Val av IPS skärm, hjälp uppskattas! BenQ 24" GW2406Z eller ASUS 23" VC239H

Permalänk

Val av IPS skärm, hjälp uppskattas! BenQ 24" GW2406Z eller ASUS 23" VC239H

Har varit på jakt efter en 1920x1080 IPS skärm och fastnat för dessa, för jag har haft båda märkena innan på tidigare skärmar samt pga de billiga priserna!

Har även några funderingar!

Fundering #1
Benq har: IPS, AH-IPS
Asus har: IPS
Vad är skillnaden och vilken är bäst?

Fundering #2
Benq: Kontrast 1000:1
Asus: Kontrast 80 000 000:1
Vad är skillnaden och vilken är bäst?

Fördelarna är med vardera hittills är:
Benq har anslutningar som passar mig bättre än vad Asus skärmen erbjuder.
Asus är stilrenare & mer "slim" än vad Benq är och passar in bättre.
Sedan får ju någon av dessa mer fördelar när jag fått hjälp med mina funderingar!

Ifall det finns något bättre alternativ så får ni gärna tipsa om det!
Kraven är 1920x1080, IPS, 23-24" & prisvärd!

Mvh Per

Tillägg!
Samsung 24" C24F390 Curved är också intressant!
Hur står sig VA mot IPS?

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@makerspace: Ska det läsas text duger nog så gott som alla IPS-tekniker och produkter med sådana paneler. Letar man sig ned i budgetsegmentet (och en del laptop-skärmar) med IPS-tekniker är det främst färgåtergivning och kontrastförhållande som tar stryk.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden o väcker liv i den @Lunarstorm94 Vilket skärm blev det? Har en ultra wide på gång o tänkte ha ett Vesa fäste vänster om skärmen med en sekundär skärm, med smala kanter. Eventuellt koppla in en konsol o lira.

Benq:en ser riktigt bra ut

Tror det blir en Philips 246E9QJAB, bra pris på bf nu

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Lånar tråden o väcker liv i den @Lunarstorm94 Vilket skärm blev det? Har en ultra wide på gång o tänkte ha ett Vesa fäste vänster om skärmen med en sekundär skärm, med smala kanter. Eventuellt koppla in en konsol o lira.

Benq:en ser riktigt bra ut

Tror det blir en Philips 246E9QJAB, bra pris på bf nu

Hejsan, det var inte lätt när jag skulle beställa, men det blev en C24F390 vid det tillfället som jag är supernöjd med! Tyckte det var väldigt bra bild även fast det var VA, men klart mycket bättre än vanlig TN! Men om en IPS skärm hade varit ett bättre val vet jag inte, men högst troligen!Köpte dock idag en C32HG70, då jag ville ha större skärm, högre upplösning samt behålla 144 hz. Den var rätt så billig jämfört med andra i den storleken!
Hoppas du också blir nöjd med skärmen du väljer till slut!

Mvh Per

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lunarstorm94:

Hejsan, det var inte lätt när jag skulle beställa, men det blev en C24F390 vid det tillfället som jag är supernöjd med! Tyckte det var väldigt bra bild även fast det var VA, men klart mycket bättre än vanlig TN! Men om en IPS skärm hade varit ett bättre val vet jag inte, men högst troligen!Köpte dock idag en C32HG70, då jag ville ha större skärm, högre upplösning samt behålla 144 hz. Den var rätt så billig jämfört med andra i den storleken!
Hoppas du också blir nöjd med skärmen du väljer till slut!

Mvh Per

Var visst C24FG70 jag köpte inte C24F390 vid tillfället x'D

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunarstorm94:

Var visst C24FG70 jag köpte inte C24F390 vid tillfället x'D

Blev en Philips för mig. Verkar vara tunn och stilren. Skulle lätt vilja ha 1440p men då konsolerninte stödjer det och 1080p ser skit ut på 27” blev det denna 24” Philips med ett vesa fäste. Ska som sagt användas till en extra skärm o konsol skärm bredvid en ultra wide som ska vara huvudskärmen med Bättre Hz o så