ASUS PG279Q 2017 eller vänta på nya modeller?

Permalänk
Medlem

ASUS PG279Q 2017 eller vänta på nya modeller?

Hej!

Jag hann lägga en beställning på ASUS PG279Q med upphämtning från Webhallen för 7790 kr som jag funderar på att slå till. Har under en längre tid hört om den dåliga kvalitetskontrollen av dessa skärmar med allt från döda pixlar till gul backlight bleeding vilket alltid fått mig att inte köpa denna skärm men under den senaste tiden så har det varit ganska tyst om detta. Det har ryktats om att det ska komma nya modeller med IPS 1440p >144 Hz men än så länge har det varit ganska tyst från tillverkare från det (inget jag hört om iaf).

Just nu står det mellan denna skärm och Dell S2417DG (24" 1440p 165 Hz TN) för ca 5000 kr. Har hört att Dell skärmen är väldigt fin för en TN skärm och kommer upp i nästan lika bra färgkvalité som en IPS skärm när man sitter rakt framför denna men det är fortfarande en TN panel. Fördelen med Dell skärmen är att den har en väldigt låg latens (ska vara en av de snabbaste skärmarna som finns på marknaden just nu) men nackdelen är TN, och sen vet jag inte riktigt hur pass bra 1440p på en 24" skärm är.

Hur ser det ut idag? Är det fortfarande ett lotteri till att få en bra skärm eller har ASUS löst sina barnsjukdomar med denna modell och man med relativ stor säkerhet kan få en bra skärm utan diverse nämnda problem? Är 7790 kr ett bra pris för en skärm som släpptes i slutet av 2015 och som sedan dess inte riktigt haft någon uppgradering? Finns det någon information om att tillverkare planerar släppa några nya 1440p IPS >= 144 Hz skärmar snart som jag kanske missat?

Tack för er hjälp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Jag hann lägga en beställning på ASUS PG279Q med upphämtning från Webhallen för 7790 kr som jag funderar på att slå till. Har under en längre tid hört om den dåliga kvalitetskontrollen av dessa skärmar med allt från döda pixlar till gul backlight bleeding vilket alltid fått mig att inte köpa denna skärm men under den senaste tiden så har det varit ganska tyst om detta. Det har ryktats om att det ska komma nya modeller med IPS 1440p >144 Hz men än så länge har det varit ganska tyst från tillverkare från det (inget jag hört om iaf).

Just nu står det mellan denna skärm och Dell S2417DG (24" 1440p 165 Hz TN) för ca 5000 kr. Har hört att Dell skärmen är väldigt fin för en TN skärm och kommer upp i nästan lika bra färgkvalité som en IPS skärm när man sitter rakt framför denna men det är fortfarande en TN panel. Fördelen med Dell skärmen är att den har en väldigt låg latens (ska vara en av de snabbaste skärmarna som finns på marknaden just nu) men nackdelen är TN, och sen vet jag inte riktigt hur pass bra 1440p på en 24" skärm är.

Hur ser det ut idag? Är det fortfarande ett lotteri till att få en bra skärm eller har ASUS löst sina barnsjukdomar med denna modell och man med relativ stor säkerhet kan få en bra skärm utan diverse nämnda problem? Är 7790 kr ett bra pris för en skärm som släpptes i slutet av 2015 och som sedan dess inte riktigt haft någon uppgradering? Finns det någon information om att tillverkare planerar släppa några nya 1440p IPS >= 144 Hz skärmar snart som jag kanske missat?

Tack för er hjälp!

Hade jag varit som du så hade jag inväntat denna:

http://www.144hzmonitors.com/monitors/aoc-agon-ag322qcx-curve...

Ska själv köpa en sådan, när den kommer i maj.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har skärmen i sign och den är grym förstår inte all denna hype kring IPS paneler. Jag lämnade tillbaka en IPS panel pga gulton och blb. Köpte en TN panel som var både billigare och bättre. Självklart är det bättre färger på en IPS men om jag ska vara ärlig så ser jag ingen skillnad

Spel? = TN
Foto/arbete? = IPS

Köp inte en skärm utan att du har sett den i verkligen är ett tips. Åk till Inet, Webhallen eller någon annan åf som har både IPS och TN och jämför själv :).

Hur ofta finner du dig själv inte sittandes rakt framför skärmen?

Och nu kommer alla hatkommentarer

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hade jag varit som du så hade jag inväntat denna:

http://www.144hzmonitors.com/monitors/aoc-agon-ag322qcx-curve...

Ska själv köpa en sådan, när den kommer i maj.

Har sett den men jag är inte sugen på en curved skärm i nuläget (kommer bl.a. att använda den för co-op spel med min Xbox One). Fin skärm såklart, men $650 för en FreeSync skärm verkar lite dyrt!

Skrivet av molliz:

Jag har skärmen i sign och den är grym förstår inte all denna hype kring IPS paneler. Jag lämnade tillbaka en IPS panel pga gulton och blb. Köpte en TN panel som var både billigare och bättre. Självklart är det bättre färger på en IPS men om jag ska vara ärlig så ser jag ingen skillnad

Spel? = TN
Foto/arbete? = IPS

Köp inte en skärm utan att du har sett den i verkligen är ett tips. Åk till Inet, Webhallen eller någon annan åf som har både IPS och TN och jämför själv :).

Hur ofta finner du dig själv inte sittandes rakt framför skärmen?

Och nu kommer alla hatkommentarer

Jag har testat PG279Q och Acer's variant i butik och gillar verkligen färgåtergivningen av dessa IPS paneler men måste säga att även XB271HUA ser bra ut fastän det är "endast" en TN panel. Av alla skärmar jag letat efter så är det endast PG279Q och S2417DG som jag fastnat för (ogillar hur Acer's skärmar med de stora fötterna ser ut, försöker få så lite "gaming" uttryck av min setup som möjligt).

Hade gärna velat testa Dell S2417DG men verkar inte finnas någonstans att testa dessa skärmar/inte så populär i Sverige. Folk säger visserligen att detta är en riktigt bra TN panel men det är inget jag riktigt kan tänka mig. Har t.ex. jämfört min VG248QE mot brorsans Samsung 24" 1080p PLS skärm och den slår min skärm i allt, färgerna ser helt enormt bra ut.

Jag kommer ju såklart alltid sitta framför skärmen och inte glo på denna från sidan men en fin skärm är alltid uppskattat. Frågan är bara hur bra TN panelen på S2417DG verkligen är.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII