Kanske dags att köpa sig en 144Hz skärm men

Permalänk
Medlem

Kanske dags att köpa sig en 144Hz skärm men

Kommer det bli bra och värt att fixa en nyare skärm.

Spelar stort sett bara CSGO när det gäller fps spel, de andra spelen är inte något speciellt.

Mitt grafikkort är en Nvidia GeForce GTX 760 och den har olika anslutningar men om jag förstår mig rätt så ska man köra med
DVI eller DP.

Den skärmen jag är nyfiken på är Acer GN246HLBbid och den har ingen DP utan man får då köra med DVI.

Vill inte lägga för mycket pengar på en skärm men kör nu med en 27" och vill gärna ha den storleken.

Alternativ var att köpa en 24" och sedan köra 24" som primär när jag spelar och 27" när jag gör annat men det känns kanske så jobbigt.

Så frågan är med mitt grafikkort (GTX 760) och skärmen (Acer GN246HLBbid) kommer det flyta på bättre i CSGO.

Ska erkänna en av anledningarna är att jag blir rätt så irriterad av att ena sekunden så finns inte fiende där och i nästa sekund så har man fått ett headshot och då är det game over. En kollega sa att jag skulle då satsa på en 144hz skärm för det flyter på bättre och kanske ger lite bättre response så man inte blir överklumpad hela tiden

Permalänk
Hedersmedlem

Köp inte en 144Hz-skärm som inte har DP är mitt råd. Det är en utdöende anslutning och jag tror du kommer ångra det i framtiden om du byter ut ditt 760. Nu finns det grafikkort som saknar DVI helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

144hz skärm är alltid värt det. Är otrolig skillnad mot 60.

Men man bör alltid satsa lite extra skärmen när man ändå köper en, man har ju en tendens att behålla skärmen tills den går sönder vilket kan vara 5-10 år så då är det ju bra om den klarar att visa bilden nästa gång du köper ny dator eller grafikkort DVI är på väg bort, DP och HDMI är standard idag.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

mm är lite dumt den inte har DP
Fast för man inte ska betala de dubbla så får man annars gå ner till 24"

Går de med men man undrar hur bråkigt det kan bli med att välja primär och sekundär hela tiden när man vill spela.

Synd bara att inte HDMI klarar av 144hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheCazz: Finns idag gott om grafikkort, Nvidia GTX 9xx och nyare, samt AMD:s RX 4x0 och nya RX 5x0 som klarar att driva HDMI i högre frekvenser och bandbredder. Det blir också vanligare med skärmar som orkar bandbredderna över HDMI.

För ditt nuvarande kort och närmaste framtiden är det dock Displayport som gäller. DVI-DL är en återvändsgränd och med nästa grafikkort riskerar du stå där utan möjlighet till 144 Hz.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2205435/acer-27-predator-xf270h#m... en billig 27 tummare med 144 hz du kan också välja 24 tums modellen och då blir skärmen 1000 kronor billigare.

Permalänk
Medlem

hmm tack för info

Permalänk

observera att Det är skillnad på nvidia G-synk Mot AMD fresynk.

Fundera noga nu innan du köper. G-synk är dyrare men man får vad man betalar för... jag tror ju inte att Freesynk är dåligt... men du måste välja läger och det är nog sämre att inte kunna utnyttja det och komma på det senare. Det blir trist.

Tycker det är värt att spara lite extra för just skärm och i ta i lite... Om det är ens intresse och man ändå kör några timmar i veckan. folk läger betydligt mer på sin hobbys.
Detta skall du ha:
TN
1ms
144mhz
DL
Tycker absolut den länkade skärmen är ett bra alternativ men då bör du välja ett grafikkort från AMD

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Hmm är rätt så nöjd med kortet jag har, jag spelar inget speciellt utan jobbar en hel del med programmering och videoredering när jag inte spelar och då är det CSGO, Trackmania och Red Alert

Har inte lust att byta grafikkort bara för jag ska skaffa en ny skärm

/Update

Hmm skulle jag ha G-sync och 27" så kostar den nästan 5000 kr, HUBBA HUBBA

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

Hmm är rätt så nöjd med kortet jag har, jag spelar inget speciellt utan jobbar en hel del med programmering och videoredering när jag inte spelar och då är det CSGO, Trackmania och Red Alert

Har inte lust att byta grafikkort bara för jag ska skaffa en ny skärm

/Update

Hmm skulle jag ha G-sync och 27" så kostar den nästan 5000 kr, HUBBA HUBBA

Spana in några skärmar i lugn och ro och vänta på reor... om du inte har allt för bråttom.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Sötast

Visst är det enorm skillnad på 60hz och 144hz men det lär knappast hjälpa dig något med problemet du skrivet i första posten, du lär inte hinna se snabbare eller mer runt hörnen utan det där är skills och taktik du får nöta på

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

Ska erkänna en av anledningarna är att jag blir rätt så irriterad av att ena sekunden så finns inte fiende där och i nästa sekund så har man fått ett headshot och då är det game over. En kollega sa att jag skulle då satsa på en 144hz skärm för det flyter på bättre och kanske ger lite bättre response så man inte blir överklumpad hela tiden

Du ska spela på rätt hög nivå för att det ska göra skillnad för dig med 144Hz från 'personlig prestanda' perspektivet. Däremot känns det mycket bättre (i min mening) med 144Hz pga att man får bättre flyt i bilden, även när man inte spelar så känns musen mycket jämnare när man drar den över skärmen.

På frågan angående om 760 kommer räcka till, för CSGO kommer det göra det (beroende på din CPU, men så länge du har en intel CPU från det senaste 5-6 åren borde inte det vara något problem). Jag kör själv med en 27" 144Hz TN och en 27" 60Hz IPS i min setup, skulle nog se till att ha samma storlek på skärmarna när du köper, annars kan det kännas konstigt när saker och ting ändrar storlek när du drar saker från en skärm till en annan.

Vet inte något om skärmen du nämner, men som nämnts tidigare så får du tänka på vad du kan tänkas använda som grafikkort i framtiden också, eftersom G-Sync bara funkar med Nvidia, och Freesync för tillfället bara har stöd hos AMD. Som nämnts tidigare i tråden så är det bättre at spendera lite mer på skärmen och vara helt nöjd, eftersom många (iallafall jag) inte uppgraderar sin skärm särskilt ofta.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Visst är det enorm skillnad på 60hz och 144hz men det lär knappast hjälpa dig något med problemet du skrivet i första posten, du lär inte hinna se snabbare eller mer runt hörnen utan det där är skills och taktik du får nöta på

I mitt fall så är detta påstående mycket fel.

jag har harvat på i många år med en LG L226WTQ :DOH: fråga mig inte varför men det är sånt virvarr och överflöd av olika skärmar så när jag lästa på så blev jag mest bara förvirrad. Dom jag till slut ville ha kostade uppåt 8 tussen eller så och då gav jag upp...

22 TUM 1680 x 1050 gjorde att jag inte såg mycket eller den skärm jag köpte i helgen är ju en 27 TUM 1920x1080 bara det...

1 ms mot 5 ms

60 Hz mot 144...

Ja man märker en markant skillnad när man hoppar runt och det är mycket som händer, från att inte se något alls till att faktiskt se var det är en fiende när man svänger 180 grader och sätter en pistolkula i pannan på någon. Från att inte sett något alls utan bara dö rätt av och inte fatta vad som hände och inte ha någon möjlighet att kunna uppfatta något på grund av att skärmen faktiskt inte visar det.

Mitt spel är helt annorlunda, en sak med skils men utrustning är mer viktigt och jag vill påstå att ju bättre man är ju viktigare är det. Som sniper i ett hörn kanske det inte spelar någon roll---?

Min skärm innan var en CRT NEC 19 tum. Mycket CS på den och med min nya skärm så fattar jag varför jag la ner det.

Funderar nu på att köpa det nya CS vad det nu heter... kanske väntar in nån rea men allt blev så mycket roligare... Blir nog lite fler spel än så... Snåla inte på skärm säger jag bara...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

I mitt fall så är detta påstående mycket fel.

jag har harvat på i många år med en LG L226WTQ :DOH: fråga mig inte varför men det är sånt virvarr och överflöd av olika skärmar så när jag lästa på så blev jag mest bara förvirrad. Dom jag till slut ville ha kostade uppåt 8 tussen eller så och då gav jag upp...

22 TUM 1680 x 1050 gjorde att jag inte såg mycket eller den skärm jag köpte i helgen är ju en 27 TUM 1920x1080 bara det...

1 ms mot 5 ms

60 Hz mot 144...

Ja man märker en markant skillnad när man hoppar runt och det är mycket som händer, från att inte se något alls till att faktiskt se var det är en fiende när man svänger 180 grader och sätter en pistolkula i pannan på någon. Från att inte sett något alls utan bara dö rätt av och inte fatta vad som hände och inte ha någon möjlighet att kunna uppfatta något på grund av att skärmen faktiskt inte visar det.

Mitt spel är helt annorlunda, en sak med skils men utrustning är mer viktigt och jag vill påstå att ju bättre man är ju viktigare är det. Som sniper i ett hörn kanske det inte spelar någon roll---?

Min skärm innan var en CRT NEC 19 tum. Mycket CS på den och med min nya skärm så fattar jag varför jag la ner det.

Funderar nu på att köpa det nya CS vad det nu heter... kanske väntar in nån rea men allt blev så mycket roligare... Blir nog lite fler spel än så... Snåla inte på skärm säger jag bara...

Allexz verkar inte ha använt en >100hz skärm, det är ju liksom fakta att man ser mer när man rör runt musen i spel, skärpan i rörelse är så mycket bättre. Så klart att man "ser mer" och därmed kan "hinna mer" pga att man just ser var fienden är. På en 60hz skärm när man drar runt musen 90* så blir ju allting ett suddigt blur liksom.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lothbrok:

Allexz verkar inte ha använt en >100hz skärm, det är ju liksom fakta att man ser mer när man rör runt musen i spel, skärpan i rörelse är så mycket bättre. Så klart att man "ser mer" och därmed kan "hinna mer" pga att man just ser var fienden är. På en 60hz skärm när man drar runt musen 90* så blir ju allting ett suddigt blur liksom.

Sitter själv med Asus 27" G-Sync ROG Swift PG279Q 165Hz, men sen är jag lite realistisk också

Permalänk
Medlem

mm har ingen riktigt bråska men tänkte slå till om man hittar något

Fungerar hur bra som helst med det jag har nu förutom skärmen

i7-4770K och 16 GB minne.

Synd att G-sync är så dyrt, har ju med att Nvidias licenser.

Alt är att köpa en AMD grafikkort och en skärm.
Fick en länk till sweclockers lista på prestanda och den som liknar min (fanns inte någon GTX 760 i listan) så låg den låångt ner

Kommer nog inte bli något köp denna vecka och få se vad det kommer för rea.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har en erbjudande denna månad på en Acer Predator XB271Hbmi 27" för 3990 kr
Då har den ju även G-sync så jag behöver inte köpa ett grafikkort.

Vad jag har sett så är det bra skärm eller vad tycker ni???

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

Elgiganten har en erbjudande denna månad på en Acer Predator XB271Hbmi 27" för 3990 kr
Då har den ju även G-sync så jag behöver inte köpa ett grafikkort.

Vad jag har sett så är det bra skärm eller vad tycker ni???

Tycker den ser ut att vara dyr för 1080p med TN, men jag har inte varit i marknaden för ny skärm på ett tag, så kan mycket väl ha fel. Med det sagt så tror jag inte att du kommer bli missnöjd. Hittade en tråd på sweclockers med skärmen, inte mycket reviews för den annars: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441942-acer-predator-x...

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Har inte lust att byta grafikkort bara för jag ska skaffa en ny skärm

Du kanske redan har koll på det, men bara för att undvika missförstånd så krävs det inte ett AMD-kort för att kunna använda en FreeSync-skärm. Du kan inte använda FreeSync med ett NVIDIA-kort, men skärmen kan fortfarande användas som en vanlig 144Hz-skärm utan FreeSync.