Inställningar till min nya Samsung 75 KS8005?

Permalänk

Inställningar till min nya Samsung 75 KS8005?

Uppsättning:
Windows 10
Gtx 980 TI
HDMI
SONY Soundbar ht-st9
Samsung ks8005 75-tum

Hej

Jag undrar lite vilka sorts inställningar jag ska göra på datorn för att få ut det mesta av min TV när jag spelar spel tittar på film och streamar Fotboll via VIAPLAY.

Det är kopplat med HDMI från datorn till min soundbar och HDMI från soundbar till TV.

Jag har förstått att TVn är väldigt bra på att skala upp vanligt HD-material till 4K men vilka inställningar ska jag använda i datorn?

När jag spelade upp en 720p film i TVns smarhub från min NAS spg den magisk ut men inte alls lika fin när jag spelade upp den från datorn.

Jag kommer ju även att spela en del spel ( mest Fifa) och då ska ju TVn ha ett GAME-mode som har minimal latency. Måste jag ställa in datorn som spelkonsol för att dra nytta av det?

När jag ställde in den som PC tyckte jag att skämen fick ett blåaktigt ljusskimmer över sig. Men det kan ju åter igen handla om inställningarna i datorn.

Tror även HDMI-kablarna är ganska gamla...kan det spela roll?
Antar att det är väldigt smidigt att köra direkt med TVns inbyggda smarthub men ibland vill man använda Datorn iallafall och om jag vill ha ut ljuder från TV till soundbar måste jag koppla en extra optisk kavel vilker jag tycker är lite segt.

Vore oerhört tacksam för all hjälp och tips som jag kan få av någon kunnig och intresserad.