga livet..Antar att höga siffror säljer än idag..förutom på Apple-sidan..

Vad menar du ? Klart som fan flopsen säger hur det presterar i verkligheten framförallt om man vet vilket architectur det är baserat på, sen om det inte lever upp till sen fulla potential är en annan sak.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Playstation och Nintendo har många bra exclusiva spel. Varför ska inte Xbox ha några? Det är ju trots allt därför folk köper konsoler.

Är samma för alla, Playstation och Nintendo är inge bättre men många Xbox spel börjar komma på PC nu vilket är mycket bra. Om exklusiva spel är den enda anledningen att folk köper dem så kanske de inte är en sån bra idé?

Hade alla system samma spel så kunde folk välja det system som passar bäst för deras behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

mjao... fast svagheten sitter väl mycket i CPU. Jämfört med hyfsat presterande PC alltså...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Vad menar du ? Klart som fan flopsen säger hur det presterar i verkligheten framförallt om man vet vilket architectur det är baserat på, sen om det inte lever upp till sen fulla potential är en annan sak.

Du säger emot dig själv, men okej.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ett spel blir ju inte sämre bara för att någon med någon annan hårdvara också har möjlighet att spela det

Permalänk
Medlem

Yeees, detta gör mig glad! Inte för att jag kommer köpa en Scorpio, utan för att detta kanske innebär att fler tillverkare implementerar freesync i sina TV-apparater!

... Eller förresten, om Microsoft kan få Red Dead Redemption att köras i 1080p blir det nog ett Scorpio-köp.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Men det är ju negativt speciellt i nintendos fall ska man spela deras spel ex nya zelda. Får du välja wii u med 720p och upp till 30fps eller switch med 900p och upp till 30fps. Istället för att spelet släpps även på kraftigare plattformar. Finns ett gäng spel man velat spela men jag inte kunnat motivera ett köp av konsolen pga det spelet.
De har full rätt att göra som de gör och jag förstår varför men jag tycker inte det är positivt.

Samma har börjat hända med vr mycket som är exklusivt till antingen oculus, vive eller psvr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Tror du är ute och cyklar.. Det har ryktats om en PS4Slim närmare Jul
.. Ser man till tidigare releaser så får du nog vänta till 2020 tidigast för en ny PS.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StegeSWE:

Tror du är ute och cyklar.. Det har ryktats om en PS4Slim närmare Jul
.. Ser man till tidigare releaser så får du nog vänta till 2020 tidigast för en ny PS.

Jo, men till jul är ju inte 2018-2020? Så vem är ute och cyklar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först Intel som stödjer FreeSync i sina integrerade kretsar. Nu spelkonsoler och TV-apparater. G-sync går en säker död till mötes.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Fri uppdatering till Freesync på min nya Oled då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det ens freesync på tv aparater? men coolt iaf den verkar bli en bra konsoll.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Känns som AMD har en vinnare här. Antingen kommer dom få ha sin teknik i nästa generations konsoler också på grund av att det fungerar med freesync eller så kommer Nvidia gå med på att börja supporta freesync. Jag tror att alternativ två är rätt osannolikt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Finns det ens freesync på tv aparater? men coolt iaf den verkar bli en bra konsoll.

"Detta kommer dock kräva en TV-apparat med stöd för HDMI 2.1-standarden, något som ännu inte finns tillgängligt på marknaden. Enligt organisationen HDMI Forum lanseras standarden skarpt under årets andra kvartal, men när produkter som använder denna börjar dyka upp är ännu inte känt."

Saxat direkt från artikeln

Visa signatur

MAIN: NANOQ R | Ryzen 5700X3D | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop
I/O: Keychron K4 Pro | Logitech G502 Lightspeed + Powerplay | LG 27GN950 | Samsung UE850 | Arctis Pro Wireless | Flydigi Vader 3 | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Först Intel som stödjer FreeSync i sina integrerade kretsar. Nu spelkonsoler och TV-apparater. G-sync går en säker död till mötes.

Förhoppningsvis så kommer Nvidia att svälja sin stolthet och införa stöd för freesync i sina drivrutiner också.

Förhoppningsvis...

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla efter. Har aldrig ens testat gsync, freesync och allt vad det heter.

Välkommen till 2010-talet liksom...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Fri uppdatering till Freesync på min nya Oled då?

Läste nånstans att lg oled 6 modellerna ska få 2.1 via mjukvaruuppdatering

Permalänk
Medlem

Jag tycker Scorpio verkar lovande på många punkter!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Läste nånstans att lg oled 6 modellerna ska få 2.1 via mjukvaruuppdatering

Life's Good

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Jag skrev aldrig att man väljer mellan en PC och Scorpio. Jag utgår från att man redan har en PC runt 10.000 kr

Det jag menade med är att Scorpio har samma prestanda som dagens high-end gaming PC, men förmodligen kommer en Scorpio kosta kanske runt 5000 kr istället. Det är mycke konsol för pengarna med andra ord!

Och det vore ju smart av Microsoft om de släppte mus / tbord till Scorpio så kan man spela alla typer av spel på den och inte enbart spel med gamepad.

Men gränsen mellan PC / Konsol börjar suddas ut lite just nu, men PC kommer ju som sagt alltid gå att byta ut och förbättre komponenter på befintliga PC.

Men en Scorpio bör nog räcka rätt många år. Nu har man ju ändligt byggt en konsol som garanterat klarar alla spel i 60 fps och 1080p vilket PC har klarat i mer än 10 år. Konsolerna har ju släpat efter rätt länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB