Ljudkort sökes, alternativt 1U, 2 balanserade XLR-utgångar, alternativt monitorkontroller?

Permalänk
Avstängd

Ljudkort sökes, alternativt 1U, 2 balanserade XLR-utgångar, alternativt monitorkontroller?

Tjenare!

Har ett par Audio Technica ATH-M50x, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413, Inget tungdrivet som synes, tror de flesta hörlursutgångar ska klara av det utan att behöva hörlursförstärkare

Har även införskaffat ett par Behringer B2030A Truth (utifrån personliga preferenser med ljudet), med passande pads från Thomann.

Men har "endast" ett Xonar U7, som i mitt tycke har varit kompetent nog i mitt tycke för hörlurarna, då jag inte testat någon form av DAC eller så, eller något dyrare direkt, kommer att köra initialt, ifrån RCA till 6,3mm in i högtalarna, vilket känns si o sådär samtidigt.

Men tänkte att, eventuellt ljudkortet, då jag nu ska köra aktiva PA/studio-/närfältsmonitorer, ska bytas.
Då jag kollat på olika förklarande bilder, och läst kring balanserat ljud, och finner det intressant att testa balanserat.

Så nu när ni vet lite runt i kring vad jag använder för utrustning, och vill vara kapabel att få att ljuda, så är jag frågande till detta:
Ska jag kolla efter externt ljudkort? tak: ca 1500 kr., och i sådana fall, tänk på följande kriterium om ni anser att jag bör göra det, samt har tips:

  • Minst 2 balanserade XLR ut

  • Ska ha USB-gränssnitt (då jag kör uppspelning via dator)

  • Skulle vara att föredra att det är 1U, då det är rackmonteringsmöjlighet i egenbyggda skrivbordet, samt få allt mer samlat, och snyggt draget bakom med kablage, men går lika bra med ett som inte följer denna formfaktor, men absolut inte ett internt

Eller om ni har tips på monitorkontroller så är även det intressant.

Tusen tack på förhand för svar samt tips.
Med vänliga hälsningar RazerBlader.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Utbudet av kort med 2st balanserade XLR ut är magert. Och dyrt (minst 4590:- enligt prisjakt).
Personligen kör jag på Focusrite Scarlett 2i2. Den har balanserade TSR utgångar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Utbudet av kort med 2st balanserade XLR ut är magert. Och dyrt (minst 4590:- enligt prisjakt).
Personligen kör jag på Focusrite Scarlett 2i2. Den har balanserade TSR utgångar.

Tack för svaret, det uppskattas riktigt mycket!

Och om det är magert, noterat det även jag :/
Hade själv en Focusrite Scarlett 2i2 Gen 1,men ansåg det som skräp angående stödet i Windows 10, samt så tedde den sig skumt för mig med det jag hade anslutet i, böt ut det mot mitt nuvarande Asus Xonar U7, som uppfyllt användningsområdet, fram tills nu

Tack även för att du nämnde balanserad TRS, känns som en lösning jag ska kolla upp mera även, glömde bort att det fanns balanserade sådana

Kollat runt en del på Behringers utbud bl a f ö, kollar mycket på Thomann.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar MOTUs kort men ligger tyvärr över din budget. Kanske att du kan hitta ett beg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag gillar MOTUs kort men ligger tyvärr över din budget. Kanske att du kan hitta ett beg.

Tjenare!
Vad tänker du på för form av kort, modell och så?
Samt, vad pratar vi för pris?
Då det kan vara värt att kolla upp, och se om det kan vara värt att investera i, då jag inte köper ljud varje dag, och då jag ändå tänkt mig ett mer seriöst bygge, samt anläggning, som jag kommer att ha i många år, och förmodligen inte uppgradera alltför mycket alls förrän något av utrustningen kastar in handduken, och man byter ut de komponenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Har ett Focusrite 18i20 kort 1U klockrent

//DK

Permalänk
Rekordmedlem

Behringer gör sånt också, det billigaste vill du troligen inte ha för det har firewire och dåligt stöd för nya operativsystem (FCA 202, utgående, finns kvar hos en del handlare.)
UMC404HD har balanserade utgångar, usbanslutet och verkar tom stödjas i linux (har inte provat men jag har letat och läst om det) och kostar ca 1000kr, dock har det inte rackvinklar även om höjden är 1U http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...
Det går också utmärkt eller kanske egentligen ännu bättre att använda en dac med balanserad utgång och analog nivåkontroll, tex en begagnad Benchmark dac 1, finns från ca 2500 kr och den ger dig också ett bra hörlurssteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack för all respons, var mer respons än jag räknat med när jag startade tråden

Tack även @mrqaffe för ditt inlägg, suttit och kollat en del kring UMC404HD, då det sannerligen tilltalade mig, och verkar sannerligen som det är kompetent.

Förvånade mig även hur billigt det var i jämförelse med vad de har för egenskaper, tycks vara väldigt prisvärt minst skrivet, och gör mig därav intresserad att ge det ett försök.

Ska kolla lite mer reviews på Youtube bl a, men att på papperet är det högst kompetent, samt en stark kandidat till att bli det jag testar att köra på, stort plus att det var 1U även, då det blir smidigare att bygga in det i skrivbordet, och underlättar kabeldragning, och komplettera med ytterligare utrustning framöver, då det inte gör något att det inte har rackvinklar f ö för min egen del.

Tack även för ditt inlägg och tips!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Tack för all respons, var mer respons än jag räknat med när jag startade tråden

Tack även @mrqaffe för ditt inlägg, suttit och kollat en del kring UMC404HD, då det sannerligen tilltalade mig, och verkar sannerligen som det är kompetent.

Förvånade mig även hur billigt det var i jämförelse med vad de har för egenskaper, tycks vara väldigt prisvärt minst skrivet, och gör mig därav intresserad att ge det ett försök.

Ska kolla lite mer reviews på Youtube bl a, men att på papperet är det högst kompetent, samt en stark kandidat till att bli det jag testar att köra på, stort plus att det var 1U även, då det blir smidigare att bygga in det i skrivbordet, och underlättar kabeldragning, och komplettera med ytterligare utrustning framöver, då det inte gör något att det inte har rackvinklar f ö för min egen del.

Tack även för ditt inlägg och tips!

Hej
Lite nyfiken på om du köpte UMC404HD och isf hur du tycker det fungerar. Jag är i samma sits som dig och kollar på ljudkort/dac med två XLR utgångar.

En till fråga, när man ansluter denna typ av ljudkort till datorn, dyker dom upp som en uppspelningsenhet eller måste man använda deras separat mjukvara?

MVH
Simon

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonsky:

Hej
Lite nyfiken på om du köpte UMC404HD och isf hur du tycker det fungerar. Jag är i samma sits som dig och kollar på ljudkort/dac med två XLR utgångar.

En till fråga, när man ansluter denna typ av ljudkort till datorn, dyker dom upp som en uppspelningsenhet eller måste man använda deras separat mjukvara?

MVH
Simon

Tjenare!
Köpte lillebror UMC202HD till slut efter övervägande, och genomgång av utgångar, samt vad jag behöver.

Och har det ljudkortet än idag, dels då jag inte vill ha integrerat ljudkort i datorn p g a störningar som kan bli.

Men att det är det överlägset bästa ljudkortet jag haft, då det gav mig väldigt mycket ljud för pengarna, och har tidigare haft Asus billigare separata ljudkort, Asus Xonar U7 "mk1", inte mk2 som är den polerade versionen.

Samt integrerat ljudkort som också var av billigare skolan från Asus, samt från vad jag testat för externa ljudkort hos kompisar.

Då det är närvarande bas, och upplever lite mer tryck av den än i andra lösningar jag testat, men inte så den tar över.

likväl som det är klart mellanregister och väldigt klar diskant med mina Audio-Technica ATH-M50x som jag har.

Väldigt härligt ljud, och uppfyllde mina krav och var mer därtill när det kommer till ljudåtergivning.

Och anser att det även, med mina studiohögtalare är i princip samma ljudbild som det jag beskriver med hörlursförstärkningen.

Och när jag kopplade in den via USB så hittade datorn den per automatik, och den installerade drivrutinerna direkt.

Men installerade ändå mjukvaran, än om den inte ger alltför mycket mer inställningsmöjligheter så vill jag inbilla mig att den hjälper till att bidra till ljudet.

Men att jag inte letat efter något annat ljudkort då jag finner det väldigt praktiskt och så.

Och det är bara att fråga om du har ytterligare frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.