Köpråd: Snabb och responsiv laptop (ej spel) med mycket lagring, budget max 10K

Permalänk

Köpråd: Snabb och responsiv laptop (ej spel) med mycket lagring, budget max 10K

Går i köptankar på en ny dator.
Är Lenovo ett märke att lita på?
Jag kollar på dessa 2 (se länkarna) Jag vill ha stor hårddisk men jag vill också har en dator som aggerar snabbt, dvs öppnar program och bilder snabbt. Kommer inte spela spel, men hålla på mycket med bilder på datorn.

Hur skulle du göra? Välja nån av dessa 2 eller någon annan, dock viktigt att HDD är på 1 TB.

LENOVO
Lenovo

ACER
Acer

Permalänk

Amd eller Intel

Vilket är bäst? Amd eller Intel processor?

Permalänk
Medlem

Behöver du många kärnor är AMD mer prisvärda, men intel presterar oftast lite bättre per kärna. (finns självklart undantag men överlag är det så)
Skriver du inte vad du ska göra så är det svårt att rekommendera något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Båda

Permalänk

@jOnÄTÄn: Skrev om det i min tidigare tråd i dag om Köpråd dator. Men ingen har skrivit nått där ännu.

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils: Jag anser att frågan är felställd, "vilken cpu?" bör frågan lyda. (oavsett tillverkare)
Sedan kommer motfrågan, "till vilket syfte ska du ha datorn till samt vilken budget"?
Efter det så kan du få alternativ som skulle passa dig

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils:

Vad har du för budget?

Permalänk

@foxzox7: Max 10 men gärna under.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eftersom Ryzen inte kommit till bärbara datorer ännu så är det Intel som gäller där, AMD har inte mycket att komma med i den kategorin för tillfället. Ryzen kommer väl troligtvis om någon månad, men jag tror inte att det är något datum som är spikat ännu.

Permalänk

Kan den vara något att ha?

Undra om denna kan vara något att ha?
Vad tror ni kunniga?

ASUS K501UW-DM013T

Asus

Permalänk
Medlem

Vet inte hur seriös hemsidan är men...

https://www.power.se/datorer-och-tillbehor/barbar-pc-och-mac/...

Dock inte 1tb som du önskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punktish:

Vet inte hur seriös hemsidan är men...

https://www.power.se/datorer-och-tillbehor/barbar-pc-och-mac/...

Dock inte 1tb som du önskar

Det är gamla Éxpert men med nytt namn, dom kom tillbaka till sverige för ett tag sedan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ska du köpa bärbar dator finns inte AMD på kartan förrän de släpper någon variant av Ryzen. Köp Intel.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Skulle säga den är helt ok prestanda mässigt det som är tråkigt med den är mekanisk när ssd är så mycket skönare än gamla laptop diskar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle säga den är helt ok prestanda mässigt det som är tråkigt med den är mekanisk när ssd är så mycket skönare än gamla laptop diskar

Tack så mycket. Vad den största skillnaden mellan mekanisk och ssd?

Permalänk

Intel Xeon E7-8800 v4 Serie är en av den bästa CPU jag vet om. Så skulle säga att Intel har bäst prestanda just nu.

http://www.mullet.se/product.html?product_id=344386&ref=prisj...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Tack så mycket. Vad den största skillnaden mellan mekanisk och ssd?

att ssd kan skicka informationen till disken ungefär 10 gånger snabbare och har bättre responstid så datorn känns väldigt mycket snabbare och man kan spela och greja med allt på mekanisk disk men är väldigt skönt med ssd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Intel Xeon E7-8800 v4 Serie är en av den bästa CPU jag vet om. Så skulle säga att Intel har bäst prestanda just nu.

http://www.mullet.se/product.html?product_id=344386&ref=prisj...

Dock är det inte en laptop cpu.

On topic så är väl intel fortfarande lite bättre men dyrare så amd kan vara mer prisvärd i vissa fall.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

@Nils_Nils_Nils *Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om ex. samma datorköp. Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Nils_Nils_Nils *Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om ex. samma datorköp. Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Jag ber om ursäkt.