Bärbar till foto men även studier

Permalänk
Medlem

Bärbar till foto men även studier

Hej!
Går i valet och kvalet att köpa mig en ny laptop som jag ska ha till fotoredigering men även till studier.
Ska plugga samhällsbyggnadsingenjör till hösten där någon/några CAD kurser kommer att läsas.
Vill även ha en dator för fotoredigeringen (lightroom & photoshop).

Jag har möjlighet att köpa Macbook Pro Late 2016 utan touchbar versionen
I5 2.0ghz turbo 3.1ghz
8GB RAM
256GB SSD
Intel Iris pro 540
För ca 12500kr från USA (här i sverige ca 16500kr) så sparar 4000kr.

Vad/hur skulle ni gjort?

Mvh Joakim

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle absolut säga en MacBook Pro. Det kanske finns andra som har bättre pris-till-prestanda, men ingenting slår en Mac för det du är ute efter. Jag var själv först en anti-Mac-människa, men sedan jag testat en så vill jag inte använda något annnat. Skärmen är grym för just fotografier.

Jag tror dock att du vill köpa från Sverige, tänkte med returer och sådant. Sen vet jag inte ifall det kostar extra för tull och så vidare. Frakten kanske också är dyr. Ifall du vill ha skandinaviskt tangentbord kanske det heller inte finns i USA. Det är upp till dig, men jag skulle nog köpa från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon235564:

Jag skulle absolut säga en MacBook Pro. Det kanske finns andra som har bättre pris-till-prestanda, men ingenting slår en Mac för det du är ute efter. Jag var själv först en anti-Mac-människa, men sedan jag testat en så vill jag inte använda något annnat. Skärmen är grym för just fotografier.

Jag tror dock att du vill köpa från Sverige, tänkte med returer och sådant. Sen vet jag inte ifall det kostar extra för tull och så vidare. Frakten kanske också är dyr. Ifall du vill ha skandinaviskt tangentbord kanske det heller inte finns i USA. Det är upp till dig, men jag skulle nog köpa från Sverige.

Har en brorsa i USA som snart ska åka hem därifrån, bhphoto fixar med svenskt tangentbord isåfall.
Som du säger, skärmen är ju grym för foto. Och CADen man gör som byggingenjör/samhällsbyggnadsingenjör kan ju inte vara såpass avancerad att man behöver en monsterburk.

Processorn körs ju i 2,0ghz men kan ha turbo till 3,1. Aktiverar man den separat eller kickar det inte när den känner av att det går trögt?
Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Men då så! Då ska det väl fungera grymt. Enda grejen är ju ifall något skulle gå fel så du måste lämna tillbaka den, tänker jag.

Eftersom det är en Intel-processor kommer den att använda Turbo Boost-tekniken. Ifall det fungerar likadant som med en desktop-processor (vilket jag tror den gör) kommer den att öka klockfrekvensen ifall den känner av mycket påfrestning på flertalet av kärnorna, så den löser det av sig själv.

Självklart kommer du inte få desktop-prestanda från en bärbar dator, men det kommer nog fungera utmärkt för mindre projekt. Temperatur vid rendering och sånt kanske kan bli lite höga, men det ska nog inte vara ett problem! En stationär dator är ju dock optimalt.

Allt som allt skulle jag absolut köra på en Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon235564:

Men då så! Då ska det väl fungera grymt. Enda grejen är ju ifall något skulle gå fel så du måste lämna tillbaka den, tänker jag.

Eftersom det är en Intel-processor kommer den att använda Turbo Boost-tekniken. Ifall det fungerar likadant som med en desktop-processor (vilket jag tror den gör) kommer den att öka klockfrekvensen ifall den känner av mycket påfrestning på flertalet av kärnorna, så den löser det av sig själv.

Självklart kommer du inte få desktop-prestanda från en bärbar dator, men det kommer nog fungera utmärkt för mindre projekt. Temperatur vid rendering och sånt kanske kan bli lite höga, men det ska nog inte vara ett problem! En stationär dator är ju dock optimalt.

Allt som allt skulle jag absolut köra på en Mac!

Ja absolut. Läst på andra forum att bas-modellen med 2.0ghz processor verkar seg i lightroom med justeringar osv. Har också kikat på HP Envy 13 med i7 processor, 516GB SSD, 8GB RAM. Kan få den på studentpris för 11k och får då bättre specs än macen men vet inte riktigt hur deras QHD skärm (3200x1800) jämförs med Macens skärm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Precis, man kan absolut få mycket bättre prestanda med en liknande dator till samma pris, men grejen med Mac är att den känns så bra till just mediaproduktion, till exempel fotografi. MacOS känns mycket bättre och passar bara bättre än Windows, helt enkelt. Det kanske låter lite fan-boyigt, men jag tror verkligen på en MacBook.

Man kan ju alltid gå till en fysisk butik och kolla och känna på dem, och sedan köpa den från någon annan stans. Men, som sagt, jag skulle ha kört på Macen!