Säkerhetskopiera mellan två Nas av modellen Synology

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Säkerhetskopiera mellan två Nas av modellen Synology

Hej Allihop

Jag har en Nas Synology DS916+ samt en Nas Synology DS216+II.

Dessa sitter olika ip adresser, (olika hus)
Finns det något smart sätt att kunna säkerhetskopia Nas Synology DS916+ till Nas Synology DS216+II.
Och då vill jag enbart säkerhetskopia endast vissa mappar av Nas Synology DS916+.
Och det ska se under vissa dagar på kvällar.

Mvh
Jim

yzoon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS BC-12D2HT | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av yzoon:

Hej Allihop

Jag har en Nas Synology DS916+ samt en Nas Synology DS216+II.

Dessa sitter olika ip adresser, (olika hus)
Finns det något smart sätt att kunna säkerhetskopia Nas Synology DS916+ till Nas Synology DS216+II.
Och då vill jag enbart säkerhetskopia endast vissa mappar av Nas Synology DS916+.
Och det ska se under vissa dagar på kvällar.

Mvh
Jim

Du kan använda rsync för att synka mellan de två. För egen del har jag en Synology NAS ståendes på annan ort vilken jag dagligen (nattligen) synkar med en del av min server (på ytterligare en annan ort). Fungerar kanon, förutom att man behöver tillåta SSH som root på Synology för att få det att fungera. Jag har dock gjort avvägningen att: SSH som root, men bara tillåta login med nyckel, är säkert nog för ändamålet.

GNU/Linux

Blog
YouTube