Permalänk
Medlem

Power restart med ups

Måste fråga här.

På min pfsense burk har jag en ups inkopplad, hur ska jag sätta servern att automatiskt starta upp eller ej?

Vill att den automatiskt ska starta upp efter ett avbrott men hur fungerar det då den går via en ups.

Kommer den starta upp direkt igen eller vad händer?

Mvd David

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: Vissa moderkort har Previous State eller motsvarande, som man kan sätta i BIOS. Då kommer datorn starta så fort den får spänning igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Måste fråga här.

På min pfsense burk har jag en ups inkopplad, hur ska jag sätta servern att automatiskt starta upp eller ej?

Vill att den automatiskt ska starta upp efter ett avbrott men hur fungerar det då den går via en ups.

Kommer den starta upp direkt igen eller vad händer?

Mvd David

Det är en inställning i BIOS man kan göra på 99% av alla moderkort. Så fort datorn får ström igen, oavsett hur den senast stängdes av, så startas den igen.

Permalänk
Medlem

Min fundering var om inte pfsense burken gick igen automatiskt iom att den får ström genom ups enheten.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: På vilket sätt menar du att våra svar inte besvara just den frågeställningen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men ser inte om den förblir avstängt tills strömmen kommit tillbaks eller om den kommer autostart via UPS'ens ström.

För startar den om via UPS'en så är det ju lika bra att ha autostart avslaget och själv gå dit och trycka på knappen då strömmen kommit tillbaks till huset.

Visa signatur

En trött jäkel.