Systemvetenskap eller innovativ programmering

Permalänk
Medlem

Systemvetenskap eller innovativ programmering

*Tråden ligger här eftersom inte tilläts skriva under kategorin akademiska ämnen"

Sista timmarna innan antagningen till högskolan stänger och jag velar fortfarande vad jag vill ha som första alternativ.

Känns som innovativ programmering definitivt ger en bättre bas inom programmering vilket känns lockade på dagens arbetsmarknad, samtidigt är jag rädd att jag ska tycka det blir för mycket att bara programmera hela tiden. Den ända erfarenhet jag har av programmering var kursen programmering 1 på gymnasiet.

Systemvetenskap är lockande för det är många Valbara kurser samtidigt som det känns som en bra mix av lite programmering blandat med annat, dock osäker på vad exakt det leder till för jobb.

Båda utbildningarna är på LiU.

Om man snackar om drömjobb i framtiden skulle jag vilja vara på något stort tekniskt företag och jobba inom ett team för att förbättra och utveckla mjukvara eller hemsidor. Helt delvis visuellt och inte bara koda. iOS skulle också vara roligt att jobba med.

Permalänk
Medlem

Ingen som har lite koll på skillnaderna? Jag kan ju läsa mig till skillnaderna i utbildningarna men tänker främst på vilka olika arbetsuppgifter respektive utbildning kan resultera i.

Permalänk
Medlem

@EmpaS
Välj den utbildning som du tycker verkar mest intressant, det är knappast det du gör i skolan som kommer styra din framtid inom it/programmering utan det du gör och lär dig på fritiden

Innovativ programmering verkade innehålla lite av allt, många språk etc om du vill lära dig lite om allt. Det viktigaste är egentligen att få en bra grundkunskap om OOP, Datastrukturer, Problemlösning etc så att du kan snabbt kan lära dig nya tekniker och språk i framtiden.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag kopierar ett smått modifierat svar jag skrev i en annan tråd om ungefär samma.

Innovativ programmering:
Det är bäst om du vill bli programmerare då det innehåller kurser inom datastrukturer, kompilatorer, arkitektur och annat som inte är vanligt på de "mjukare" programmen som systemvetare eller kognitionsvetenskap.

Systemvetenskap:
Fokuserar mer på projektmetodik och processer, alltså hur man leder och utformar IT-projekt och hur man arbetar. Ett möjligt yrkesval efter är business analyst där du fungerar som en länk mellan kunden och programmerare kan man säga. Det går även bli programmerare här även om du styr in dig på det i utbildningen. Jag själv läste detta och jobbar som programmerare.

Vidare:
Om du väljer att bli programmerare från båda så kan man enkelt säga att en mer renodlad programmerare kommer att vara mer teknisk kunnig, alltså kunna programmera på en mer avancerad nivå och ha en bättre grundläggande förståelse för hur tekniken fungerar. Vad som händer när koden kompileras etc.

En systemvetare kommer att vara mer kunnig inom processer och metodik. Du får en bättre förståelse för hur projekt drivs och hur du ska bygga en produkt som lirar med kundens värld. Mer inriktat på affärssystem och liknande än inbyggda linux system. Det är betydligt mer flummigt än innovativ programmering som du kanske märker. Svårt att beskriva.