Märkligt problem med medlem i marknaden, hur agera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej man måste inte hålla sig till det.
Är de inte nöjda med buden eller vill behålla varan så får man enligt Sweclockers regler göra det.

Det finns inget avtal man ingått i när man håller en auktion på sweclockers marknad.

Beror lite på hur man formulerar sig i annonsen. Skriver man att högsta bud vid en viss tidpunkt får varan, så är det att ge ett avtal.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Var finns den regeln att läsa?

OM nu varan verkligen blivit mirakelsåld under natten mellan auktionsslut och att säljaren strax därefter raderade tråden (trots att den förblev osåld under tidigare auktionsförsök och ingen ny annons tycks ha lagts ut någonstans) så är det väl bara att bita i det sura äpplet och på annat vis ordna fram varan till köparen, så är problemet ur världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yetin:

@gabriel15: Var finns den regeln att läsa?

OM nu varan verkligen blivit mirakelsåld under natten mellan auktionsslut och att säljaren strax därefter raderade tråden (trots att den förblev osåld under tidigare auktionsförsök och ingen ny annons tycks ha lagts ut någonstans) så är det väl bara att bita i det sura äpplet och på annat vis ordna fram varan till köparen, så är problemet ur världen.

Det är just en sådan regel som inte finns att man måste sälja en vara om man har budgivning.

Man får göra vad man vill och ingen kan tvinga dig att sälja något till en annan person om man inte kommit överens om att varan ska säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är just en sådan regel som inte finns att man måste sälja en vara om man har budgivning.

Man får göra vad man vill och ingen kan tvinga dig att sälja något till en annan person om man inte kommit överens om att varan ska säljas.

Nu finns det en hel del oklara detaljer om vad som skett i detta fall, men grundprincipen är att säljaren kan villkora försäljningen hur denne vill, och även ändra villkor eller dra tillbaka auktionen fram tills att klubbslaget/sluttiden är nådd, men när denna punkt är nådd har säljaren och köparen ett bindande avtal. Överenskommelsen är skedd eftersom säljarens villkor har uppfyllts och kan eller vill säljaren inte uppfylla sin del är det ett avtalsbrott.

Läs gärna den tidigare länkade domen i högsta domstolen. Det som är intressant är inte domslutet i sig utan de domskäl som anges där auktionsförfarandet i detalj gås igenom.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Nåja, nu försvann mitt långa inlägg. Skitsamma...

@Yetin Har erbjudit mig att föra tillbaka dina pengar ett antal gånger nu på PM och i tråden. Vill du hellre starta en rättsprocess så kan jag inte hindra dig.

Glad påsk.

Permalänk
Medlem

Visst kan man tycka att man borde hålla sitt ord när man sätter ut en annons med budgivning och slutdatum.. Om man bortser från detta så verkar Yetin faktiskt vara en rätt jobbig jävel som letar upp nr och för över pengarna från ingenstans.. wtf

Permalänk
Inaktiv

Rättshaverister vad vore landet utan dessa?
Jag tycker båda har gjort fel och när tråden är borta så har vi inte så mycket att säga till om då vi ej vet händelseförloppet.
Men låt oss anta att TS sålde mikrofonen med nypris över 2000kr som högstbjudande, strax innan aktionen går ut bjuder någon 1kr. Är då TS skyldig att sälja denna för 1kr?

Jag är ej insatt i vanliga aktuioner men inom fastigheter så kan säljaren göra precis vad den vill, vilket innebär att sälja till en som gav ett mindre bud, eller säga till bjudaren att lägger du till någon miljon så får du kåken.
Orsaken till detta handlar nog om regler som redan innan är uppsatta och på swelockers så är det en fråga vilka regler det är. Sunt förnuft säger att en 2000kr pryl för 1kr inte är ett godtarbar bud.

Hur mycket budet nu var i det aktuella fallet vet jag ej, då tråden med buden är borta.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Fast å andra sidan så är det då redan angivet innan auktionen börjar. Att högsta bud måste godkännas av säljaren.
Det brukar även stå i kontrakt man skriver med mäklare väldigt tydligt om reglerna runt det hela.

I detta fallet dock, så säger man att auktionen slutar vid ett klockslag, så är det vanliga auktions regler, dvs högsta budet som gäller.
Har man inte satt ut ett specifikt minimum eller liknande, eller skrivit specifikt att budet måste godkännas innan affär blir bekräftad, så är det enligt lagen om man ska hård dra det, högst bud vid sluttiden som gäller.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

@Johan86c: Fast å andra sidan så är det då redan angivet innan auktionen börjar. Att högsta bud måste godkännas av säljaren.
Det brukar även stå i kontrakt man skriver med mäklare väldigt tydligt om reglerna runt det hela.

I detta fallet dock, så säger man att auktionen slutar vid ett klockslag, så är det vanliga auktions regler, dvs högsta budet som gäller.
Har man inte satt ut ett specifikt minimum eller liknande, eller skrivit specifikt att budet måste godkännas innan affär blir bekräftad, så är det enligt lagen om man ska hård dra det, högst bud vid sluttiden som gäller.

Du måste inte alls sälja hus till den med högst bud. det är du som säljare som väljer vem du vill sälja till

Som köpare så är inte heller dit bud bindande

Kolla tex på Fastighetsmäklarinspektionen :
http://www.fmi.se/budgivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Nåja, nu försvann mitt långa inlägg. Skitsamma...

@Yetin Har erbjudit mig att föra tillbaka dina pengar ett antal gånger nu på PM och i tråden. Vill du hellre starta en rättsprocess så kan jag inte hindra dig.

Glad påsk.

Varför inte bara skicka tillbaka via Swish som redan föreslagits? Du "använder inte Swish"? Nähä? Börja använd det då. Verkar bara som du vill göra det så krångligt som möjligt för Yetin när det finns en mycket enkel lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Nåja, nu försvann mitt långa inlägg. Skitsamma...

@Yetin Har erbjudit mig att föra tillbaka dina pengar ett antal gånger nu på PM och i tråden. Vill du hellre starta en rättsprocess så kan jag inte hindra dig.

Glad påsk.

Om så nu blir fallet är det ganska uppenbart att "köparen" inte haft goda intentioner från början när han betalat som han gjort (enligt dig) och inte vill ha tillbaka pengarna.
Det du kan göra för att skydda dig själv i sådant fall är att maila din bank och förklara att du erbjudit dig att skicka tillbaka pengarna men utan svar.
Då har du ifall lite mer kött på benen.

Sedan är det väl bara att skaffa swish så kan du skicka tillbaka på 5 sekunder. Är inte direkt svårt att registrera det. Du har tex redan lagt mer tid i denna tråden än vad det tagit dig att regga ett konto.

Permalänk
Medlem

Hur kan man få pengar swishat till en nör man inte har swish? Måste man inte ha ett nr kopplat till swish via banken för att kunna ta emot/skicka pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Hur kan man få pengar swishat till en nör man inte har swish? Måste man inte ha ett nr kopplat till swish via banken för att kunna ta emot/skicka pengar?

Ja man måste själv ha swish för att någon skall kunna swisha.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är ej insatt i vanliga aktuioner men inom fastigheter så kan säljaren göra precis vad den vill, vilket innebär att sälja till en som gav ett mindre bud, eller säga till bjudaren att lägger du till någon miljon så får du kåken.
.

Fastigheter har specialregler. T ex gäller inte muntligt avtal utan endast skriftligt.

Permalänk
Medlem

Mycket lustig tråd detta.

@Gremanz: Du kan inte ha mottagit pengar via Swish såvida ditt nummer inte är kopplat till detta. Eftersom du mottagit pengar via Swish till ditt bankkonto så måste ditt nummer vara kopplat till Swish och därmed till ditt bankkonto. Finns en väldigt enkel lösning på ditt problem:

1) Ladda ner och installera appen Swish om denna inte redan är installerad på din telefon.
2) Öppna appen och logga in med ditt mobila BankID (har du inget mobilt BankID så tar det några sekunder att skaffa detta via din internetbank).
3) Gå in på "Händelser", leta upp överföringen och klicka på denna för att få information så som namn och telefonnummer till personen som överfört pengarna till dig.
4) Överför pengarna tillbaka till telefonnumret som du fått pengarna ifrån.

Problemet löst!

@Yetin: Var inte dum och överför pengar till någon annans konto utan att han haft ett muntligt/skriftligt samtal med personen om en affär i förhand (det är såhär man förlorar pengar på ett enkelt sätt). Ignorerar personen dina meddelanden/PM så gå vidare, ingen idé att tjata/tvinga på dig en affär om det verkar att de inte vill ha en affär med dig. Skriv upp personen i din svarta lista and move on!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Gremanz , swisha tillbaka pengarna som dellikvid så drar vi det från framtida skadestånd. Du har mitt nummer.

@anon159643 och @niclasc , Enligt 1 § 3 st avtalslagen undantas formalavtal, dvs bl a avtal om fastighetsköp, från lagens bestämmelser om slutande av avtal. Dvs annat än vad som gäller i detta fall. Mikrofonen såldes för strax över en tredjedel av nypris. D.v.s. bra pris men inte skamligt lågt.

Det tog inte många klick att få fram swishen, som det stod i auktionen att säljaren ville ha betalt till. Jag gissar att jag inte är ensam här med att ha betalat långsamma säljare på t.ex. Tradera redan innan personlig kontakt, för att få varan snabbare. Chansa swishnummer på måfå är inget jag heller skulle gjort, även om det såklart är att föredra att säljaren snabbt bekräftar så man själv slipper verifiera.

@Icte , se tidigare inlägg. Överenskommelse om köp var redan gjort och det gick enkelt att verifiera att kontot tillhörde säljaren (och att denne inte var konkursfärdig). Men tack för omtanken!

***bort/mod***

§5/§11 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

från #16755029

Budgivning fram till Söndag 26:e kl 23:00 (postat 2017-03-22 05:49)

köparen på sweclockers registrerad 2017-03-30

hur går det ihop, eller kan man buda utan att vara medlem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yetin:

@Gremanz , swisha tillbaka pengarna som dellikvid så drar vi det från framtida skadestånd. Du har mitt nummer.

@Johan86c och @niclasc , Enligt 1 § 3 st avtalslagen undantas formalavtal, dvs bl a avtal om fastighetsköp, från lagens bestämmelser om slutande av avtal. Dvs annat än vad som gäller i detta fall. Mikrofonen såldes för strax över en tredjedel av nypris. D.v.s. bra pris men inte skamligt lågt.

Det tog inte många klick att få fram swishen, som det stod i auktionen att säljaren ville ha betalt till. Jag gissar att jag inte är ensam här med att ha betalat långsamma säljare på t.ex. Tradera redan innan personlig kontakt, för att få varan snabbare. Chansa swishnummer på måfå är inget jag heller skulle gjort, även om det såklart är att föredra att säljaren snabbt bekräftar så man själv slipper verifiera.

@Icte , se tidigare inlägg. Överenskommelse om köp var redan gjort och det gick enkelt att verifiera att kontot tillhörde säljaren (och att denne inte var konkursfärdig). Men tack för omtanken!

Jag har läst igenom tidigare inlägg, bl.a. detta:

Skrivet av Yetin:

Vänta lite nu Gremanz, hur kan du bli förvånad NU när jag redan 31a mars (med påminnelse redan 2a april) PMade dig om att jag vunnit auktionen och önskade dubbelkolla swishen innan överföring? Därefter även via din e-mail? Utöver att jag även bad dig att kontakta mig i själva auktionstråden. Du har haft möjlighet att svara på mina Sweclockers-PM, mina mail och även haft tillgång till mitt mobiltelefonnummer och hemadress (med snabb koll även hemtelefonnummer). Ändå PMar du mig tillbaka för första gången och utan att invänta svar bara minuterna innan du postar denna tråd? Med misstanken att du råkat ut för maffian?! Lustigkurre?

Du lade ut en auktion som jag vann - hur annars ska det tolkas att jag hade högsta bud vid din utsatta sluttid och sedan betalade enligt annonstexten? Jag ser att du har raderat hela budgivningen. Önskar du att du hade skrivit reservationspriser som är högre än de slutbud du fick, eller vad håller du egentligen på med?

Om jag förstått det rätt så hade du lagt ett bud i annonsen och inga högre bud än ditt har lagts fram i annonsen. Efter att den givna budtiden gått ut så har du försökt kontakta TS via PM, via annonsen och via e-mail utan att ha fått svar. Därefter så har du letat fram TS nummer överfört pengarna till TS via Swish, fortfarande utan att ha fått något svar från TS. Stämmer detta?

Skrev TS att det är endast bud som ges på ett tydligt sätt i annonsen för alla att läsa som gäller och/eller att bud via PM, e-mail eller på andra ställen än i tråden för annonsen kommer inte att gälla för budgivningen? Hade TS reserverat sig för sälja sin produkt till vem denne vill, oavsett vilka bud som kommit in?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yetin:

@Gremanz , swisha tillbaka pengarna som dellikvid så drar vi det från framtida skadestånd. Du har mitt nummer.

@Johan86c och @niclasc , Enligt 1 § 3 st avtalslagen undantas formalavtal, dvs bl a avtal om fastighetsköp, från lagens bestämmelser om slutande av avtal. Dvs annat än vad som gäller i detta fall. Mikrofonen såldes för strax över en tredjedel av nypris. D.v.s. bra pris men inte skamligt lågt.

Det tog inte många klick att få fram swishen, som det stod i auktionen att säljaren ville ha betalt till. Jag gissar att jag inte är ensam här med att ha betalat långsamma säljare på t.ex. Tradera redan innan personlig kontakt, för att få varan snabbare. Chansa swishnummer på måfå är inget jag heller skulle gjort, även om det såklart är att föredra att säljaren snabbt bekräftar så man själv slipper verifiera.

@Icte , se tidigare inlägg. Överenskommelse om köp var redan gjort och det gick enkelt att verifiera att kontot tillhörde säljaren (och att denne inte var konkursfärdig). Men tack för omtanken!

Haha snälla, snälla dra det rättsligt du kommer förlora lika snabbt som du går in i salen.
Sen kan du försöka begära prövningstillstånd i HvR och då kommer HvR neka dig det med.

Snälla, skadestånd för vad? Du vet att man måste ha lidit för ett skadestånd va? Och det har inte du gjort, förlorad inkomst m.m räknas inte i detta fall.

Till TS om du tycker denna snubbe är dryg så kan du faktiskt anmäla honom för Ofredande om han fortsätter med sina fasoner.

Det han försöker göra är att pressa dig att ev. få någon form av ersättning, gå inte med på vad han säger för fem öre.
Spar allt han skriver och swisha tillbaka hans pengar så kan du glömma detta sen.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är det klargjort att det ens rör sig om en auktion då?

Så vitt jag kan se stod det inget uttryckligen om en auktion, bara att det skulle vara budgivning fram till ett visst klockslag. Inget om att någon vara skulle säljas till högstbjudande, till skillnad från ett visst HD-domslut...

Någon som har tips om relevant läsning?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har plockat bort flera meningslösa inlägg.
Tänk även på tonen när ni svarar. Detta är ett forum för konsumenträtt och det är det som ska vara utgångspunkten för diskussionen.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att Köparen registrerades den 30 mars och nu pratar om att stämma en medlem i detta forumet? Uppenbarligen finns inte något intresse för att vara medlem i forumet utan bara om att köpa något i annonsdelen. Ska vi ha såna medlemmar? För inte så länge sen så sattes en gräns på 6 mån innan man fick posta i Övrigt forumsdelen, kanske dags att införa samma sak för Annonser?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Räcker det inte att Köparen registrerades den 30 mars och nu pratar om att stämma en medlem i detta forumet? Uppenbarligen finns inte något intresse för att vara medlem i forumet utan bara om att köpa något i annonsdelen. Ska vi ha såna medlemmar? För inte så länge sen så sattes en gräns på 6 mån innan man fick posta i Övrigt forumsdelen, kanske dags att införa samma sak för Annonser?

Fast om vi vänder på den steken, om nya användare kommer hit, och får möta folk som TS i marknaden, vem vill då fortsätta att vara medlem, och vilket rykte ger det forumet i övrigt?

Alla mynt har sina sidor, så låt dom reda ut det nu.

Edit: whisky vurpa

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Fast om vi vänder på den steken, om nya användare kommer hit, och får möta folk som TS i marknaden, vem vill då fortsätta att vara medlem, och vilket rykte ger det forumet i övrigt?

Alla mynt har sina sidor, så låt dom reda ut det nu.

Edit: whisky vurpa

TS har inte gjort nått uppenbart fel, detta är inte Tradera eller annan auktions site, man säljer till vem man vill. Det är "köparen" i detta fall som försökt ninja till sig en vara billigare än marknadsvärde genom oseriöst beteende, förmodligen är kontot ett smurfkonto och personen förtjänar en perma ipban eller polisanmälan för trakasserier. Uppenbart troll med tanke på hans svar i denna tråd. Skulle aldrig själv sålt till denna person heller.

Permalänk
Medlem

om han fortsätter dryfa sig så behåll pengarna. Swish räknas som kontanter och ingen vet varför du fick dessa. Du kan alltid hävda att det var relaterat till en gammal skuld.

och anmäl snubben för ofredande samtidigt

sen kan du deleta ditt konto här för du e inte riktigt rätt du heller...

schkååååål

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du måste inte alls sälja hus till den med högst bud. det är du som säljare som väljer vem du vill sälja till

Som köpare så är inte heller dit bud bindande

Kolla tex på Fastighetsmäklarinspektionen :
http://www.fmi.se/budgivning

Läs vad jag skrev igen! Det var ju precis det jag sa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

TS har inte gjort nått uppenbart fel, detta är inte Tradera eller annan auktions site, man säljer till vem man vill. Det är "köparen" i detta fall som försökt ninja till sig en vara billigare än marknadsvärde genom oseriöst beteende, förmodligen är kontot ett smurfkonto och personen förtjänar en perma ipban eller polisanmälan för trakasserier. Uppenbart troll med tanke på hans svar i denna tråd. Skulle aldrig själv sålt till denna person heller.

Haha, läste du vad TS skrev om organiserad brottslighet? istället för att svara på PM.
Båda två har gjort fel, om du nu ska sälja något så skriv dina regler först så slipper du hamna i samma situation och vara upprörd!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Det står inget om auktion i annonsen, endast budgivning. Swisharen har gett ett anbud men det finns ingen accept på detta bud - och då heller inget avtal.

Permalänk
Skrivet av Calby:

Haha snälla, snälla dra det rättsligt du kommer förlora lika snabbt som du går in i salen.
Sen kan du försöka begära prövningstillstånd i HvR och då kommer HvR neka dig det med.

Snälla, skadestånd för vad? Du vet att man måste ha lidit för ett skadestånd va? Och det har inte du gjort, förlorad inkomst m.m räknas inte i detta fall.

Till TS om du tycker denna snubbe är dryg så kan du faktiskt anmäla honom för Ofredande om han fortsätter med sina fasoner.

Det han försöker göra är att pressa dig att ev. få någon form av ersättning, gå inte med på vad han säger för fem öre.
Spar allt han skriver och swisha tillbaka hans pengar så kan du glömma detta sen.

Läste du ens domen som länkades? http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och...

Med det sagt så tycker jag att domen är helt galet uppåt väggarna fel och att köparen i den här tråden beter sig förskräckligt. Även om säljaren såklart hade kunnat vara tydligare också. Ska ha den här tråden i åtanke varje gång jag säljer något och verkligen göra annonser övertydliga själv...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@Yetin

Det finns mycket här som inte stämmer alls och vilket skulle leda till att du förlorar en sådan här tramsig tvist:

1. Du är registrerad 2017-03-30, skriver ett inlägg i denna tråd att du vunnit en auktion fast det finns inga bevis på att du ens lagt något bud på den? Var är alla bud? Var är auktionen? är det samma tråd som jag länkade till?
Detta inlägg skriver du 2017-04-02, en vecka efter att eventuella budtid skulle ha tagit slut. Problemet här är att den enda som kan radera dina inlägg är du (eller administratör) och det kan du endast göra en stund efter att inläggen har blivit publicerad (hittar inte hur lång tid), därefter kan inte inläggen tas bort eller redigeras från detta forum. (Någon får gärna rätt mig om jag har fel här men tvivlar på att inställningarna är olika vid annonsering som vid forumpost)
Edit: Eller när en annons raderas, dock bör någon administratör på Sweclockers kanske kunna ta fram eventuellt en gammal annons?

2. Finns inga bevis, överhuvudtaget (om det då inte går att återställa gammal annons). Jag kan gå in i samma tråd och skriva att jag vann budet på samma vara och kräver att få den skickad till mig. Hur ska du bevisa att jag inte har rätt?
Hur ska du kunna få "skadestånd" utan noll bevis? Har du kvar skärmdumpar?

3. Är det en gammal tråd som har blivit borttagen? Det går inte heller ihop för du är registrerad 2017-03-30 och tråden som jag länkade till här ovanför skapades 2017-03-22, så det betyder att du antingen har två konton (vilket inte är tillåtet på detta forum), eller så hittar du på allt. Hur ska tingsrätten ta ställning till din fördel vid en tvistlösning när det finns noll bevis på att du faktiskt vunnit en auktion?
Säljaren har aldrig skickat en bekräftelse till dig att du vunnit, att ta ett telefonnummer från en eventuell annons och göra en överföring skulle aldrig räcka som bevis för att ni kommit överens.
Sen som sagt finns det inget bevis att detta ens har skett, så det står ord mot ord och i ditt fall med tanke på registrerat datum, postade inlägg och slutdatum på auktionen skulle aldrig leda till att någon skulle tro din version.

@Gremanz Swisha tillbaka pengarna, du skriver själv:

Citat:

Budgivning fram till Söndag 26:e kl 23:00. Frakt tillkommer med 50:- på samtliga varor utom RAM-minnet om du nöjer dig med att det kommer i vanligt brev á 6:-. Betalning till Swish eller Swedbank.

Ser du det fetmarkerade? Så du har Swish, om du av någon väldigt underlig anledning inte har det installerat i din telefon, gör det, logga in och swisha tillbaka pengarna till samma nummer. Problemet löst.

Sen tycker jag att ni båda tar en funderare på hur ni gör affärer i framtiden, "köparen", skicka inga pengar förrän du och säljaren har kommit överens genom kontakt. Att du gör så på Tradera är en annan sak då både säljare och köpare har godkänt Traderas villkor vid försäljning, här på Swec och t.ex. Facebook finns inga sådana villkor utan då är det digitala handskakningar som med stor sannolikhet gällande för att det ska anses vara en utförd affär.

Säljaren, håll reda på dina annonser och sätt eventuella säkerhetsåtgärder med t.ex. där du säljer om du godkänner priset, d.v.s. en digital handskakning.

Skrivet av TobiasStockholm:

Läste du ens domen som länkades? http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och...

Med det sagt så tycker jag att domen är helt galet uppåt väggarna fel och att köparen i den här tråden beter sig förskräckligt. Även om säljaren såklart hade kunnat vara tydligare också. Ska ha den här tråden i åtanke varje gång jag säljer något och verkligen göra annonser övertydliga själv...

Läser man domslutet så finns det en sak som leder till att de har både säljare och köpare godkänt affären:

Citat:

I ett privat mejl till EL kl. 15.07
skrev EK att hon vunnit budgivningen och frågade om hon kunde hämta
skåpet följande dag. I ett svarsmejl kl. 15.10 (i det följande benämnt
bekräftelsemejlet) meddelade EL att det gick bra att hämta skåpet hos henne
den dagen.

Alltså, ett avtal har gjorts. I den här tråden verkar det inte finnas några som helst godkännande från säljaren sida? (rätta gärna mig om jag har fel). Självklart är det fel av en säljare att inte slutföra affärer som saknar extra information om eventuella reservationspriser eller något som binder säljaren till sitt pris, d.v.s. bud är bindande. Men är väldigt skeptiskt att det är avtalsbrott då du som säljare får självklart bestämma vem du vill sälja till om du inte angett något annat i auktionstexten.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."