Min andra skärm har plötsligt blivit seg och startar efter en lång tid

Permalänk
Medlem

Min andra skärm har plötsligt blivit seg och startar efter en lång tid

Hej!

Jag har två skärmar till min Windows 10 dator, min primära funkar helt felfritt, men min andra skärm som är en Fujitsu SL3220W, har helt plötsligt blivit extremt seg i starten. Har gått kanske två veckor sen det började hända och jag kommer inte på anledningen.

När jag startar datorn och de två skärmarna så kopplar min primära skärm direkt till datorn, men den andra den fortsätter vara svart, och den enda indikationen på att jag startat den är att lysdioden ovanför Power knappen på skärmen lyser blått i ett par sekunder, slocknar och sen lyser igen. Datorn har hittat skärmen, och programmen som brukar ligga på den skärmen är fortfarande där, så jag får flytta över de till min andra med kortkommandon. Skärmen är kopplad via en DVI kabel.

Inte nog med startproblemet så "flimrar" skärmens sidor när den väl startar i någon minut innan allt ser ut som det ska med.

Är det någon som stött på något liknande förut och har någon idé på hur jag ska få den att funka helt igen?

Tack på förhand!
JDybeck

Permalänk
Medlem

@JDybeck:

Se till så att strömsladden verkligen sitter i ordentligt. Den har ju några år på nacken. Kanske är dags att köpa nytt.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@Vimsig:
Jadå! den sitter i. Den har faktiskt inte ens gått att stänga av över natten, så den har blinkat trots att datorn varit avstängd.
Skärmen startade inte alls igår, vilket är nytt med :/

Permalänk
Bildexpert 📺

Gissningsvis strömförsörjningen, trafo:n eller i värsta fall någon komponent i skärmen som fallerar. Trafon kan du förhoppningsvis testa med en generisk, typ ta med skärm och strömförsörjning till en elektronikbutik och fråga om du får testa med någon av deras trafo.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Jag misstänker att strömförsörjningen alternativt att skärmen bara nått sitt bäst före datum är problemet.
Lyckas jag inte på något sätt fixa det blir det helt enkelt en ny skärm i sommar

Permalänk
Medlem

Skärmen verkar ha CCFL-backlighting enligt de specar jag hittar. Skulle gissa på dåliga kondensatorer i backlightingdrivern, som jobbar med höga spänningar, relativt stora strömmar, och sitter inklämd med dassig ventilation och går varm.

Kolla nära med ficklampa. Kan du skönja någon bild alls? I sådana fall är det alldeles säkert något med backlightingen i alla fall. Du kan också skruva isär skärmen och kolla backlightingdriverkortet, i allmänhet brukar kondingarna spricka när de ger upp (även om det inte nödvändigtvis behöver vara så). Det kan vara lite pill med det, kortet sitter alla gånger bakom RF-skärmar. Var också försiktig med restladdningar i kondingarna, förmodligen en bra idé att ladda ur kondingarna genom att trycka på powerknappen med strömsladden urdragen, och sedan lämna skärmen avstängd över natten, innan man öppnar den.

Kan du hantera en lödkolv kostar det några tior att köpa nya kondingar och fixa till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Jag är inte så direkt erfaren att hantera skärmar, känner mig mer hemma i datorchassit.
Men det du säger låter värt att kolla. Jag ska ta en titt på det du beskriver så gott jag kan senare i veckan.

Tack för tipsen kaput

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDybeck:

@kaput: Jag är inte så direkt erfaren att hantera skärmar, känner mig mer hemma i datorchassit.
Men det du säger låter värt att kolla. Jag ska ta en titt på det du beskriver så gott jag kan senare i veckan.

Tack för tipsen kaput

Det är inte så överdrivet komplicerat att byta kondingar i en skärm. Se bara till att ha tid på dig, och glöm inte det där med att låta kondingarna ladda ur ordentligt, så är du hemma

Kolla verkligen toknoga när du gör det, nära och från olika vinklar, kan vara lögn i helvete att skönja om det är nåt på skärmen utan backlightingen. En bra grej att kolla efter är eventuell logga som visas på skärmen när man startar den, den brukar ju visas ganska omedelbart, och du vet förmodligen ganska exakt var på skärmen den brukar synas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Garanterat dåliga kondensatorer. Har haft liknande bekymmer med en Samsung 226bw.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White